Brons motoren voor de kustvaart.

van: www.kustvaartforum.com
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door bronsmotor »

Op het binnenvaartforum is momenteel "een kar met een verhaal" zeer actueel.
Er zijn veel dingen al naar voren gekomen maar zo nu en dan duikt toch de kustvaart weer naar boven.
Dit vooral bij de brons ED motoren, de discussie begon bij de mslb Limburgia die de motor van de gezonken coaster (utrecht, Spolanda, Corale) ingebouwd had gekregen. maar ook de Francina en de Patria komen aan bod.
Voor de echte coasterkenners mischien zinvol om ook hier even te kijken.
Wie weet komt er nog wat extra info vrij.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Eind vijftiger jaren - zo rond 1956 - '59 - hadden vooral de 8ED motoren last van gescheurde ondercarters. Die werden dan door Metalock voorlopig gerepareerd waarna het ondercarter later, bij een werfbeurt, moest worden vervangen.
Weet iemand hoe dat kwam? Wat was het probleem? Waarom scheurden ze?
Douwe J.
Berichten: 1782
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Bericht door Douwe J. »

Dan ook nog die mooie brandstofpompen die er bij waren.
Het waren pompen met kogelkleppen die zo nu en dan vast gingen zitten.
Dan gaf je er een klap met een loden hamer tegen
en dan ging de bepaalde cilinder ook weer meelopen met de rest.
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

4ED motor

Bericht door bronsmotor »

Bronsmotor 4ED

Hier nog een foto van de hermotorisering van mslb Tender van Lekstroom transport.
De nieuwe eigenaar was bang voor die 4ED en er moest een bromtol in.

Afbeelding

Binnenkort is deze motor weer op shows te bewonderen als hij op een dieplader zijn rondjes weer gaat draaien.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Brons ED

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik weet ook niet hoe het kwam dat het ondercarter steeds scheurde. Het zou wel kunnen dat het ondercarter bij latere uitvoeringen verstevigd is. Omdat er 8 losse cylinders op staan te stampen moest dat ondercarter wel heel erg stijf zijn. En een 8 cylinder heeft wel een moeilijke balans omdat alle krukken op 90 graden staan, net als een vier-cylinder.
Bij een blokmotor zoals de Deutz had je veel minder problemen met de stijfheid. Maar ook daar zie je dat halverwege een serie opeens het ontwerp verstevigd werd, bijvoorbeeld bij de Deutz 536.

Ik heb nog wel een foto gevonden van een 8ED uit 1957, 650 pk bij 310 rpm die staat in de coaster Rigina.
Afbeelding
Deze foto is gemaakt door Magnus Wadell.

Het ondercarter van de ED is trouwens niet zo dik, de sterkte moet komen van het bovencarter wat er op geplaatst wordt, kijk maar:
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

ondercarters 8ED Bronsmotoren

Bericht door bronsmotor »

Ik kan vast melden dat er gegevens zijn gevonden in het Bronsarchief.

Ik kreeg het volgende bericht:

Over ED gescheurde carters:
Ik heb hierover een boek gevonden met informatie over gescheurde carters van ED motoren.
Ik heb dit even door gekeken ,en zo te zien staat hier alle informatie in van de gescheurde carters
van ED motoren ,ook oorzaak en de verbeteringen aan desbetreffende ondercarters.
Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik je hier verder over informeren.


We moeten nog even afwachten dus.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

bronsmotoren 100 jaar

Bericht door bronsmotor »

Dit jaar is een gedenkjaar want precies 100 jaar geleden ging de fabriek open.
Om dit te vieren hebben wij contact gezocht met de organisatie van de stationaire motorenshow in Nuenen om tijdens de pinksterdagen dit feestje te vieren.

Afbeelding

We willen proberen om een complete line-up van bronsmotoren te plaatsen die ook draaiende te zien zijn.
Stationair, scheepsmotoren het maakt niet uit als ze maar van het merk Brons zijn of een licentie zijn van de bronsmotor.
Ik probeer in contact te komen met eigenaren van een bronsmotor die enigzins mobiel is maar dat valt nog niet erg mee.
Veel motoren staan natuurlijk vast in schepen of fabrieken.

Ik wil dan ook graag een beroep doen op de lezers.....weet u een motor en eigenaar die in aanmerking zou kunnen komen om zijn motor tijdens het verjaardagsfeestje te laten zien neem dan contact op.

Er komen op deze show enkele duizenden bezoekers van heinde en ver.
Het is zeker alleen al een bezoek waard!
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

7 cilinder Brons motor in de "TWIN".

Bericht door Peter K. »

Hallo!
Ik heb onlangs vernomen dat de "TWIN" (1957) van mijn grootvader Pieter Hindriks, waarop mijn vader Dirk Kruger kapitein was, was uitgerust met een experimentele 7 cilinder Brons motor.
Het schijnt dat er van dat type motor maar 3 exemplaren zijn gemaakt?
Wie kan me meer vertellen over deze motor?
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ken wel een door Brons gebouwd 7 cylinder gasmotor als Man licentie:

"Brons/Man four stroke natural gas engine 535 KW. This type, the 7 cylinder “total energy”gasengine 20/31, was build at the Brons factory between 1983and 1989. This engine could only be used as a stationary engine".

Maar jij bedoelt de Brons ED7. Machtige motoren waren dat. Ze stonden in de JOHANNES, EMMIE-S en de TWIN.

"JOHANNES" eigenaar: Gebr. Veenma, Groningen. werf "Volharding" Gebr. Bodewes, Foxhol. bouwnr. 127. bouwjaar 1952. roepnaam P.F.D.T. tonnage:493 g. 247 n. type: Raised Quaterdecker. beheer: kantoor Groningen.
afm: 51,25 (47,36) x 8,34 x 2,95 x dg 3,41 m.
mach: 4-t.,e.w. 7 -cil. N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam 395 pk.
Op 3-10-1966 tijdens een reis van Hamina naar Methil (Schotland) gestoten op een ondiepte ten zuiden van Klubbholm in de Finse Golf. De schade aan het schip was gering.
1975= Georgios G. (Legent Shipping Co., Cyprus).
1977= Georgios Gillas (Legent Shipping Co., Cyprus).
1982= Anton (Tsanton Lines Ltd., Cyprus).
10-7-1987= aan de zeevaart onttrokken.


De "TWIN" scheepswerf Grol's te Zuidbroek bouwnummer 46 voor P.Hendriks. Tewaterlating 16-03-1957 opgeleverd 11-06-1957.

1975 Verkocht aan scheepvaart maatschappij "TWIN" BV (E.P shipping & trading B.V Rotterdam /Pernis.
1978 Verkocht aan Lindam B.V Rotterdam nieuwe naam "LINDA M ".
1982 Verkocht aan Rioja Shipping Co.SA Belgie nieuwe naam "TWIN" geregistreerd in Panama.
1982 nieuwe motor 8 cyl. 4 S.C.S.A Deutzmotor 620 pk.
1984 Verkocht aan Armawa Co San Lorenzo Honduras nieuwe naam "TYCHE".
1985 op 23 november gezonken tijdens een reis van Dordrecht naar Selby (England) in positie 52.28 N, 03.17 W bemanning gered door het Duitse schip "HELJO" .

De "EMMY S" gebouwd scheepswerf Bijlholt NV te Foxhol bouwn. 559 voor B.Zwiers & Mrs Swiers- Mooibroek. Tewater 17-04-1957, proefvaart 21-09-1957.
1975 Verkocht aan Roha Shipping C.V.Rotterdam nieuwe naam "FIRST".
1980 Verkocht aan Libanese eigenaren geregistreerd in Turkije nieuwe naam "INAYET ALLAH".
1981 Verkocht aan Turkse eigenaren nieuwe naam "ABDELLATIF".
1986 Verkocht aan Leyla Mohammed Adawieh te Tartous Syria nieuwe naam "FATEN"
1990 Nieuwe naam "ABDELLATIF".
1991 Nieuwe naam "FATEN".
1993 Verkocht aan Samir Kaddour & Mustafa Ossman Dileh te Tartous Syria.In 2003 nog in de vaart.

Maar volgens Ad Langelaar, die de échte specialist is op dit gebied, zouden er 8 stuks 7ED gebouwd moeten zijn. Anderen hebben het over 3 stuks. Miscshien zijn er drie in coasters tercht gekomen en is de rest als proefmotor gebruikt? Zie bij het binnenvaartforum onder "Een kar met een verhaal".
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik vond ook nog deze:

IDA-D 1955
Scheepswerf `Volharding', Gebr. Bodewes, Foxhol (134)
494 b, 265 n, 690 d - L x B x H = 51,75 (49,14) x 8,34 x 2,96 (3,42) meter - G 35.000, B 33.500
4 tew 7 cil. dieselmotor van N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam, type 7ED (nr. 10046)(290 x 450), 400 r.p.k., 10 kn.
Klasse: Lloyd's Register - Brandmerk: 9203 Z. ROTT. 1955
1955: IDA-D, Vrachtvaartonderneming `Ida Dekker', Rotterdam
1970: (oktober) HOOCREST, P. Lapthorn & Co. Ltd., Rochester
1980: (juli) HOOCREST, Liguria Maritime Ltd., Sittingboume
1980: (november) ATLANTIC COMET, Mediteranean Commodities Ltd., Rochester
1983: HOOCREST, Mediteranean Commodities Ltd., Rochester
1985: (15 november) tot op de waterlijn gesloopt, verbouwd tot drijvende steiger en in gebruik in Queensborough aan de Medway
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie