Tijdens het doorbladeren van rederij de Haas kwam ik deze vraag tegen omtrent de Mare Altum met het vreemde logo.Ben schreef:Ben schreef:De Mare Altum van 1964 met......, maar waar is deze schoorsteen van??
Dezelfde schoorsteen nog een keer,Huug schreef:Dat is de schoorsteen van PAN OCEAN daar voeren ze veel voor en vormden daar later ook een pool mee.
maar voor wie voer de Mare Altum op deze foto van augustus 1972.
Foto: ©J.A. Ideler.
Het is al bekend dat de Haas en d club van de "PASS" scheepjes een overeenkomst hadden.
Ik ben opgegroeid met de Broere vloot. Mijn vader was daar de oudste kapitein en als het maar even kon dan ging ik mee naar zee. Onder de Engelse kust en speciaal tussen Tees Bay en Grangemouth kwam je de "PASS" schepen tegen. Via de onderlinge werd ook informatie doorgegeven welk "PASS" schip naar welke haven ging zodat een der Broere schepen er voor kon zorgen dat ze net even eerder waren.
De Neeltje en de Jacqueline Broere konden via een foefje in de machinekamer een soort plaatje ergens onder stoppen waardoor ze een 2 mijl harder liepen. Alleen nadeel was dat ze dan on manoeuvreerbaar waren. Maar het zorgde er voor dat ze er eerder waren.
Het logo wat je ziet is het oude logo van die rederij van de "PASS" schepen helaas weet ik hiervan de naam niet meer ergens zegt mij iets van Cory Brothers Ltd. Later is dat allemaal opgegaan in het Panocean Concern. Je had oa Tankstorage, Deep Sea dat waren de grote parcel tankers welke de namen hadden met POST ........ en je had de coastal fleet.
De coastal fleet van Panocean bestond uit een zevental schepen. De oudste de PASS OF GLENCLUNIE ook bekend op de vloot als THE QUEEN, deze kwam nog uit de oude rederij en kwamen in de nieuwe combinatie dan de PASS OF CORDENE, PASS OF C.........., PASS OF DRUMOCHTER, PASS OF DIRRIEMORE, PASS OF BRANDER en de PASS OF BALMAHA als nieuwbouw schepen. De oude rederij had een leuk aantal schepen oa de PASS OF DALVEEN herinner ik mij nog al te goed.
In mijn periode als waterklerk bij Phs van Ommeren (Rotterdam) BV waren wij agent voor de coastal fleet. Ik heb de nieuwbouw van de Drumochter en Dirriemore mogen mee maken bij de IJsselwerf. De kapiteins op beide schepen waren broers van elkaar. Beide wonde op Stornoway en als die in dialect met elkaar gingen praten verstond je er letterlijk niets meer van. Ontzettend vaak aanboord geweest en regelmatig een ontbijt of een maaltijd kunnen nuttigen.
Na de overdracht van de beide D schepen kwamen de Balmaha en Brander naar de IJsselwerf. Deze schepen hadden een ontzettende slechte stabiliteit en konden vaak niet varen vanwege het weer. Bij de IJsselwerf werden deze schepen voorzien van wingtanks en nadien is de stabiliteit een heel stuk beter geworden al was het geen gezicht die tanks aan de zijkant van de romp.
Als er iemand nog weet wat er met deze schepen is gebeurd hou ik mij aanbevolen, maar ook eventueel voor een foto
Wim