Ik ben gisteren wat summier geweest met de gegevens ven het schip, wat meer spec's zullen het zoeken vergemakkelijken.
Afmetingen: 103,1x20,3x6,2 feet. Roepletters: PSRG Brandmerk 1996Dord 1907 Inhoud 344,59 m3 =121,34 ton van 2,83m3 bruto volgens meetbrief IJlst nr 97, 104,37 nrt.
Het zou toch al te bar zijn dat Kornelis Eeftingh een jaar eerder met hetzelfde schip ook al eens gestrand zou zijn...maar och je moet toch je brood verdienen. Hij is ,zo staat in het boek van Muller, na de averij in 1918 wel een half jaar zijn vaarbevoegdheid kwijtgeraakt. Maar gezien de winst op het schip(gekocht voor fl 10.000,- en verkocht voor fl22.780,-) heeft hij toen niet op een houtje hoeven bijten
In het boek van Frits Loomeyer,Zeilende Kustvaarders, staat een afbeelding van de Adelaar van K.Eefting maar gezien de afmetingen, uiterlijk en het bouwjaar zal dat een eerder schip zijn geweest van schipper Kornelis, die hij in 1914 al van de hand had gedaan.
groeten Joost F
Friese scheepsbouw nostalgia
Volgens dit artikel van januari 1907 begon het met zeilende zeevaarders uit Friesland allemaal in IJlst. Mogelijk dat er gelijktijdig ook wel meer op stapel stond, dat zou zomaar kunnen. Het hele artikel straalt een stoere en dappere taal uit, heerlijk om te lezen.
Zoals ook bij het hier eerder besproken schip is er bij mij weinig bekend van de Democraat.
In een latere uitgave van dit blad is zij nogmaals benoemd omdat ze terug kwam van haar 100e (zeil-)reis.
Maar waar of wanneer ze is vergaan, misschien kan iemand voor mij een tipje van de sluier oplichten...
ik ben erg benieuwd.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34
Heren,
wat een vracht aan kennis zit er in dit forum verscholen. Via de eerder genoemde link van vaerdereij had ik dacht ik al toch behoorlijk wat van de werf boven water gekregen maar nu dat kan spoedig nog verder uitgewerkt worden met de hier beschreven verhalen. (Dat mag toch wel van de auteurs?)
Leuk dat er in het laatste exemplaar van de Bokkepoot (LVBHB) een heel relaas staat over de bereiding van bruine teer, waar A.de Jonge mee naar IJlst zeilde terug zeilde. Dat we die tot in eeuwigheid maar op de luiken en zwaarden mogen wegrollen...
Nog even over de Democraat te Andernach. Was het gebruikelijk om het fok (mogelijk met boom) van het voorstag af te slaan bij het (door-)strijken? Tussen de bokkepoten in hangt een 3e handje met naar ik vermoed de fokkeboom. Of kwam het doordat de bokkepoten een stuk korter waren dan de fokkeboom omdat ze achter op het kistluik stonden en de fokkeboom doorliep tot aan de mast, zoals ik nu ook bij de Neerlandia heb gemaakt ? (op de site onder "overloop")
Vracht lossen met die hele kermis plat aan dek zal toch ook niet makkelijk geweest zijn met die extreem fraaie kruiplijncoaster.
Ik denk dat de tent van Toni Boltini nog eerder overeind staat dan deze hele tuigage, die toch nog behoorlijk naar achteren uitsteekt.
groeten Joost
wat een vracht aan kennis zit er in dit forum verscholen. Via de eerder genoemde link van vaerdereij had ik dacht ik al toch behoorlijk wat van de werf boven water gekregen maar nu dat kan spoedig nog verder uitgewerkt worden met de hier beschreven verhalen. (Dat mag toch wel van de auteurs?)
Leuk dat er in het laatste exemplaar van de Bokkepoot (LVBHB) een heel relaas staat over de bereiding van bruine teer, waar A.de Jonge mee naar IJlst zeilde terug zeilde. Dat we die tot in eeuwigheid maar op de luiken en zwaarden mogen wegrollen...
Nog even over de Democraat te Andernach. Was het gebruikelijk om het fok (mogelijk met boom) van het voorstag af te slaan bij het (door-)strijken? Tussen de bokkepoten in hangt een 3e handje met naar ik vermoed de fokkeboom. Of kwam het doordat de bokkepoten een stuk korter waren dan de fokkeboom omdat ze achter op het kistluik stonden en de fokkeboom doorliep tot aan de mast, zoals ik nu ook bij de Neerlandia heb gemaakt ? (op de site onder "overloop")
Vracht lossen met die hele kermis plat aan dek zal toch ook niet makkelijk geweest zijn met die extreem fraaie kruiplijncoaster.
Ik denk dat de tent van Toni Boltini nog eerder overeind staat dan deze hele tuigage, die toch nog behoorlijk naar achteren uitsteekt.
groeten Joost
In 1909 bouwde de bekende werf Roorda in Drachten een zeegaande klipper voor J.M. Schuur
Janna PDJQ 116 Brt. 160 dwt.
26,75 X 5,48 X 2.12.
In 24 kwam er een 2 cil. Berkel in van 40 rpk.
In 32 onder Duitse vlag en in 33 terug als Gunst NVKD?PELY S.Thomas Gron.
In 35 Capella (Duits) en tenslotte in 65 gesloopt in H.I.O.
Is er toevallig iemand die een foto heeft van zijn latere uiterlijk?
In 1919 werd bij Scheepswerf Gebr. Zwolsman, IJlst het s.s. Amstelveen gebouwd voor rederij Neerlandia. Haar afmetingen waren 40 x 7.20 en de tonnage 375 brt - 530 ton dw. Er stond een stoommachine in van 250 pk geleverd door Gebr. Stork & Co.
In 1918 was al een zusterschip afgeleverd voor A.B. Schaap, Groningen met de naam .
In 1918 was al een zusterschip afgeleverd voor A.B. Schaap, Groningen met de naam .