Harlingen "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Wytze van der Velde »

@karelzijpe: die sleepboot is de Theo van Tuinman uit mijn hoofd 260 GM. Nu de Sepia als ik het goed heb, is tussen door van van Tiem in Druten geweest de scheeps/reparatiewerf.

Grtz Wytze
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

Het gaat om deze foto met de sleepboot Theo links. Wytze bedankt.

harlingen scheepswerf welgelegen foto maart 1980.jpg
harlingen scheepswerf welgelegen foto maart 1980.jpg (37.32 KiB) 2854 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

Voer de Alouette van The General Steam Navigation Co. Ltd., Londen ook in de lijndienst Harlingen - Goole v.v.?

alouette 1938 koster gideon groningen foto © c. hill..jpg
alouette 1938 koster gideon groningen foto © c. hill..jpg (122.39 KiB) 2708 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Gert Schouwstra »

Gert Schouwstra schreef: 20 okt 2016 21:47 Hoi Douwe,
Ik moest gelijk aan de "Koster-scheepjes" denken, die met de brug in het midden.
Het zou dan deze kunnen zijn. Ik heb daarom het volgende even overgenomen uit "Schip en Werf":

Dinsdag 21 Juni (1938) vond op de Eems bij Delfzijl onder groote belangstelling de proefvaart plaats met het door de Scheepswerf „Gideon”, van J. Koster Hzn., te Groningen gebouwde motorkustvaartschip Alouette. Dit schip, dat gebouwd werd voor rekening van The General Steam Navigation Co. Ltd. in Londen, is een z.g. nieuw Koster-type motorkustvaartschip. Het heeft belangrijke voordeelen boven kustvaartschepen van het tot dusver algemeen geldende type, omdat de geheele bouw en inrichting van het schip er op gericht zijn een zoo voordeelig mogelijk exploitatie-resultaat te bereiken.

De lengte van het schip is 43,60 m en het heeft een ruiminhoud van 31.465 cub. ft., terwijl de netto tonnage toch slechts 92 reg. ton bedraagt. De totale waterballast bedraagt 192 ton, zoodat onder nagenoeg alle omstandigheden met leeg schip kan worden gevaren. De beladen diepgang bedraagt 8'5.13/16", welke het schip in staat stelt zijn lading tot ver in het binnenland te brengen. Voor het bergen der lading zijn drie ruimen beschikbaar, hetgeen de mogelijkheid schept tot het vervoer van gesepareerde ladingen. De luikhoofden zijn van zulke afmetingen, dat stukken met een lengte van 60' gemakkelijk geladen en gelost kunnen worden. De laad- en losinrichting wordt gevormd door twee stalen masten met laadboomen, welke bediend worden door twee motorlaadlieren, gedreven door 10 pk Deutz-motoren, met een hef capaciteit van 2 ton. De laad- en losinstallatie werd geleverd met certificaat Haveninspectie.

De verblijven der officieren en die der matrozen zijn midscheeps en zijn ruim en zeer geriefelijk ingericht. Alle verblijven zijn centraal verwarmd en voorzien van warm en koud stroomend water. Het geheele schip is electrisch verlicht. De voortstuwing geschiedt door een 6-cylinder viertact compressorloozen Deutz-Dieselmotor van 300/3 60 pk met 300 omwentelingen per minuut. Op den proeftocht werd met het schip een beladen snelheid bereikt van minimum 91/2 mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd’s klasse 100 A 1 en Board of Trade.
In 1953 was dit het vaarschema:
Zaterdag vertrek van Butler's Wharf, Londen,
zondag aankomst Amsterdam.
maandag rond 12 uur vertrek Amsterdam.
maandagavond aankomst Harlingen
dinsdagavond vertrek Harlingen
woensdag aankomst Butler's Wharf

In 1959 zat ze in een round trip van 3 weken
London-Dordrecht-Nijmegen-Duisburg-Dusseldorf-Keulen en weer terug.
In 1966 werd het schip verkocht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

@Gert, bedankt voor je uitvoerige :wink: reactie. En zou de Swift ook in die lijndienst op Harlingen gevaren hebben.

swift 1950 werf robb leith ©h. gunnar foto 1965 in  londen.jpg
swift 1950 werf robb leith ©h. gunnar foto 1965 in londen.jpg (99.87 KiB) 2544 keer bekeken
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Harlingen "toen"

Bericht door p.arendz »

Zo'n 60 jaar geleden stond er een heel verhaal over de Harlinger lijndiensten in de Leeuwarder Courant
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

@Peter, bedankt voor de link.

De Coenraad Kuhlman ligt in september 1975 klaar voor de overdracht.

coenraad kuhlman 1975 scheepswerf harlingen.jpg
coenraad kuhlman 1975 scheepswerf harlingen.jpg (82.85 KiB) 2390 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Jan Stolp »

Herkent iemand het schip wat vooraan op de helling staat,het lijkt wel een reparatie na stranding schroef roer en deel achtersteven zijn verdwenen.
Lijkt mij geen Nederlands schip.Het schip ernaast zal wel herkend worden denk ik maar bovenaan de helling is een uitgebreide verbouw gaande zou dat een ex landingsschip zijn?
Kortom een boel vragen.
Groeten
Jan
Bijlagen
welgelegen 300.jpg
welgelegen 300.jpg (215.76 KiB) 2281 keer bekeken
welgelegen 600 b.jpg
welgelegen 600 b.jpg (148.93 KiB) 2279 keer bekeken
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Pieter S »

Zou heel goed kunnen, Jan. Na de oorlog zijn naar ik meen twee landingsschepen verbouwd tot kustvaarder. Wat betreft de naam van het schip op de voorgrond moet ik je helaas teleurstellen.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Harlingen "toen"

Bericht door p.arendz »

Jan Stolp schreef: 29 jul 2017 16:21 Herkent iemand het schip wat vooraan op de helling staat,het lijkt wel een reparatie na stranding schroef roer en deel achtersteven zijn verdwenen. Lijkt mij geen Nederlands schip. [...]
Moi Jan, dat is de Noorse Macbeth.
Zaterdag 21 februari 1948 met een lading vlees op weg naar Harlingen gestrand op de Haaksgronden. Een week later binnengesleept.
Ook een omgebouwde ruzieboot. Shakespearean class anti-submarine trawler, in dit geval T138 Macbeth. In 1950 vergaan.
Nu die beide anderen nog. De datum helpt misschien ook. Heeft die kuster geen stuurhuis meer?
Hartelijke groet,
---Peter.
Macbeth_vandeanderekant.jpg
Macbeth_vandeanderekant.jpg (557.52 KiB) 2149 keer bekeken
Plaats reactie