Dit kwam ik op het "net" tegen, de Marianne van 1955, later Vliehors, tussen de bomen.
Parijsvaart.
Re: Parijsvaart.
Twee voormalige Parijsvaarders, de Marne en Escaut, van Wm. H. Müller.
IDNo: 5226075 Year: 1949 Name: MARNE Flag: NLD Tons: 427 DWT: 622 Length overall: 49.0 LPP: 46.90 Beam: 7.5 Builder: Sander, Delfzijl
Subsequent History: 63 GOREY - 70 HATZIOANNOU - 73 HADJIOANNOU - 76 KAPTANGIORGIS - 77 SAINT GEORGE I Disposal Data: wrecked Alikes, NE Zakynthos 11.12.77 [Laurium-Koper, general]
IDNo: 5106184 Year: 1947 Name: ESCAUT Flag: NLD Tons: 399 DWT: 583 Length overall: 49.0 LPP: 46.9 Beam: 7.5 Builder: Haarlemsche,Haarlem
Subsequent History: 64 GROUVILLE - 68 RACHEL PACE - 69 MALTESE TRADER - 71 NATASA - 72 ANNA I - 72 PANAGIOTIS - 74 ANNA MARIA - 74 LELIA - 76 RANIA B. - 83 BRAVO 2
Disposal Data: stranded Limassol 18.1.85 whilst laid up & BU there
Foto's: ©C. Hill.
IDNo: 5226075 Year: 1949 Name: MARNE Flag: NLD Tons: 427 DWT: 622 Length overall: 49.0 LPP: 46.90 Beam: 7.5 Builder: Sander, Delfzijl
Subsequent History: 63 GOREY - 70 HATZIOANNOU - 73 HADJIOANNOU - 76 KAPTANGIORGIS - 77 SAINT GEORGE I Disposal Data: wrecked Alikes, NE Zakynthos 11.12.77 [Laurium-Koper, general]
IDNo: 5106184 Year: 1947 Name: ESCAUT Flag: NLD Tons: 399 DWT: 583 Length overall: 49.0 LPP: 46.9 Beam: 7.5 Builder: Haarlemsche,Haarlem
Subsequent History: 64 GROUVILLE - 68 RACHEL PACE - 69 MALTESE TRADER - 71 NATASA - 72 ANNA I - 72 PANAGIOTIS - 74 ANNA MARIA - 74 LELIA - 76 RANIA B. - 83 BRAVO 2
Disposal Data: stranded Limassol 18.1.85 whilst laid up & BU there
Foto's: ©C. Hill.
Re: Parijsvaart.
IDNo: 5301057 Year: 1957 Name: ROTTUM Flag: NLD Tons: 452 DWT: 620 Length overall: 50.5 LPP: 46.0 Beam: 8.1 Builder: Barkmeijer, Vierverlaten
Subsequent History: 65 CONCORDE - 70 DAVID M. - 73 POLMEAR - 74 SIM VENTURE - 75 CILICIA - 76 SUS 2 - 76 MIYSAR - 78 CONCORDE I - 79 AFAF - 80 ABOUD ABDO
Disposal Data: wrecked 31.28.08N/30.19.05E 22.2.81 [Iskenderun-Alexandria, raw wool]
Re: Parijsvaart.
Niet in Parijs maar in Stockholm werd de Parijsvaarder Myson door J.R. Boman gespot. Haar levensloop bij MARHISDATA.
Re: Parijsvaart.
Een ongedateerde foto van de Gefle bij Parijs.
Re: Parijsvaart.
Francia in de op- of afvaart naar Parijs, foto gemaakt tussen mei 1968 en juni 1971, toen werd zij herdoopt in Tor Francia.
Re: Parijsvaart.
In 1954 startten de Zweedse rederijen Rederi-Svea en AB Götha met een lijndienst van Zweden naar Parijs.
Rederij Götha charterde de Nederlandse coasters Olive, die op 22 september 1954 haar eerste reis van Gothenburg naar Parijs maakte
en de Paris volgde op 4 oktober.
Re: Parijsvaart.
In 1955 kwamen de Marianne en Ella in de vaart, zij waren door AB Götha besteld bij de Scheepsbouw Unie in Groningen en kwamen onder Nederlandse vlag in de vaart met als managers Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam.
De Marianne begon op 23 maart 1955 haar eerste reis naar Parijs, de Olive ging nu uit charter en de Paris hield haar charter tot eind 1963.
De Ella startte haar eerste reis Gothenburg - Parijs v.v. op 1 juni 1955. Beide nieuwbouwschepen hadden een diepgang van 3.30 m en een laadvermogen van 550 ton. Daar de maximale diepgang op de Seine 3 meter was konden zij maar 460 ton meenemen.
De Marianne begon op 23 maart 1955 haar eerste reis naar Parijs, de Olive ging nu uit charter en de Paris hield haar charter tot eind 1963.
De Ella startte haar eerste reis Gothenburg - Parijs v.v. op 1 juni 1955. Beide nieuwbouwschepen hadden een diepgang van 3.30 m en een laadvermogen van 550 ton. Daar de maximale diepgang op de Seine 3 meter was konden zij maar 460 ton meenemen.
Re: Parijsvaart.
In augustus 1960 werd ook de Harry in charter genomen, tot juli 1966 voer zij samen met de Ella, Marianne en Paris van Göteborg, Malmö, Högenas en Helsingborg naar Rouen, Parijs en Gennevilliers. In de laatste plaats werden Renault en Simca personenauto's geladen voor Helsingborg.
In het ruim van de Ella en Marianne pasten ca. 50 auto's.
In het ruim van de Ella en Marianne pasten ca. 50 auto's.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Parijsvaart.
Dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld de Tønsberg van Wilh. Wilhelmsen uit Noorwegen, die 8.000 auto's mee kan nemen.Ben schreef:I
In het ruim van de Ella en Marianne pasten ca. 50 auto's.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.