Ben.
De Gefle (1952 ex Auriga ex Myson) in1954 aangekocht en de Vesta(1955)op welk traject voeren die dan?
Hank.
Parijsvaart.
Re: Parijsvaart.
Hank, op welk traject de Parijsvaarders Gefle en Vesta voeren is mij niet bekend, zij voeren niet in charter van de Zweedse rederijen
Rederi-Svea en AB Götha.
Rederi-Svea en AB Götha.
Re: Parijsvaart.
In 1964 kwamen de nieuwbouwschepen Burgundia en Normandia in de Parijsvaart, zij waren eigendom van Rederi Bratt-Götha, Gothenburg en voeren onder Nederlandse vlag met als manager Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam.
Zij waren met hun lengte van bijna 60 meter, diepgang 3.33 m., een laadvermogen van 690 ton en een zinkbare stuurhut destijds de grootste schepen die Parijs konden bereiken.
Zij waren met hun lengte van bijna 60 meter, diepgang 3.33 m., een laadvermogen van 690 ton en een zinkbare stuurhut destijds de grootste schepen die Parijs konden bereiken.
Re: Parijsvaart.
Ben.
Wil toch even terug komen op de Gefle en Vesta.Zover ik weet en terug kan vinden waren ze eigendom van Svea AB en niet in charter.
het management was bij VCK.Dacht dat in die tijd uit meerdere richtingen in Zweden naar Parijs werd gevaren.
Hank.
Wil toch even terug komen op de Gefle en Vesta.Zover ik weet en terug kan vinden waren ze eigendom van Svea AB en niet in charter.
het management was bij VCK.Dacht dat in die tijd uit meerdere richtingen in Zweden naar Parijs werd gevaren.
Hank.
Re: Parijsvaart.
@Hank, ik kom terug op hetgeen ik eerder schreef. Je hebt helemaal gelijk, het Zweedse artikel waaruit ik citeer gaat vooral over rederij Bratt-Götha.
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Parijsvaart.
De Gefle is in 1966 op de Seine total loss gevaren, terwijl ze een reis van Stockholm naar Parijs deed.
Zowel de Vesta als de Gefle voeren de vaste dienst: Parijs-Rouaan-Stockholm-Gefle.
Vanuit Rouaan meestal Renaults Dauphines als lading terug op Stockholm.
Zowel de Vesta als de Gefle voeren de vaste dienst: Parijs-Rouaan-Stockholm-Gefle.
Vanuit Rouaan meestal Renaults Dauphines als lading terug op Stockholm.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Parijsvaart.
De Burgundia aan het laden bij Conflans aan de Seine.
De Harry in juni 1963, met de schoorsteen neergeklapt, bij Flins aan de Seine om bij de Renaultfabrieken auto's te laden.
De Harry in juni 1963, met de schoorsteen neergeklapt, bij Flins aan de Seine om bij de Renaultfabrieken auto's te laden.
Re: Parijsvaart.
In 1967 en 1968 kwamen daar nog de Francia en Parisia bij.Ben schreef:In 1964 kwamen de nieuwbouwschepen Burgundia en Normandia in de Parijsvaart, zij waren eigendom van Rederi Bratt-Götha, Gothenburg en voeren onder Nederlandse vlag met als manager Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam.
Re: Parijsvaart.
Ben.
Volgens mij zie je de Myfem (1953 472 brt)en de Myson (1956 499 brt) over het hoofd.
Deze werden in 1966 door N.V. Red. Holda (VCK) van Lijnzaad aagekocht.
Meen dat deze al lange tijd in charter voeren bij Svea in de vaart op Paris.
Hank.
Volgens mij zie je de Myfem (1953 472 brt)en de Myson (1956 499 brt) over het hoofd.
Deze werden in 1966 door N.V. Red. Holda (VCK) van Lijnzaad aagekocht.
Meen dat deze al lange tijd in charter voeren bij Svea in de vaart op Paris.
Hank.
Re: Parijsvaart.
@Hank, ik citeer uit een Zweedse artikel en dat gaat vooral over rederij Bratt-Götha. Mogelijk komt rederij Svea met haar gecharterde schepen voor de Parijsvaart ook nog eens voorbij.