- finlandia 1961 ex noordster ex esperance ex vechtborg 1961 ©d.hocquard 25-11-1977 in jersey.jpg (132.22 KiB) 2502 keer bekeken
Varen bij Wagenborg
Re: Varen bij Wagenborg.
Vechtborg als Finlandia:
Re: Varen bij Wagenborg.
De „Scheldeborg" had het storten maandag tijdelijk gestaakt nadat twee van de 400 kg zware vaten met afval een rubberboot van de activisten hadden getroffen en doen omslaan. Er waren toen 100 vaten gestort.
Intussen gingen elders dinsdag acties tegen de stortingen van het kernafval door. In Den Haag hielden leden van de Delftse Anti kernenergie beweging een korte protestactie bij de ambassade van België tegen het storten van Belgisch kernafval in zee. In Brussel hield een groep van meest Nederlandse activisten een korte bezettingsactie in de Nederlandse ambassade. Ze eisten dat de Nederlandse staatssecretaris voor milieuzaken mevrouw Lambers, de vergunning voor het storten van Belgisch en Zwitsers kernafval met Nederlandse schepen intrekt. Bij de Nederlandse ambassade hadden zich in de ochtend enkele Spaanse activisten aan de hekken vastgeketend. De Belgische politie maakte ze later los.
Bewaking
In Zeebrrugge kwamen ''s middags opnieuw twee treinen met nucleair afval aan. Onder scherpe bewaking, het desbetreffende havengedeelte was afgesloten en de marine hield een oogje in het zeil, werd het afval geladen in de schepen de „Rijnborg" en de uit Rotterdam afkomstige „Marijke Smits". Het eerste schip is net als de „Scheldeborg" eigendom van de rederij, Wagenborg in Delfzijl waarvan het kantoor in de nacht van maandag op dinsdag behoorlijk werd beschadigd. Een actiegroep ,;Dumping ''83" stelde zich verantwoordelijk voor de actie.
Intussen gingen elders dinsdag acties tegen de stortingen van het kernafval door. In Den Haag hielden leden van de Delftse Anti kernenergie beweging een korte protestactie bij de ambassade van België tegen het storten van Belgisch kernafval in zee. In Brussel hield een groep van meest Nederlandse activisten een korte bezettingsactie in de Nederlandse ambassade. Ze eisten dat de Nederlandse staatssecretaris voor milieuzaken mevrouw Lambers, de vergunning voor het storten van Belgisch en Zwitsers kernafval met Nederlandse schepen intrekt. Bij de Nederlandse ambassade hadden zich in de ochtend enkele Spaanse activisten aan de hekken vastgeketend. De Belgische politie maakte ze later los.
Bewaking
In Zeebrrugge kwamen ''s middags opnieuw twee treinen met nucleair afval aan. Onder scherpe bewaking, het desbetreffende havengedeelte was afgesloten en de marine hield een oogje in het zeil, werd het afval geladen in de schepen de „Rijnborg" en de uit Rotterdam afkomstige „Marijke Smits". Het eerste schip is net als de „Scheldeborg" eigendom van de rederij, Wagenborg in Delfzijl waarvan het kantoor in de nacht van maandag op dinsdag behoorlijk werd beschadigd. Een actiegroep ,;Dumping ''83" stelde zich verantwoordelijk voor de actie.
Re: Varen bij Wagenborg.
Op verzoek de verdwenen foto uit het archief van het Fries Museum met de Waalborg en Amstelborg:
Re: Varen bij Wagenborg.
Ben
Ik ben weer begonnen met foto`s terug te plaatsen waaronder bovenstaande. Een heel uitgezoek weer. Vr gr Ab
Ik ben weer begonnen met foto`s terug te plaatsen waaronder bovenstaande. Een heel uitgezoek weer. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
Re: Varen bij Wagenborg.
Vond deze nog in mijn verzameling. Wie is de fotograaf? Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
-
- Berichten: 5328
- Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
- Locatie: 's-Gravenzande
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Varen bij Wagenborg.
Dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een foto van Cees van der Meulen.Wie is de fotograaf?
De Markborg voor de zee af het Stortemelk binnenkomend. Of het Thomas Smit Gat, dat zou ook nog kunnen. Met de Zeekoet voorstomend, misschien?
---------------
Re: Varen bij Wagenborg.
Het lijkt een smal puntkontje van een boot waar de fotograaf op staat. Denk eerder aan een reddingboot. Maar zonder meer een schitterende foto. Gr. Klaas.
Re: Varen bij Wagenborg.
Het zou ook Willem Wilstra kunnen zijn.
Over puntkontjes gesproken,niet dat Willem daar over beschikte maar hij voer ook met de Insulinde en de Gebroeders Luden.
Die hadden wel zo'n kontje
Groeten
Jan
Over puntkontjes gesproken,niet dat Willem daar over beschikte maar hij voer ook met de Insulinde en de Gebroeders Luden.
Die hadden wel zo'n kontje
Groeten
Jan
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Varen bij Wagenborg.
--------------------
------------------------
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat het inderdaad het kontje van de Gebroeders Luden is.
Cees van der Meulen was daar tenslotte ook bijna vaste klant. Soms sjorden ze hem aan dek vast. Hij gebruikte twee Rollei's en goot dan telkens het zeewater uit die grote zoeker. Ik zei tegen hem dat ik verschrikkelijk bang was voor zeewater op mijn twee Pentaxen, maar hij zei dat ik hem gewoon na afloop van de fotosessie onder de kraan van buiten en van binnen goed moest afspoelen - na eerst de film eruit te hebben gehaald - en weer laten drogen. Wel de film zo snel mogelijk ontwikkelen, want die kon slechter tegen zeewater dan de camera. Ik heb er nooit toe kunnen komen en heb mijn camera altijd in plastic verpakt met alleen de lens en de zoeker vrij.
--------------------------------------------
Ik ben een paar keer voogestoomd door de Zeekoet, maar dan uitsluitend in het Stortemelk. Zodoende was dat mijn eerste gedachte.
Wilde je het Thomas Smit Gat binnen, waar het vaak handzamer was dan in het Stortemelk, dan was je op jezelf aangewezen. Toch telkens een spectaculair gebeuren. Daar konden aardige zeeën omheen donderen, wat een indrukwekkend gezicht was, maar in het vaarwater zelf had je daar geen last van. Toch mooi werk. Dat was de gedachte die bij me opkwam bij het zien van die foto van de Markborg.
Wordt het Thomas Smit Gat eigenlijk nog gebruikt? Ik bedoel: is het nog altijd betond? Iemand die dat weet?
----------------------
------------------------
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat het inderdaad het kontje van de Gebroeders Luden is.
Cees van der Meulen was daar tenslotte ook bijna vaste klant. Soms sjorden ze hem aan dek vast. Hij gebruikte twee Rollei's en goot dan telkens het zeewater uit die grote zoeker. Ik zei tegen hem dat ik verschrikkelijk bang was voor zeewater op mijn twee Pentaxen, maar hij zei dat ik hem gewoon na afloop van de fotosessie onder de kraan van buiten en van binnen goed moest afspoelen - na eerst de film eruit te hebben gehaald - en weer laten drogen. Wel de film zo snel mogelijk ontwikkelen, want die kon slechter tegen zeewater dan de camera. Ik heb er nooit toe kunnen komen en heb mijn camera altijd in plastic verpakt met alleen de lens en de zoeker vrij.
--------------------------------------------
Ik ben een paar keer voogestoomd door de Zeekoet, maar dan uitsluitend in het Stortemelk. Zodoende was dat mijn eerste gedachte.
Wilde je het Thomas Smit Gat binnen, waar het vaak handzamer was dan in het Stortemelk, dan was je op jezelf aangewezen. Toch telkens een spectaculair gebeuren. Daar konden aardige zeeën omheen donderen, wat een indrukwekkend gezicht was, maar in het vaarwater zelf had je daar geen last van. Toch mooi werk. Dat was de gedachte die bij me opkwam bij het zien van die foto van de Markborg.
Wordt het Thomas Smit Gat eigenlijk nog gebruikt? Ik bedoel: is het nog altijd betond? Iemand die dat weet?
----------------------