Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

van: www.kustvaartforum.com
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

oude duik en bergings verhalen

Bericht door eefh »

Hallo Forumleden,
om dat ik ook een heleboel foto.s van Maassluis en de sleepboten van
vroeger bezit is het misschien aardig om er af en toe eens een foto van een sleepboot op dit item te plaatsen,de sleepboten hebben ook aan de meeste bergingen deelgenomen,ik hoor het wel ,
hier een mooi plaatje,jaartal mij onbekend,wie kan deze foto dateren?


Afbeelding
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

oude duik en bergings verhalen

Bericht door eefh »

Hallo,
Een mooie fotokaart van de haven van Maassluis met links 2 sleepboten van Smit en daarachter de oude Ram van Tak,s berging gebouwd 1920 op de werf van Kooiman in Zwijndrecht ,voorstuwing 45 ipk Penn en Bauduin.
lengte 18,03 breedte 5,65 en holte 1,90mtr.zij is in 1953 voor de sloop verkocht
Aan de linkerkant de Freya ook een bergings vaartuig van Smit en co later naarTak,s berging,gebouwd 1917 op de werf van J en K Smit ,Kinderdijk.lengte 36,30 breedte 9,30 holte 1,83 mtr,de Frya had geen voortstuwing hef vermogen 60 ton van 1917 tot 1937 van Smit van 1937 tot 1939 Tak,s berging 1939 verkocht aan Risdon en Beazly in Southampton. in 1946 gestrand bij de Lizard.
(uit de geschiedenis van w.a vanden Tak bergings bedrijf)


Afbeelding
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

oude duik etc

Bericht door eefh »

Hallo.
Nog een stukje van de tanker Metula die in eind 1974 op de rotsen liep in straat Magelhaen zuidelijkste puntje van Chile



Het kooigoed werd opgehaald en verdeeld, " dekens zat jongens" zei de uitvoerder, "alleen hoop ik niet dat ik eruit moet om te pissen, want dan moet ik een zaag meenemen om me los te krijgen van de verschansing". Die nacht werd doorgebracht met wachtlopen en peilingen nemen. De Metula begon nu te scharnieren over z'n lengte-as. Bij hoogwater 3° over stuurboord en 8° over bakboord met laagwater. Ook kwam de tanker meer vast te zitten wat resulteerde dat tank 1 stuurboord meer ging lekken en het water metten met het tij op en neer ging. Om een beeld te krijgen werd er door de stuurlui en machinisten elk uur peilingen gedaan door de ullage te meten. Met deze gegevens en met medewerking van Taunton (Brits hydrografische dienst) werd er een gety-kromme berekend.
De Zwarte Zee meerde af langszij de Metula, het hele achterdek stond vol met het bergings materiaal uit Holland. "Nou jongens, maak je borst maar nat, daar gaat ie dan". Bootsman de Vreugd en z'n matrozen werkten als paarden om het hele zwikkie aan boord van de tanker te krijgen. De bergers zorgde dan voor verder transport naar het achterschip waar alles werd gesorteerd. De klokpompen werden alvast bij de betreffende tanks neergezet. Aansluitingen werden gemaakt op het manifold ten einde op z'n eigen lossysteem te kunnen pompen op de Harvella, een Argentijnse Shell tanker van 19.000 ton, een zgn. "k"-boot. In de dagen van de voorbereiding waren ook de Amerikanen gekomen met hun hydraulische dompel-pompen, wat een zeer nuttige bijdrage was aan de gehele berging.
Toen de Harvella langszij de Metula was gemanoeuvreerd ging er een hoera op onder de bergers "eindelijk een beetje olie uit deze grote aansteker jongens, ik zou het er wel uit kunnen kijken". "Was het maar bier, dan zopen we het er wel uit". "Kom op maten de 8-duims slangen aankoppelen, de laadbomen boven het hekwerk stellen en nu eerst maar zien of we de Harvella vol kunnen gooien. "Nou nou, Gerrit is zeker door een werkbij gestoken", zei Eef. "Maar ja jongens, pak aan het is voor een goed doel, des te meer olie wordt overgepompt des te minder olie vervuiling. De olie had inmiddels al een boel dood goed op z'n geweten. Ook werden er al een paar blinde zeerobben en zeehonden gezien. Besloten werd om anti-polutie chemicaliën uit Europa over te laten komen om de schade zo veel mogelijk te beperken. Dit werd weer gesprekstof voor uren onder de bergers. Het voor en het tegen was een punt van discussie, wat zeer positief voor de Shell uitviel die alles moest laten aanvliegen.

De duikwerkzaamheden betreffende het onderzoek ging niet gemakkelijk, er was niet veel stil water en de kou was ook een remmende factor. Tijdens de werkbespreking werd en door Dhr. Jongeneel gevraagd of het niet raadzaam was om een ploeg duikers uit Holland te laten komen met onderwater televisie en video opname, zodat de mensen bovenwater ook een beeld konden krijgen van de enorme ravage. Dit werd naar de wal doorgeseind en er werden stappen ondernomen om zo gauw mogelijk mensen en materiaal over te krijgen uit Holland. "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd". "Wie zullen er komen ?". De gissingen waren niet van de lucht, "Lampie komt beslist" zei Eef, "die heb verstand van TV en van hoerelopen, want zo een liefhebber is het wel. Kom op jongens kijken of er nog een borreltje aanzit". De 1e stuurman drukte de stemming enigszins met de mededeling dat de jonge jenever op was, dus er moest worden geshift naar wat anders. Wat hij wel kon aanbieden was een fles oude jenever en een fles wodka. "Als we het mixen is het misschien nog te naggelen, maar zo is oude jenever of wodka waardeloos". De machinist deed 1 deel van't één en een deel van't ander in een glas en tuitte de lippen. Alle ogen waren gericht op de kenner, "Tja, wat moet ik er van zeggen, de gaten in mijn sokken schroeien er van dicht maar verder voor de rest is het een puik borreltje.
Toen de afgaande wacht kwam uitporren was er geen beweging in de ploeg te krijgen, zodat het schema van wachtlopen iets anders liep dan gepland. De ontdekking van de machinist kreeg het predikaat: Likwidado. Maar ondanks alles ging het lossen van de Metula gewoon door. Nadat de Harvella 4 keer heen en weer was gevaren waren de bergers 50.000 ton olie kwijt. "Nou, dat schiet tenminste op" zei de pompman, "maar er ligt nog een aardige slok in".

De volgende keer hoe we de Metula van de rotsen haalde.
groeten
Eef
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Witte Zee

Bericht door Gert Schouwstra »

eefh schreef:Hier een mooi plaatje,jaartal mij onbekend,wie kan deze foto dateren?
Deze Witte Zee (I) is gebouwd in 1914 en in 1939 van naam veranderd. Ze heeft de 2e wereldoorlog niet overleefd.
Tijdens de 1e wereldoorlog voer ze voor de Nederlands Marine en stond met grote letters WITTE ZEE - HOLLAND op de zijkant. Dat is hier niet meer het geval dus de foto is in waarschijnlijk te dateren tussen 1918 en 1939.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

oude duik en bergings verhalen

Bericht door eefh »

Hallo Gert,
Bedankt voor de info,dan is zeker de foto daarvoor ook de Witte Zee.
ze lijkt er wel op met die walegang,
groeten
Eef
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Eef, laat die verhalen maar komen, hoor, want het is om te smullen! :D
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

oude duik en bergings verhalen

Bericht door eefh »

Hallo Eemspoort.we gaan ook stug door we hebben er nog zat.maar even tussendoor een leuke foto van het haventje van Maassluis met Links de Sleepboot Schelde de latere Afon Goch van Holy Head towing en rechts 2 kusters ,op de voorgrond de koeien loopplank. en midden in de haven havensleepbootje Maassluis.

Afbeelding
Afbeelding


groeten
Eef
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

oude duik en etc

Bericht door eefh »

Hallo,
Het laatste stukje van de berging in september /november 1974
van de Nederlandse Tanker de Metula die gestrand was in Straat Magelhaen in het zuiden van Chile,dichtbij Punta Arenas.



Nu kon er worden gedacht aan het lostrekken van de Metula, met behulp van alle sleepboten. Dit moest gebeuren bij haast doodtij met nog iets eb (dus oostgaande stroom) want als er te veel vloed ging lopen (westgaande stroom) konden de sleepboten niet volle kracht de stroom meetrekken. Dit met het gevaar van het omtrekken of kapseizen van de sleepboten zelf. En het had nog een voordeel, nl. dat de Metula niet op een ander, meer oostelijk rif zou vast lopen of, wat ook niet ondenkbaar was, weer in de First Narrows zou komen te verdagen. Het was de bedoeling, als de Metula los zou komen de tanker een eind de west in te slepen en daar op dieper water een goede ankerplaats te zoeken. Daarvoor moest er nog contact worden opgenomen met de Chileense Hydrografische dienst, en inderdaad een paar degen later werden alle ondiepten op de mogelijk te varen route met behulp van boeien gemarkeerd door een Chileens oorlogsschip.
De onderwater TV ploeg was ook gearriveerd, dus konden er meteen, als het stiller water was, begonnen met opnames van de schade te maken. Er moest met speciale onderwater lampen worden gewerkt daar het zicht niet zo best was. De opnames op de video waren behoorlijk goed te noemen, al had Lampie de gehele dag werk om alles draaiende te houden.
De filmploeg sliep op de sleepboten, of zoals de inspecteur het noemde, verdeel en heers. Anders werd het een samenkomst van duikers in plaats van een berging.
Wat de Amerikanen betrof ging het ook niet van een leien dakje. Er was een soldaat (private) aangewezen om aan de wal inkopen te doen en met een paar honderd dollar op zak nam hij afscheid en riep "See you tomorrow". Dat pakte anders uit, na drie dagen absentie werd er een zoek aktie op touw gezet door de politie in Punta Arenas. En, ja hoor, de jongen liet zich verwennen in het huis van mamma Theresia, was door alle geld heen (dus moest toch binnen afzienbare tijd terugkeren) en kwam terug per Marine vaartuig geboeid en wel om de straf verder aan boord van de Metula te ondergaan. Geboeid aan een (koude) verwarmingsbuis in een hut met een collega als wacht voor de deur, dienst is dienst, niet waar.

De bergers werkte naar de nacht toe van 24 op 25 september omdat dan het hoogste water werd
verwacht.,eindelijk was het zover de Matula kon los worden getrokken,en moest een 10 tal mijl verder op weer gecontroleerd aan de grond worden gezet, in Bahia Felipe om verder door de Harvella en een Noorse tanker de achtergebleven olie eruit kon halen,na een 2 weken was de metula eindelijk leeg,wel hebben we daar barre tijden beleefd kou en elende en een storm van jewelste de tanker Harvella had al zijn olie uit de Metula afgegeven aan de Noorse tanker Bergeland
die net als de Metula olie vervoerde van de Perzische Golf naar Chile,na mijn duikonderzoek op het achterschip was al gebleken dat het Roer en een stuk van de hak weg waren endat de schroef zwaarbeschadigd was, de sleepboten Smit Salvor en de Japanse North Sea weden bedankt, de sleepboten Rode Zee en Zwarte Zee hadden opdracht gekregen om de Metula naar Angra dos Reis in Brazilie te slepen,om de druk van het beschadigde kopschot te verminderen werd er besloten om de Metule achterste voren te slepen dus met de sleeptros op het achterschip,vlak voor het vertrek nog een strop om de bladen van het roer gezet zo dat deze niet mee kon draaien. Na 12 weken was de klus geklaard en gingen met de aflosploeg via Rio de Janairo ,Miami, New York naar Amsterdam , hebben nog een feestje gehad en we waren weer klaar voor andere duik en bergings werken.


dit was het verhaal van de Metula het schip heeft een lange tijd in Brazilie
gelegen en is toen versleept naar Spanje en is daar bij een schroothandelaar aan zijn einde gekomen.

dank aan de forum leden die wat aanvullend materiaal hebben ingestuurd
en tot de volgende keer
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
"RODE ZEE"

Afbeelding

"NORTH SEA"

Nog twee sleepboten die bij de berging van de "METULA" geholpen hebben.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

oude duik en bergings etc

Bericht door eefh »

Afbeelding

Het was eind maart 1972 de telefoon ging ,ja wat is er, Eef morgenochtend varen met de Barracuda wrakken jutten op de Noordzee Klaas (kapitein) heeft de kaarten al en we gaan alle wrakken ,puntjes die we tegenkomen met het echolood onderzoeken ,kijk vooral naar lading,schroevenankers,condensors,neem wat plof (dynamiet) mee en succes,
we begonnen om de noord kapitein Klaas ,een Groninger, zei je moet toch ergens beginnen,dus we doken 4x per dag
ze hadden als ondersteuning een spaanse jongen meegegeven die duikerwas geweest bij de spaanse marine of zo en die we poepie noemde om dat hij tijdens het aan kleden flinke winden liet,op het begin doken we met z,n tweetjes maar hij had hij het wel snel door dat het geen costa brava werk was maar donker,koud en stromend water,nu dook er voor de rest maar en en de ander wel in duikpak bleef standby voor de calimiteiten. ,we vingen af en toe een koperen schroef en wat ankers met ketting en bij vlieland een flink wrak met schroef en ankers en een flinke condenser, die flink wat koper bevatte,en ook de laadbomen stonden buitenboord met daar tussen stalen netten ,om torpedo ,s tegen te houden ,en voor een koperen balk met een soort knipmes er aan voor de draden die aan de mijnen zaten door te knippen,had duidelijk niet geholpen,na de wrakken in de noord te hebben gezien gingen we zachie,s aan de zuid in veel wrakken gejut en bekeken noem ,maarop vissersbootje,s,voorposten bootje,s met en zonder minutie
aan boord,velen waren met een motievatie schot(een paar kilo in het munitieruim) al tot op de grondslag afgeschoten en konden we als het moest dit afrailen, onder de kust van Zandvoort een paar wrakken uit de oorlog van 1914,schroeven
eraf ook veel ijzeren schroeven ,daar hadden we niets aan,dus maar de huid eruit geschoten ter hoogte van de machinekamer en de condensors eruit gehaald,bij het lichtschip sandettie een boot met zware boomstammen op ruim 80 meter en 2 onderzeeers ,alles in het boekje opgeschreven voor als we later er nog eens op wilden kijken,je weet maar nooit wat er in zou zitten,en zo gingen we maar verder ,toen opeens voor Oostende ,(Belgie) een behoorlijke echo ,dus een zware boei er op gekiept en het ty afgewacht ,en ja hoor een mooie wrakje lag wel in elkaar maar de ruimen waren goedgebleven en vol met Lood in stukken van(broodjes) van gemiddeld 25 kg,na een grondig onderzoek werd er koers gezet naar Vlissingen, daar viel naar veel speurwerk en informatie de naam Sigurd Faulbaums

History of de Sigurd Faulbaums(wrakken site)

Lets stoomvrachtschip van de Max Faulbaums SS Line. De Sigurd lag reeds sinds de invasie van de Balkan door de Sovjets in 1939 in Brugge en werd na de Duitse invasie als oorlogsbuit in beslag genomen. Omdat de bemanning machineonderdelen had verkocht om in hun levensbehoeften te kunnen voorzien werd het naar Zeebrugge gesleept waar het geladen werd met 1000 ton lood. Met 2 sleepboten werd koers gezet naar de Downs maar op 23 mei 1940 kreeg de U9 de sleep in het vizier en was ervan overtuigd dat het om een belangrijk militair transport ging. De U9 vuurde een torpedo af die het achterschip raakte waarna de Sigurd vrij snel zonk.

Afbeelding


Dit was het betere werk,in Vlissingen kwamen nog 2 duikers aan boord de spaanse jongen ging terug naar spanje en Leo Martens (die later overleden is bij een reddingsaktie op een tanker) en een duiker van v/d Akker ,ook huurde Tak het vaartuig Onrust ex veerpont
en omgebouwd tot bergingsvaartuig met een Priestman kraan en poliep grijpers, dit om het werk te bespoedigen en de lading zo snel mogelijk aan dek te kunnen laden,er werd besloten om voor de kraan machinist elke keer als we op het wrak lagen 2 schotse blazen
op de voor en achterkant van het ruim te zetten dan kon de kraan machinist met de poliep grijper al een boel broodjes lood aan dek zetten ,en de laatste werd dan met de hand geraapt ,de lading moest naar Oostende door de Meysluis heen en daar aan stuurboord bij het entrepot dok worden afgeleverd,bij de eerste volle lading ging het
al aardig fout,we hadden een prachtige dag gehad met zo een vlak zeetje ,je kon nog geen eierschaal laten zinken,tot aan zijn ijk volgegooid en nog een paar loodbroodjes er op voor de lekkere,in de sluis begon het ,van zout naar enigszins zoetwaterdus op eens kwam er water aan dek,gelukkig dat de kraan op de Onrust al standby stond voor te lossen,met een noodgang een paar grijpers vol met loodbroodjes op de sluis gegooid.
Was even zweten ,later de broodjes opgehaald,en nog even de conclusie er aan geplakt dat we nooit meer in ons werkdrift te veel moesten laden,

De Onrust


Afbeelding


Ook veel slecht weer gehad,en binnen moeten liggen in Oostende,als het slechte weer een tijdje aan hield dan gingen we naar huis en bleef er een man aan boord.
Ik heb met veel plezier aan dit Job gewerkt omdat het ook goed toeven was in Oostende
En dat het ook voor allen een lonende berging was,heb begrepen dat het lood werd omgesmolten en gebruikt werd voor en kern reactor,maar waar dat weet ik niet.
Plaats reactie