M. Havinga Scheepvaart & Handelmij.

van: www.kustvaartforum.com
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Een schip waar ik nog een beetje aan twijfel of die wel bij Havinga aan kantoor heeft gezeten is de Sylvia V...

Afbeelding

Deze ex Louise Schupp '57 werd in 1971 aangekocht door Kustvaartrederij Sylvia V en omgedoopt in Marbo...managers J.Dijkstra..(waarschijnlijk een time-charter)
In 1972 werd het schip geregistreerd in Panama en omgedoopt in Sylvia V...bevrachting Gruno...echter in 1973 in bevrachting bij OA. Muller.
En in 1974 alweer verkocht aan Macedonian Sh.Co.Ltd, Cyprus als Darius.
Welke rol Havinga tussen 1972-73 heeft gespeeld voor dit schip is mij niet duidelijk.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Hier de Oscar Mathies bjr.1957...in 1972 aangekocht door Kustvaartrederij Sylvia VI onder Panamese vlag...bevrachting was in handen van Gruno...in 1973 nog even in bevrachting bij Havinga..maar ging datzelfde jaar nog in bevrachting bij OA.Muller.
Tevens werd het schip in 1973 verlengd en kreeg meer diepgang. In 1977 werd het schip overgeheveld naar een andere bedrijfsnaam
..nl. Mayflower Transport & Trading...het schip bleef wel onder Panamese vlag...in 1978 werd het schip verkocht en maakte hierbij plaats voor de nieuwere generatie.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Sylvia III, 1967 - scheepswerf Fikkers, Foxhol, ging in 1974 naar Indonesië als Dewi Mutiari, in ??? werd zij Sirantalo III, in ??? krijgt zij weer de naam Dewi Mutiari en zij is nog steeds in de vaart.

Afbeelding
shipwis
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:39
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

Ben

DEWI MUTIARA 1974 - 1981
SIRONTALO VII 1981 -19XX
DEWI MUTIARA 19XX - ????

mzzl, pete
it is by growing old,
that one remain young.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Ben.

De Sylvia I en de Sylvia III hebben alleen in 1981 Sirontalo VI en VII geheten. In het zelfde jaar werd het Ujong Lero en Dewi Mutiara .
De Sylvia II zou nog bestaan als Budiman.
In 1975 en 1976 is er nog een Panamese Sylvia VIII geweest, ex Pial ex Hink ex Urmajo, 1937 gebouwd.

Hank.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: M. Havinga Scheepvaart & Handelmij.

Bericht door Ben »

Het "oudste" schip van Havinga bevrachtingskantoor was de MARIE-SOPHIE. Scheepswerf Suurmeijer, Foxhol bouwde haar in 1940 als Karel, in 1955 werd zij eigendom van T. Smid in Groningen als Marie-Sophie.
Voor slechts fl. 35.000,- werd zij in 1971 naar Panama verkocht en door Lloyd's werd zij in 1986 deleted.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: M. Havinga Scheepvaart & Handelmij.

Bericht door Ben »

resias schreef:Leuk om eens iets te lezen over Havinga. In de 60er jaren ook bij Havinga gevaren en wel op de Coeta en de Sylvia II.
R.Konigers schreef:De Sylvia II werd bij Gebr.Suurmeijer in Foxhol gebouwd in 1965 voor Harm Roossien e.a. Groningen...de bevrachting van dit schip lag
echter bij Gruno tot 1971...de andere zaken gebeurde bij Havinga...
Het schip kwam in 1968 onder Antilliaanse vlag..Sunflower Transport & Trading Co..Willemstad (H.Roossien ea),i n 1972 werd het schip verkocht naar Indonesie als Budiman
Het algemeen plan van de Sylvia II:

Afbeelding
georgevan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 nov 2011 07:23

Re: M. Havinga Scheepvaart & Handelmij.

Bericht door georgevan »

@Ben:Bedankt voor de foto van de Marie Sophie.
ik heb daar in 1967 en 1968 twee jaar op gevaren.
Kapt.van Rijn,Meester Wijchel,Stuurman de Ridder,Matrozen Willem Klaassen,Spaanse Constatino en een Cabo Verdiaan.
Dat was nog de ware kustvaart:Par,Pesajes,Bilbao,Lissabon,Leixoes,en rest van de wereld als toetje...
Reder Dijkstra en zijn vrouw waren goed voor de bemanning.
Als kok moest ik iedere maand het voedings cijfer uitrekenen,ism de kapitein.
Als wij echter in Nederland hadden gestored,had Mevr.Smid verse aarbeien,perzikken,kersen,Hollandse nieuwe zure haring,verse melk,rolmops en paling aan mijn bestellijst toegevoegd.
Aangezien we geen koelkast hadden,moest dat binnen de kortste keren opgegeten worden,zodat voeding cijfer kompleet uit de hand liep...
Dan ontving de kapitein een maand later een brief van mevr. Dijkstra,waar het te hoge eindbedrag met vuurrode pen was omstreept...Terwijl zij zelf er de oorzaak van was....
Als kok moest ik het dan wel ontgelden van de kapitein,want die hield niet van rood omrande waarschuwingen,en helemaal geen rekening met het feit,dat ik er weinig aan kon doen...
Gr.George
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef:Een schip waar ik nog een beetje aan twijfel of die wel bij Havinga aan kantoor heeft gezeten is de Sylvia V.
Afbeelding
Deze ex Louise Schupp '57 werd in 1971 aangekocht door Kustvaartrederij Sylvia V en omgedoopt in Marbo...managers J.Dijkstra..(waarschijnlijk een time-charter)
In 1972 werd het schip geregistreerd in Panama en omgedoopt in Sylvia V...bevrachting Gruno...echter in 1973 in bevrachting bij OA. Muller.
En in 1974 alweer verkocht aan Macedonian Sh.Co.Ltd, Cyprus als Darius.
Welke rol Havinga tussen 1972-73 heeft gespeeld voor dit schip is mij niet duidelijk.
Louise Schupp gebouwd bij de Norderwerft, Hamburg.
Afbeelding
escape

Re: M. Havinga Scheepvaart & Handelmij.

Bericht door escape »

Kom bij toeval op deze side te recht . Ik heb nog wat aanvullende informatie .Ik heb van af mei 1966 t/m aug.1968 als stuurman op de "Willy "van
Tattje en Vellinga gevaren. De "Willy was vanaf de bouw"van Tattje en Vellinga ( op fifty/fifty basis )Later ( eind 1967 - begin 1968 ) is het deel van D.Vellinga overgenomen door zijn zoon J.Vellinga
Met J.Vellinga als kapitein heb ik in 1968 nog op de "Willy "gevaren . Havinga deed de bevrachting zowel als de administratie voor de "Willy ", maar de eigenaren hadden wel het laatste woord bij het aannemen van bemanningsleden . Ik kon voor mijn laatste afmonstering kapitein worden op de "Willy ", maar vanwege de toen al slechte tijden op de kustvaart ben ik naar de Offshore ( Smit-Lloyd )
gegaan , waar ik nog vele jaren met plezier gevaren heb als stuurman en als kapitein.

Ik heb ook nog een foto gevonden van de "Willy " , dit was bij aankomst te Leixoes in Portugal . Deze foto staat op mijn computer , maar het lukt mij niet deze foto op eenvoudige wijze als bijlage
bij dit bericht te voegen.
Plaats reactie