"No smoking".

van: www.kustvaartforum.com
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: "No smoking".

Bericht door Douwe J. »

Chiswick  1943 +  .jpg
Chiswick 1943 + .jpg (382.42 KiB) 3426 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: "No smoking".

Bericht door Douwe J. »

Waterland  1922 +  .jpg
Waterland 1922 + .jpg (278.55 KiB) 3396 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: "No smoking".

Bericht door p.arendz »

Beaumotion verlaat Poole

MVG,
---Peter.
Bijlagen
Beaumotion_Poole.jpg
Beaumotion_Poole.jpg (45.34 KiB) 3363 keer bekeken
Jaap H
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2005 21:31

Re: "No smoking".

Bericht door Jaap H »

Op pagina 1 van dit onderwerp staat een foto van een rokende VISCOUNT , foto gemaakt door Bert de Boer, nu weet ik niet of daar nog de BRONS in staat

Weet dat die BRONS motoren bij starten na omkeren ook lekker konden roken, maar waar dat door kwam/komt dat weet ik niet meer.
Ben tenslotte ook maar opgeleid als stuurman. :wink:
Weet een van de heren van de TD nog waardoor dat kwam dat die bronzen zo'n mooie rook pluim produceerde bij starten?

Groeten
Jaap
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: "No smoking".

Bericht door Wytze van der Velde »

Hoi Jaap,

Bronsjes hadden dan een beetje ademnood, op de Velox was dat ook zo en Ventura ook. Je kon ze ook gewoon volaan stoppen, omkeren, en starten :D
Als dat gebeurde en je kon hem niet bij remmen(nog handbediend luchtventiel) dan gingen de overdrukventielen op de cilinderkop open en was het dus een beetje blauw/zwart beneden :D :D . Spreek uit ervaring had je op de Triumph met die MAK geen last van :wink:
Jaap H
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2005 21:31

Re: "No smoking".

Bericht door Jaap H »

Hoi Wytze,

Bedoel eigenlijk die rookpluim buiten, werd die hier door ook verzaakt?
Als stuurman op de VANESSA (16cil V Brons net zo als VENTURA) stond ik op de bak en als je dan achteruit keek zag je regelmatig zo'n mooie rookpluim uit de schoorsteen komen, die bedoel ik.
Ben nooit tijdens manoeuvreren in de machinekamer geweest terwijl er een Brons in stond.
Wel bij een B&W Alpha, toen ik in een "helder" moment, of toch niet :wink: dacht dat ik misschien toch maar beter WTK kan worden.
Daar kwam dat ook niet voor. Inderdaad met de MAK gebeurde dat ook niet.

Groeten Jaap
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: "No smoking".

Bericht door Wytze van der Velde »

Hoi Jaap,

Maar is buiten ook zo hoor Jaap, komt eigenlijk gewoon doordat er meer of bij starten teveel brandstof wordt ingespoten naar verhouding met de lucht/zuurstof. Of te wel het toerental van de blower kan het dan niet bij sloffen. Nog een anekdote, als we met de Velox een rivier of kanaal op gingen en er was een pont of een haven waar je toch wel geacht werd om af te stoppen was het met de brons een kwestie van dwars van de pont/haven even snel gas er afhalen en dan er weer op. Gevolg sierlijke rookpluim en iedereen dacht (of althans dat hoopt je) zo die was netjes afgestopt :wink: :wink: :D :D

Grtz Wytze
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: "No smoking".

Bericht door Herman »

Bij het starten van de motor(aanzetten) draai je het manouvreerwiel of op de brug de motorbediening op aanzet,wacht even draai daarna,of beweeg de hendel op de brug naar de stand die gevraagd wordt,op de motor zie je dat de brandstofpompen voor een moment vol worden opgetrokken,door de govenor(vaak van het merk woodward) om daarna gelijk terug te gaan naar die stand die gevraagd wordt,dus je spuit brandstof in die meer is dan nodig is vergelijk het met een chook van een automotor.maar de hoeveelheid lucht voor een goede verbranding heeft zich nog niet opgebouwd,omdat het toerental nog te laag ligt om voldoende verbrandingslucht via een blower of luchtinlaat aan te trekken.zijn motoren uitgerust met een keerkoppeling of verstelbare schroef.krijg je hetzelfde effect als je plotseling veel vermogen vraagt,daardoor ontstaat het roken bij goed ingeregelde motoren,en als ze blijven roken dan moeten die fietsemakers beneden zich even achter de oren krabben.

gr.Herman
Jaap H
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2005 21:31

Re: "No smoking".

Bericht door Jaap H »

Herman en Wytze, bedankt.
Het is me duidelijk. dat is dan toch verschil als je beneden bent, dan kun je mooi zien dat de brandstofpompen volledig open gingen na starten.
Hebben MAK enz. dat zeker anders opgelost, of gooide die de brandstof handels vlugger naar gevraagde stand?

Ja Wytze, VELOX was toch met R. Bosma?
Mooie man was dat, gevaren tot 57 1/2 toen met de VUT en volgens mij dag nadat die 60 was geworden hing die aan de telefoon bij Beck Scheepvaart. Toen was het nog zo dat je tussen 57 1/2 en 60 met de vut maar paar maanden mag aflossen zonder dat je vut uitkering gekort werd. Gesoprek ging ongeveer als volgt: "Met R. Bosma, U weet wie ik ben?", "Ja zeker van de oude VELOX", "Ja dat klopt, denkt u dat de heren Beck nog een aflos kapitein kunnen gebruiken?". "Nou Bosma, dat denk ik niet allen dat weet ik wel zeker. Wanneer kunt u weg? " Was geloof ik kortste sollicitatie gesprek dat ik in die jaren gehad heb.
Heeft nog poos op laatste VISCOUNT gevaren, als ik daar aan boord kwam dan vroeg die vaak, "Kinn't wie nog ev'm platproat'n", ondanks dat hij toen al jaren niet meer in Groningen woonde. Sprak hij nog graag dialect, maar alleen als we met zijn beiden waren. Zodra er iemand anders bij was dan gelijk over in Nederlands.

Groeten
Jaap
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: "No smoking".

Bericht door Wytze van der Velde »

Hoi Jaap,

Ja inderdaad met R. Bosma, ben ergens in 2007/2008 nog bij hem geweest in Maassluis. Hij deed toen nog wel eens aflossen bij Amasus op de Widom en de Bravery. Dat had ik dan weer gehoord van een aflosschipper die weer loods speelde op die schepen. Ik zit namelijk nog steeds in de binnenvaart en zo kwamen die twee weer bij mij uit Haha. Fijne kapitein en hield inderdaad van korte gespreken en zweedse klompjes, kon die lekker op de maat van de muziek me op de vloer tikken :wink:
Zo ben ik ook op de Velox blijven hangen, ging er heen als aflos en na een maand of twee de vraag: wil je hier niet vast blijven? Ja hoor. Oke dan is dat geregeld :D :D

Grtz Wytze
Plaats reactie