Parijsvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Johan.A

Parijsvaart.

Bericht door Johan.A »

Voor zover bekend was het aantal schepen dat in de jaren 50 en 60 op Parijs voer ( Gennevillier) aanzienlijk. Ik heb in 1965 op de Harry gevaren,toen aan kantoor bij Tammes ( Scheepvaartkantoor Groningen) rederij Tattje. In timecharter voor een Zweedse firma, varend tussen Zuidkust zweden en Parijs. In 1962/63, voer een broer van mij op de Myfem, ook tussen Parijs en de westkust van Zweden. Een bekende ontmoetingsplaats voor de Parijsvaarders bemanning was het zeemanshuis in Rouaan. Daar stond ook een uitgebreide collectie van schoorstenen ( waar zou die zijn gebleven!)
Misschien kunnen we een fotogallerij van de Parijsvaarders op poten krijgen. Ik ben benieuwd.
ed bartels

parijsvaart

Bericht door ed bartels »

Hoi,
In de jaren zestig om precies te zijn 1962 zat ik ook op Gennevilliers en kwam vaak in het zeemanshuis van Rouen. Pa en Ma waren als ouders voor ons. Toen ik later op een ander schip zat en daar in het ziekenhuis belandde voor drie weken, kwamen ze me trouw drie maal per week opzoeken en kreeg een fraai plasticmodelbouwdoos van Nelson's Victory. Zij zorgden er ook voor dat er met regelmaat bemanningsleden op ziekenbezoek kwamen, ook van niet Parijsvaarders zoals de Laura. Een kaart, weken later was het laatste wat ik van hen vernomen heb want het kontakt verwaterde. Is er iemand in het bezit van een foto waar ze op staan of nog beter, weet er iemand of ze nog leven?
Zou mooi zijn om daar iets van te vernemen.
Hieronder de Diannel waar ik op zat naast de, ik dacht de Rapid.

xxfotoxx

Groetjes Ed
ed bartels

parijsvaart

Bericht door ed bartels »

Hoi,
Nog effe. Ik twijfel nu ik naar de foto kijk of het de Rapid was. Het stond als Rapid in m'n gedachte maar ik kan het mis hebben. Leuk puzzeltje voor het weekend. Welk schip ligt naast de Diannel in het eerst volgende plaatsje na Rouen (ook vergeten) en waarmee we met de jongens nog een wijntje gepakt hebben.?
Gr. Ed

xxfotoxx
Johan.A

Parijsvaart

Bericht door Johan.A »

Hallo Ed, Jannuh.
De naam van het schip is erg moeilijk te lezen. Over een week of drie ben ik weer thuis en dan zal ik mijn oude Moorman - editie 1962 eens openklappen om te kijken welke naam er bij past.

Was de eerste sluis niet Elbouf? Ik herinner me dat dit de eerste mogelijkheid was na Rouan om aan de wal te gaan , voor mij een stokbrood en een liter verse melk.( Ik was nog niet helemaal uit de zuurballen wet dus..!)

Ik heb ook de oude seine vaart bekeken maar daar waren de foto's niet meer bij. Ik zal ook mijn oude fotoalbum nog eens afstoffen, uit de tijd van de Harry, daar kom ik misschien meer Parijsvaarders scheepsnamen tegen. Als er nog foto's van Parijsvaarders beken kunnen worden dan graag! De Harry voer destijds voor Götha Transport uit Gothenburg. Samen met de ELLA en de MARIANNE, die werden later vervangen door de Burgundia en de Normandie. De eerste kusters met een hydraulische brug, Later gevolgd door de Parisia.
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Hieronder de verhalen over de Seinevaart beetje verzemeld:
----------------------------------------------------------------------
Afkomstig van Kombuispraat 2004:
13/5/2004
22:22:11 Seinevaart
Ahoy Huub, blij dat je het voor elkaar hebt gekregen om dit nog maar eens voor, zowel Leen Bal, als de oud Seinevaarders, heb ik een kleine foto reportage gemaakt.
De Seine bootjes kwamen vaak vanuit London, maar ook vanuit diverse andere havens richting Rouen, daar ging een deel van de lading er vaak uit en werd de brug naar beneden gehaald, was demontabel, en ging men vanuit Rouen, richting Elbeuf, meestal de 1e stop voor de loodsen, omdat vanuit daar men nog naar huis kon, midden op de Seine was dat minder en moesten ze vaak tegen een boom afmeren om zo dichtbij mogelijk bij het hoteltje te zijn; de Seine heeft op verschillende punten een zeer mooi landschap, en dat zal blijken uit de volgende foto's.
groetjes ruud
p.s deze vorige foto laat Rouen zien met z'n beroemde cathedraal en vlak daarbij was het bekende "HORLOGE", was vroeger bij de Rive droit & gauche nog ouderwets gezellig , maar ook hier heeft de nieuwbouw conjuctuur enorm toegeslagen, en is er bijna niets meer over van het"oude"centrum van Rouen.
Jos Komen
4/5/2004
00:00:25 Seinevaart
Mijne heren;Ik heb in 1967 enkele maanden op de Parijsvaart gevaren op de DIANEL.Ik werd knettergek van het mastje klappen en stuurhut op en afbreken.Ik had het na een paar maanden wel gezien.Wie heeft er een foto cq gegevens van dit toch wel mooie coastertje?
Huib
14/5/2004
10:36:12 Seinevaart
Ahoy allemaal,
Een goedemorgen toegewenst; zoals je kunt zien zijn er vele mooie plekjes langs de Seine,met soms zeer mooie optrekjes, deze vond ik op weg naar Elbeuf, alwaar de 1e sluizen te wachten staan, ik meen dat er totaan Parijs 5 sluizen zijn, waar we doorheen moesten, en omdat er 's nachts niet gevaren mocht worden, was het voor de nautische dienst vaak een aangenaam gezicht, als er langs de Seine mensen lagen te zonnen, en werd iedereen geroepen als er vrouwen lagen.
Foto 3 laat een luchtfoto zien van de sluizen en het stadje[nu zo'n 70.000 inwoners], wat vroeger niet meer dan een dorpje was met een paar honderd inwoners; als we Elbeuf hebben verlaten gaan we richting Mericourt met daar tussen Les Andelys, maar daarover een volgende keer, en Huib bedankt voor jou fantastisch werk.
groetjes ruud
ps.Er is vroeger goed nagedacht om het laten zakken van de brug en masten, om dit te vereenvoudigen en niet meer handmatig te doen, en ja daar was dan de BURGONDIA,ik meen van AHLMARK,maar dat weet ik niet zeker, met de 1e hydraulische brug om werk te besparen; alleen liep dat in 't begin goed mis toen de hydroliek niet werkte en bij Rouen een brug ramde, heb helaas geen foto's van, maar was toen wel nieuws.
ruud
14/5/2004
11:02:32 Seinevaart
Ahoy,
ff foutje rechtzetten, schip was de BURGUNDIA en voer vanaf 1964 bij de rederi ELLA werd in 1971 verkocht aan AB TOR LINIE, en heet dan de TOR BURGUNDIA en vervolgens nog eens verkocht en heet dan BUR om in 1981 te worden gesloopt[02-06-1981]
groetjes ruud
14/5/2004
20:12:24 Seinevaart
Ahoy allen,
We gaan er met een sneltreinvaart naar toe, en dat mocht toen niet, op de 1e foto zien jullie een bekend stukje in de aanloop van ELBEUF naar MERICOURT, te weten "LES ANDELYS" en op de 2e en 3e foto de sluizen van MERICOURT, alwaar er vaak 's nachts werd vast gelegd, meestal aan een boom of zo, want de voorzieningen waren in die tijd nog niet zo best, tevens voor ons de gelegenheid om vaak met halsbrekende toeren om van boord te komen, een potje bier[Amstel] te gaan halen, helaas was het Hollandse bier vaak op, in het plaatselijke cafe-bar-epicerie[zeep,tandpasta,ansichtkaart,briefpapier etc.] en ff op zo'n prikbord een prijsje te winnen, op de 2e foto kan je het cafe'tje nog zien aan sb.
groetjes ruud
14/5/2004
20:42:20 Seinevaart
Ahoy,
Er moet mij bij het zien van deze sluizen, toch nog iets van 't hart, ik zat toen op de SAMBRE, en we hadden net in Rouen een aflos gehad van de vaste kapitein en de stuurman, en kregen dus verse mannen a/b, nou dat hebben we geweten, 't was in de zomer en nadat we vast lagen, gingen we met z'n allen op 't achterdek een potje drinken en dat liep behoorlijk verkeerd af; nlm. de kapitein, die van de GHV afkwam, van een tanker[ had behoorlijk de tankeritus] en ging ff kijken met een behoorlijke snee in de neus, hoe snel 't SEINE water daar voorbijvloog, net na een schutting, en ja, je raad het al met pot bier en al over de deksel heen, 't majum in, hebben we toch alles in 't werk moeten stellen om de goeie man eruit te krijgen, hij was gelijk genezen van de SEINEVAART, want in PARIS was ie alweer van boord en de stuurman die ook van de GHV afkwam, woonde op CORSICA en vond dit maar niks, want ging liever jachten vanuit MARSEILLE naar CORSICA overzetten, en was ook gemoved in PARIS, dus beide heel kort aan boord gezeten[2,3 dagen]en ik denk dan ook dat dit in 't GUINESS BOOK OF RECORDS kan, wat betreft de kortste aflossing.
groetjes Ruud
ps. ivm privacy geen namen van betrokkenen
Jos Komen
14/5/2004
21:57:45 Seinevaart
De Somme voer voor Wm.H. Muller and Co. Ltd. London. Engelse vlag en ook in Engeland gebouwd. Een foto en beschrijving in Clasic coasters van Paul Boot (what's in a name) en Roy Fenton. ISBN 0 9521179 8 3.
groeten Jan van der Pluijm
15/5/2004
10:31:38 Seinevaart
Ahoy,
Even een correctie aanbrengen, vanaf Rouen naar Parijs zijn er nu 6 sluizen,te weten:Amfreville-N.D. la Garenne-Mericourt-Andresy-Bougival en Suresnes.Ik was de tel ff kwijt, maar wat wil je na 40 jaar, en er is nogal wat veranderd, ook op de Seine, kijk maar naar de bruggen, toen was er alleen bij le Havre "pont Tancarville", en nu ligt er ook nog de "pont de Normandie" bij, voorwaar geen kleintjes,en zal ze in de loop van deze impressie erbij laten zetten.
groetjes ruud
15/5/2004
19:36:07 Seinevaart
Ahoy allemaal,
Yep deze sluizen zijn dus de 1e vanaf ROUEN, en zijn pas helemaal gereinigd en schoon gemaakt, er kwam 6000 ton vuil van deze sluis AMFREVILLE, en de kosten bedroegen 28 miljoen€,de Franse regering heeft in totaal ruim 90 miljoen € uitgetrokken om tot aan 2006 alle sluizen "clean"
te krijgen[6stuks], tijdens deze schoonmaakbeurt kan de scheepvaart , met beperkte vaarsnelheid door gaan, er wordt nlm 24 uur p/d gecleaned, dus de 1e is nu clean.
groetjes ruud
ps. ze zijn toch wat groter als dat ik dacht.....van de herinnering van vroeger Huib
16/5/2004
12:24:58 Seinevaart
Ahoy allemaal,
Allereerst allen een zeer goede zondagmorgen-middag toegewenst, we zitten nu in Andrecy, wat eerst een barrage[stuwdam] had[foto3] en vervolgens in 1959 een sluis erbij kreeg[foto1] om in 1974 een zgn. sluis-barrage functie kreeg, ook deze staat in 't plan voor de grote schoonmaak, want zo besloot de Franse regering met het Waterschap van de SEINE-MARITIME, er is de laatste jaren een enorme aanvoer van containers van Rouen naar Parijs, dus veel drukte op de Seine nu.Het eilandje Andrecy, bestaat eigenlijk uit 3 kleine eilandjes en is erg geliefd bij de sportvissers, ook hier hebben ze wat aangedaan, er is nlm. een speciale extra geul gemaakt om de vissen makkelijker doorstroming te verlenen en de visstand beter te maken, men heeft het al over zalm en forel[zee], weer te hebben gesignaleerd.Andrecy heeft nu 12000 inwoners en ligt op 74km van Parijs, ter info: de Seine is in totaal 776 km lang, en is in de loop der jaren verschillende keren buiten de oevers gegaan, de meest beroemde en beruchte was in 1910, toen ook half Parijs onder water stond, maar daar over later, wel bleef het hier in Andrecy ook niet droog, getuige de volgende foto.
groetjes ruud
16/5/2004
16:28:06 Seinevaart
Ahoy,
Foto 1 laat de brug zien bij Andrecy in het begin van de vorige eeuw en de 2e foto is nog eens de sluis van Andresy, maar nu van de andere kant met de barrage en de 3e foto laat duidelijk zien dat het er in 1910 echt wel heavy was, het peil stond op 24 meter en normaal was dat 17 meter, dus ruim genoeg om natte poten te krijgen, en dat hebben ze gehad toen, zoals ik reeds eerder vertelde half Parijs stond onder water, komt nog aan de beurt; de 4e foto van deze serie zijn we aangekomen bij Bougival en deze aanloop zal bekend zijn voor velen, ook was Bougival voor veel kunstenaars, een bron van inspiratie,5e foto,[le pont de Bougival]dit schilderijtje is van MONET,maar ook RENOIR heeft er vele schilderijen gemaakt, w.o."la danse a Bougival" en over het bruggetje gelopen kwam men bij een zeer bekend restaurant "le CHEVAL NOIR"[bekend om zijn visgerechten, kreeft, ganzenlever, had jarenlang en Michelin ster, is nu over gegaan in een andere naam le CAMELIA in 2001] wat velen van ons parijsvaarders hebben zien liggen langs de kant. Ik heb er ooit eens gegeten in de jaren '60, en dat staat mij heden ten dage nog bij, ongelooflijk goed.
Als het weer mee zit, gaan we morgen op weg naar Suresnes de laatste en 6e sluis...dus tot laterzzzzzzz.
groetjes ruud
16/5/2004
21:39:17 Seinevaart
Ahoy mede Kombuizenaars,
We zijn in de laatste sluis, heh, heh,foto 3, zal de meeste oud Seinevaarders aanspreken, want die is zeer herkenbaar, de meest oude foto,want ook in die tijd vloog je door dat sluisje, foto 2 laat een wat jonger sluisgezicht zien, en foto 4 de hedendaagse....die er ff wat anders uitziet dan die van foto 3 en ja jullie zullen zeggen, how about picture no1, nou deze heb ik erbij laten zetten, want deze is niet meer in gebruik, dit was sluis bij CARRIERE, heb ik speciaal gedaan omdat ik hier ook goede herinneringen aan heb, want deze sluis lag aan een eilandje en hierop was 1 zegge en schrijven 1 kroegje en een 20-30 huizen,en een enkele keer lagen we hier, was aangenaam verblijven daar, kon je ook lekker een hapje eten, en voor weinig, + er werd niet zo op de klok gekeken, zoals in de andere dorpjes, want daar was 't vaak om 22.00 uur en soms nog eerder:"ferme,schluss,closed", wat bij ons er vaak niet in kon.We verlaten deze sluizen om richting Gennevilliers te gaan of zoals enkele schepen, nog verder Parijs in, maar dat hield ook gelijk wat meer risico in , waar ik later nog op terug kom, heb ooit eens bij Gare d'Austerlitz iets langer gelegen dan nodig was.
oki doki, dit was 't voor nu, maar wij komen terug[Huib,Jos, en ikke]
groetjes ruud
17/5/2004
06:45:01 Seinevaart
Ahoy Allen,
Goede morgen vanuit een zonnig Helmond, Huib was er weer vroeg bij, dus ga ik maar ff er wat bij vertellen bij deze foto's; zoals de oud Seinevaarders kunnen zien is dit een gedeelte van Gennevilliers, Port Autonome de Paris, met steeds meer container aanvoer en zal in de komende jaren enorm worden vergroot, dat was in de jaren '60 wel wat anders, toen er af en toe een zeegaand schip in lag, was dan ook zelden dat er meerdere schepen er tegelijk in deze haven lagen; deze haven geniet bij mij wel enige voorkeur, daar ik hier op 1 km afstand jarenlang ook heb gewoond, maar herken het deze dagen niet meer terug."Nostalgie" heet zoiets geloof ik.In ieder geval had ik hier goede herinneringen ik hoop de andere oud Seinevaarders ook.
groetjes ruud
17/5/2004
11:39:42 Seinevaart
Ahoy,
Zo Huib, dat is vlug en goed gedaan, ik ga m'n best doen om er iets bij te vertellen. Op foto nr1 zien jullie de Pont d'Austerlitz, een bekend punt voor de Seinevaarders die verder Parijs in gingen om bij de kade van Austerlitz te lossen en te laden, de 2e brug is een oude stalen brug in het verlengde gedeelte na de kade's, de 3e laat wederom de Pont d'Austerlitz zien in 1910 bij de overstromingen van Parijs, en zo als je kan zien was hier geen scheepvaart mogelijk, maar dat is meer gebeurt, ik herinner mij in de jaren '60 eveneens een dag of 10 te moeten blijven liggen ivm met de vele regen en wij er ook niet onderdoor konden, de meeste mensen aan boord zijn toen naar huis gestuurd, ik ben de naam van 't schip ff kwijt, maar het staat me nog wel bij.De foto daarna is er een met de kade van Austerlitz in een vroegere tijd, en daarna een blik op de Seine met z'n talrijke bruggen en op de achtergrond de Eifeltoren, dit is mooie topic [Parijs], maar niet op een zeevaart site, dus gaan we verder met de sleepbootjes bij ANDRESY, die vroeger veel dienst deden op het Seine gedeelte Andresy-Parijs, kortom dit was een impressie van deze Seine vaart met als afsluiter de bruggen over de Seine bij Le Havre[ Tancarville] en Rouen[Normandie], de Pont de Tancarville was bij de meeste oud Seinevaarders wel bekend, is van 1959 en de nieuwe Normandie werd in 1995 in gebruik genomen, ik hoop dat jullie er een beetje van hebben kunnen genieten en zeg maar tot een volgend reisje.
groetjes ruud
17/5/2004
16:36:51 Seinevaart
Erg herkenbaar Ruud de Kade van Austerlitz,mijn Aly vond het erg leuk. We hebben er ook mooie herinneringen aan[we waren net getrouwd]en ons geluk kon toen niet op. We lagen meestal tien dagen voor lossen laden in Austerlits.Dat hoge water was dacht ik begin April 1960 toen kwamen wij op een Zaterdag op varen, en raakten klem onder de Pont d, Austelitz om dat net op dat moment een grote Tanker met volle kracht onder de boog aan Bakboord door kwam persen. Wij zaten er net onder en verspeelden ons Stuurhuis, ik hoorde in de Machinekamer een zware klap en hevig gekraak, en dacht dat we een aanvaring hadden. Toen ik na afgemeerd te zijn boven kwam was het een grote ravage op de plaats waar het Stuurhuis gestaan had. Gelukkig was alleen de Loods [de medicijnman door ons genoemd] licht aan zijn hoofd gewond, en onze Stuur die op dat moment op het achterdek stond was zijn Gebit kwijt. Die heeft nog twee maanden geslist eer hij een nieuw gebit had. Onze Ouwe liet het nieuwe Stuurhuis 30 cm lager maken want dat hadden we net te veel op dat moment dat we het Stuurhuis verspeelden zei hij. Maar voor de mensen te wacht was het een ramp vooral voor Cor onze zo genaamde eerste man aan dek die was 1,96 m lang en moest aan het roer staande met zijn Kop gebogen staan wat geen pretje was. Jij moet daar toen ook gelegen hebben zo als je zegt, en natuurlijk heb je die ravage dan ook gezien. Ik heb dit namelijk maar niet in mijn ingezonden verhalen gezet omdat ik dacht dat geloven ze nooit, maar misschien kan jij het bevestigen. Voor de rest een en al herinneringen die terug komen ik was al een hoop van die details vergeten, en in eens zijn ze er weer. Huib jij ook bedankt voor de foto,s hé klasse Zie jullie Zaterdag weer en weder dienende. Groeten Leen.
17/5/2004
19:11:33 Seinevaart
Ahoy allemaal,
Idd Leen kan ik dat beamen, want ik heb 't toen gezien,maar kon het jaartal niet meer terug plaatsen, ook wij hebben toen de schoorsteen en het kolenhok[voor m'n AGA kachel] eraf gevaren in Parijs, die schade viel toen mee, maar er hebben zich in de loop der jaren verschillende "ongelukjes"afgespeeld, waarvan sommige het daglicht niet konden verdragen; heeft ook gen zin om deze ouwe koeien uit de sloot te halen; ja Austerlitz was mooie stek om ff de wal op te gaan, maar was toen al pittig aan de prijs weet ik nog wel, dus moest er wat gerittseld worden met wat bizniz, wat van je gage toen ging dat niet, dus werden de Engelse ponden en Zweedse kronen ook aangesproken; Ja ik hoop dat ik met dit tripje Rouen-Parijs, weer wat old memory's heb kunnen terug brengen en Huug ik ben veel in die tijd in de aanliggende plaatsen van de Seine geweest en tioen was het alleen tegen de Algerijnen, in 1959 hingen er zelfs nog bordjes aan cafe deuren dat de Noord Afrikanen NIET gewenst waren en geen toegang hadden om binnen te komen, hoe het nu in Suresnes, weet ik niet maar dat zal zoals bijna alle voorsteden[banlieu] vol zitten met HLM wat bij ons Ghetto wijken wordt genoemd, maar de Site van Suresnes zelf was zeer vriendelijk en de foto reportage aldaar, gaf aan dat we toch alweer iets verder van Parijs zijn.
Zo dat was het, BONSOIR , ICI PARIS zou JAN BRUSSE zeggen, dus ik ook maar. groetjes ruud
17/5/2004
20:46:50 Seinevaart
Ahoy,
Ik kon nog geen afscheid nemen van deze topic zonder ff uit te leggen hoe dat ook weer zat met die bordjes die op café deuren hingen; 't was zo rond 59-60-61, dat frankrijk in oorlog was met Algerije, en er waren reeds een hoop Algerijnen naar Frankrijk gegaan al ruim daarvoor, velen waren qif-qif, dwz half-half[Frans-Algerijns], en werden dan ook de Pieds-noirs genoemd, helaas waren er in die tijd ook al geen voorzieningen voor ze dus werden er buiten de grote steden met alles wat los en vast zat[ golfplaten, blikken] woningen neer gezet die al gauw de naam Bidonville[stad van blik] kregen en later werden die afgebroken en kwamen er flats in de geest als de vroegere Bijlmer en deze noemde men HLM,had te maken met de aanpak van de Franse regering om sociale woningbouw te creeren, maar dat liep uit de hand want er gingen veelal Noord Afrikanen in, en die bepaalde de cultuur aldaar, en die was nu eenmaal anders als de Franse en de Fransen die daar volgens het sociale plan daar werden gehuisvestigd hadden het zwaar, echte ghetto's werden het, nu probeert men vandaag de dag deze wijken weer in 't "gewone"te krijgen en op sommige plaatsen lukt dat maar er zijn er nog zat waar ik 's avonds geen ommetje ga maken, en dat was al in die begin jaren '60 toen ik in Bois Colombes woonde, toen ging een Fransman 's avonds ook niet meer naar het 1e dorp toe wat 3 km verderop lag Argenteuil en al helemaal niet naar Asnieres waar het nog erger was, dus zeiden de Fransen Frankrijk voor de Fransen en dat ivm ook nog met de oorlog die er was[en geweest], heeft echt wel ff geduurt voordat de bordjes weg waren, ik kan me de tekst nog levendig voor de geest halen: "les nord africains ne sont pas permis d'entrer dans cet etablissement", ja zo was het in die tijd , dit ter info voor de niet Frans en Parijsvaarders kenners, want die zullen zich afvragen wat bedoelt ie met die bordjes?
oki doki gegroet ruud
19/5/2004
13:18:30 Seinevaart
Amfreville..
I started on the Seinevaart in 1969 on a small German coaster "Heye-P" and does anyone remember the small shop on the locks at Amfreville or Poses as some people called it, the owner had 2 very nice daughters at that time and there ages were about 16 and 17, also the 2 riverpilots from Amfreville (Brothers) Roger the fat one with the pipe (Stinkpiep) and Andre his smaller brother ?
our line was general cargo from Ipswich- Goole- Rouen- Paris and the ships on charter were "Anton Held" "Warfleth" "Anglia" "Schlei" "Rorichmoor" "Ilse m" "Vauban" "Concorde" "Drie Gebrds" and a few others that I cannot remember.. mvg, Peter...
19/5/2004
17:30:00 Seinevaart
Hi Ruud,
The name of the tobacco that "Stinkpiep" smoked was Caporal also my capt never liked the smell because the whole ship used to stink also he used to bring his cheeses onboard (Camembert)to eat after his meal on the Bridge, it was my job too clean up after him. The dutch ships I remember on the Seine at that time between 69-75 were "Tor Francia, Burgundia,normandia,and "Manta" ex wagenborg 600ton, "Fokke de Jong snr" Drie Gebroeders" and the very nice looking "Sambre" and a regular sight at that time was below the Bridges at Rouen on the Port side (West) were the Dutch "Haven" ships that used to run the north Africa line. I was always happy when we used to get a night in Rouen to go ashore to the Bars on the Starboard side of the River, Le Trouville or le equipage but thats another story.. mvg, Peter...
02/6/2004
22:36:24 Seinevaart met Ms "Vesta"
Als oud bemanningslid van de Vesta,die ik als 2e wtk van de werf, in 1955,in Foxhol heb gehaald zou ik graag willen weten ,waar het boek(je)over de reis met de duikboot VESTA verkrijgbaar is?Eventuele kosten worden uiteraard vergoed.Verder mijn complimenten voor de geweldige site als je al de verhalen weer leest.Begin het toch weer te leven al voel je je op de Seine meer binnenvaart als khv figuur vandaar dat ik het maar een jaartje met de Vesta heb gedaan en overgestapt ben op de ghv. Met vriendelijke groet, Joop
03/7/2004
22:05:26 Seinevaart
Ahoy Rinus,
Hier de mij beschikbare gegevens van de Garonne:
ms Kitty H
Bouwjaar:1955 Tonnage: 390
Werf:Scheepswerf Westerbroek Red. Eigenaar: Kitty H Den Haag
korte historie: In 1958 verkocht en herdoopt in "Garonne".
In 1970 "Interwave".In 1971 verbouwd tot binnenvaartschip
groetjes ruud
Zal Ruud een PB sturen, wellicht dat hij nog foto's tevoorschijn kan toveren...
gr., jannuh
burgkop

Re: Parijsvaart

Bericht door burgkop »

Er zijn niet zoveel foto's te vinden van de Marianne en de anderen.
Ik was ook al lange tijd op zoek naar de Ella omdat dit het zusterschip was van de Marianne.
Wie plaatjes heeft, graag plaatsen.

Zelf heb ik op de Marianne gezeten als machinist, maar is wel een paar dagen geleden.
Gek eigenlijk, in die tijd maakte je eigenlijk zelden foto's.

De plaatjes was ik ergens een keer tegen gekomen, zijn redelijk goed.



Afbeelding
Roy-

Bericht door Roy- »

De "Vlieree" is de ex "Ella".
Ze is ruim 25 jaar geleden in Zwartsluis verbouwd tot zandzuiger en vaart als dusdanig nog steeds in de Zeeuwse wateren.

m.v.g. Roy
burgkop

Bericht door burgkop »

Roy, hoe kom je aan die wijsheid, bedankt?
Mooi dat je dat weet.
Maar is Vlieree dan de naam van de zandzuiger?
Lijkt mij dat het hele schip er dan anders uit moet zien.
Als die zandzuiger nog bestaat, zou iemand best een foto kunnen hebben.
Zou ik leuk vinden om te zien.
Vriendelijk bedankt.
Roy-

Bericht door Roy- »

Wat de "Vlieree" betreft lag dat erg simpel. Ik woonde gedurende haar ombouw tijd in Zwolle. Toevallig kende ik de vrouw van de werfbaas. Zij was een ex inwoonster van Zwolle. In onze "Zwolse tijd" liepen we elkaar in de horeca nogal eens tegen de botten zogezeit !?..................
Die scheepswerf heette Scheepswerf Kunst en lag naast de werf van Poppe. Mogelijk was dat terrein vroeger de werf Van Goor & Spiekman geweest. Maar dat weet ik beslist niet zeker.
Hoe dan ook; Scheepswerf Kunst heeft het niet lang volgehouden en is failliet gegaan. De hele toko is toen door Scheepswerf Poppe overgenomen en bij hun terrein aangetrokken. Deze werf is nog steeds zeer actief.
De "Vlieree" heeft gedurende jaren in de Thames gewerkt. Hoe lang ze in het Zeeuwse actief is weet ik niet.
Ik denk dat een goede 2 jaar geleden een foto van de "Vlieree" in haar huidige gedaante op de achterzijde van De Blauwe Wimpel gestaan heeft.
Ik zal toch eens even zoeken of ik ook een ander plaatje kan vinden.

m.v.g. Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Marianne

Bericht door Gert Schouwstra »

MARIANNE 5223645
bouwjaar 1955, van N.V. Scheepvaart Mij. "Ella", Amsterdam, in beheer bij Vereenigd Cargadoorskantoor N.V.,
1966 verkocht aan J. van der Schoot & Rederij de Jong, Harlingen en herdoopt VLIEHORS, in beheer bij Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen,
1973 verkocht aan Frisian Shipping en Chartering Co., Panama,
1981 opgelegd te Harlingen,
1982 verkocht aan Rederij P. v.d. Kooi, Kampen met de bedoeling te verbouwen tot zandzuiger zoals het zusterschip VLIEREE, daarna opgelegd,
1992 verkocht aan Frisian Shipyard Welgelegen B.V., Harlingen en verbouwd tot ponton,
2001 gesloopt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie