Rotterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Douwe J. »

Merwehaven  ± 1966 +.jpg
Merwehaven ± 1966 +.jpg (223.79 KiB) 2211 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Gert Schouwstra »

In de jaren 30 werd besloten om het gebied rondom de Leuvesluis flink op de schop te nemen. De oude (Zee)vischmarkt verdween en veel gebouwen werden gesloopt. Het Blaak werd gedempt en de Leuvesluis werd overkluisd. Op deze foto uit 1946, afkomstig van de pagina "oud-rotterdam" is duidelijk te zien dat het Blaak al is gedempt. In 1941 was het Blaak al gedempt met het puin van het bombardement van 1940. Daarmee was er dus al geen doorvaart naar de Rotte meer mogelijk. Het vierkante gebouw recht boven de toren van de Laurenskerk is het warenhuis "Gerzon" wat gespaard bleef bij het bombardement.Links daarnaast ligt de sluis. Te zien is dat de voorhaven (met de vier eenzame afmeerpalen er in) naar de Leuvehaven nog intact is. Wel is er een damwand door de voorhaven geslagen om de functie van de waterkering over te nemen. In 1948 is die damwand weggehaald en vervangen door de huidige betonnen kademuur met daarin de duiker. De sluis zelf lag daar net achter en bleef nog intact.
Afbeelding

De voorbereidingen van bouw van de "Nieuwe Leuvesluis" in wat nu de Maasboulevard heet, begon in 1941. De oude Leuvesluis zou daarmee zijn functie als waterkering verliezen. De nieuwe Leuvesluis is na de oorlog voltooid en het bouwdossier loopt door tot 1950. Op onderstaande foto uit 1961 is de sluis nog steeds te zien, of zou het een gemaal zijn?.
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Ron H »

Een bajonet sluis, zo te zien.
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Douwe J. »

Maashaven   gezicht + Het schip vooraan is de EASTERN PLANET (1962-1971) v.d. Eastern Shipping Lines, Manila (in 1947 gebouwd als LA CORDILLERA).  + .jpg
Maashaven gezicht + Het schip vooraan is de EASTERN PLANET (1962-1971) v.d. Eastern Shipping Lines, Manila (in 1947 gebouwd als LA CORDILLERA). + .jpg (223.63 KiB) 1947 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Roy »

Ennuh, de "La Cordillera" was van de Britse tak van het Franse Louis Drefus, t.w. Buries Markes.
Al hun scheepsnamen begonnen met LA. Ze hebben ook nog in lijndienst naar de Great Lakes gevaren. Het waren lijnvrachtschepen die alles achteruit hadden en een zelfde model schoorsteen als het H.A.L. duo "Rijndam" / "Maasdam". Het s.g. Strombos patent. Ook dat is allemaal allang weer verleden tijd.

m.v.g., Roy
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Douwe J. »

Maashaven  ± 1960 - Leotios  1947 +  .jpg
Maashaven ± 1960 - Leotios 1947 + .jpg (146.48 KiB) 1780 keer bekeken
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door k-k »

Van wie zouden die genummerde bakjes zijn geweest? Enig idee, Douwe? Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Jan van der Doe »

Ik meen, dat de bakken van de Graan Elevator Mij waren Klaas.
Maar ik durf er niet op te zweren.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
aad1937
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2014 17:23

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door aad1937 »

de genummerde scheepjes waren eigendom van de GEM omdat als er geen kleine scheepsruimte op de boot was.Direkt door te kunnen gaan
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door k-k »

Jan en Aad, Bedankt voor de info. Misschien heb ik ze wel eens gezien, maar heb het niet echt geregistreerd. Begon pas in 1966 door de Rotterdamse havens te zwerven met bunkerwerk (charter) voor de Esso. Gr. Klaas.
Plaats reactie