Volgende Mare "boot" is de Mare Altum uit 1961. Ook hier is mijn vader hoofdzakelijk bij het laatste gedeelte van de bouw adviserend aanwezig geweest.
Gebouwd bij N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen voor N.V. Gebr. de Haas Tankvaartbedrijf, Rotterdam.
Jaren later door de Nederlandse Regering te Nieuw Guinea in charter genomen. Heeft daar als ondersteunend schip een jaar rond het eiland gevaren en vertrok als laatste Nederlands schip vanuit Nieuw Guinea.
Daarna licht groen geschilderd als MICKEY SMITS voor Marinus Smits, Rotterdam.
Etc. etc, etc.
Rederij Gebr. de Haas
Re: Rederij Gebr. de Haas
De Mare Altum heeft een redelijke tijd in een soort citrus time charter gevaren. Van Diepe (Frankrijk) naar Tanger en Casablanca. Daarna weer terug naar Diepe. Telkens weer door de Golf van Biskaje heen en weer. Quessant - Finisterre. Vaak met heel slecht weer. Het lijkt wel of alle rottigheid zich in deze hoek verzameld. Aan de andere kant was het soms stralend weer en was de zee zo glad als een baby billetje.
Met een beetje geluk zie je verschillende soorten dolfijnen. Lekker cruisend in de zee. Hoe mooi is dat.
Tijdens één zo'n heftige storm raak één van de bemanningsleden, de 2e machinist, gewond.
Via de scheepsradio heeft mijn moeder toen 36 uur achter elkaar aan de radio gezeten om contact te houden met doktoren in Nederland en een Frans grote vaart schip die een dokter aan boord had en zo kon adviseren. Hoe de patiënt het beste behandeld kon en moest worden. Hiermee haalde ze de Europese kranten. Onder 2 stukjes uit de krant.
Met een beetje geluk zie je verschillende soorten dolfijnen. Lekker cruisend in de zee. Hoe mooi is dat.
Tijdens één zo'n heftige storm raak één van de bemanningsleden, de 2e machinist, gewond.
Via de scheepsradio heeft mijn moeder toen 36 uur achter elkaar aan de radio gezeten om contact te houden met doktoren in Nederland en een Frans grote vaart schip die een dokter aan boord had en zo kon adviseren. Hoe de patiënt het beste behandeld kon en moest worden. Hiermee haalde ze de Europese kranten. Onder 2 stukjes uit de krant.
Re: Rederij Gebr. de Haas
@Alan, ik weet dat ik voor velen spreek als ik je bedank voor je mooie bijdragen aan dit onderwerp
Re: Rederij Gebr. de Haas
Wat leuk, daar doe ik het voor.
Er komt nog meer; Mare Magnum en Mare Silentum. Van de andere schepen waar mijn vader niet op gevaren heeft, alleen een foto. Komt goed, niet alles tegelijk.
Er komt nog meer; Mare Magnum en Mare Silentum. Van de andere schepen waar mijn vader niet op gevaren heeft, alleen een foto. Komt goed, niet alles tegelijk.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Volgende Gebr, de Haas schip is de Mare Magnum uit 1962.
Gebouwd bij N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes te Millingen voor N.V. Gebr. de Haas Tankvaartbedrijf, Rotterdam.
Ik weet niet hoeveel tijd mijn vader bij de bouw aanwezig is geweest. Dit was wel een andere scheepswerf dus een geheel andere tak van sport. Bij de Noord Nederlandse wist hij zo langzamerhand wel zijn weg. Hier was het wel even wennen.
Op de foto's te zien:
Tewaterlating 04-01-1962.
Proefvaart, schip passeert hier (Royal) Dirkzwager, Maassluis.
Petit dejeuner, ter gelegenheid van de officiële proefvaart, in het Delta Hotel te Vlaardingen. 27-03-1962.
Gebouwd bij N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes te Millingen voor N.V. Gebr. de Haas Tankvaartbedrijf, Rotterdam.
Ik weet niet hoeveel tijd mijn vader bij de bouw aanwezig is geweest. Dit was wel een andere scheepswerf dus een geheel andere tak van sport. Bij de Noord Nederlandse wist hij zo langzamerhand wel zijn weg. Hier was het wel even wennen.
Op de foto's te zien:
Tewaterlating 04-01-1962.
Proefvaart, schip passeert hier (Royal) Dirkzwager, Maassluis.
Petit dejeuner, ter gelegenheid van de officiële proefvaart, in het Delta Hotel te Vlaardingen. 27-03-1962.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Ook hier nog wat zee foto's
Re: Rederij Gebr. de Haas
Als laatste foto van de Mare Magnum, in de sluis van Brünsbuttel.(Kieler Kanaal)
Re: Rederij Gebr. de Haas
1964, Was een druk jaar voor Gebroeders de Haas.
Er werden 3 zusterschepen gebouwd. Te weten de Mare Iratum en de Mare Liberum in 64 afgeleverd en als laatste de Mare Silentum die in 1965 afgeleverd zou worden. (de eerste 2 heeft mijn vader niet op gevaren zover ik weet. De Mare Silentum werd echt zijn "bootje" en heeft hier jaren met plezier op gevaren.)
Er werden 3 zusterschepen gebouwd. Te weten de Mare Iratum en de Mare Liberum in 64 afgeleverd en als laatste de Mare Silentum die in 1965 afgeleverd zou worden. (de eerste 2 heeft mijn vader niet op gevaren zover ik weet. De Mare Silentum werd echt zijn "bootje" en heeft hier jaren met plezier op gevaren.)
Re: Rederij Gebr. de Haas
Mare Magnum(1962).
Op een foto bij shipspotters van de Mare Magnum viel mij op dat ze alleen aan stuurboord zijde was uitgerust met een reddingssloep.
Ze heeft maar korte tijd (1962-1969)onder Ned. vlag gevaren.Werden in die jaren de sloepen al vervangen door vlotten en dergelijke.
Of is ze vanaf de nieuwbouw al met een sloep uitgerust wat toch niet gebruikelijk was.Sloepen werden toch allebei vervangen en niet een.
Hank.
Op een foto bij shipspotters van de Mare Magnum viel mij op dat ze alleen aan stuurboord zijde was uitgerust met een reddingssloep.
Ze heeft maar korte tijd (1962-1969)onder Ned. vlag gevaren.Werden in die jaren de sloepen al vervangen door vlotten en dergelijke.
Of is ze vanaf de nieuwbouw al met een sloep uitgerust wat toch niet gebruikelijk was.Sloepen werden toch allebei vervangen en niet een.
Hank.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Zover ik mij kan herinneren waren er 2 Bombard Besto vlotten aan boord. Aan elke zijde van de brug een.