Rotterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Theo Horsten »

Voeren de schepen , Victory's, Liberty's enz. nog met een reddingsvlot op het achter dekhuis.
Ook dat is voor mij een reden om te twijfelen - of langzamerhand uit te sluiten - dat het een Nederlands schip is. Dat soort vlotten zag je in 1954 of 1957 niet meer op Nederlandse schepen. Sterker nog: ook tijdens de oorlog zag je deze vlotten volgens mij niet of nauwelijks op Nederlandse koopvaardijschepen. Dat waren allemaal van die veel grotere vlotten die schuin boven de verschansing stonden, vaak tegen de hoofdtouwen. Dit zijn van die typische vlotten voor marineschepen. Samen met dat nummer op de kont, brengt mij erbij dat dit een semi-militair schip moet zijn. Ik hou het nog steeds op een Argentijnse vlag en daarom heb ik wat zitten spitten in de Argentijnse marine-reserve, bij de "naves auxiliares", maar zonder resultaat.
Ik vrees dat dit ene een hopeloze zoektocht is, maar laat vooral niemand zich door mij laten ontmoedigen! :D
Ik volg het vanaf de zijlijn, maar zoek zelf verder niet meer.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Evert Sikkema »

Ik vrees dat dit ene een hopeloze zoektocht is, maar laat vooral niemand zich door mij laten ontmoedigen!
schrijft Theo.
Ik was vanmorgen net aan het zoeken naar vlaggen die (op een zwart wit foto) wel op de Nederlandse vlag lijken,
Wat mij opvalt aan de vlag op de foto van de Tanga is dat het wel lijkt dat op de witte (lichte) baan een vierkantje, ruit of rondje staat en dat bracht mij bij de vlag van India.
het is natuurlijk moeilijk om een vlag te vinden die net zo wappert als achter op dat schip, maar met een beetje fantasie zou je er toch de Indiase vlag in kunnen zien.
tanga_20171021_00010.jpg
tanga_20171021_00010.jpg (42.88 KiB) 3536 keer bekeken
vlag_india.jpg
vlag_india.jpg (63.68 KiB) 3536 keer bekeken
Ik vind het wel leuk zo'n discussie, maar ik denk ook dat het een hopeloze zoektocht wordt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door piet42 »

dan maar 1 die wat simpeler is
Bijlagen
r.dam ijsselmonde balkengat '06 - kopie.jpg
r.dam ijsselmonde balkengat '06 - kopie.jpg (196.87 KiB) 3460 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door peelander »

Mooi Piet, dat is bij Houthandel Hulsinga. Voor de watertoren ligt
de Plaatgang, waar nogal wat schippers woonden. Net niet op jouw foto het geboortehuis van mijn echtgenote aan de Bovenstraat. Dit staat in het midden van deze foto.
ijsselmonde 1.jpg
ijsselmonde 1.jpg (298.16 KiB) 3323 keer bekeken
Nog wat andere plaatjes uit die buurt.
ijsselmonde balkengat.jpg
ijsselmonde balkengat.jpg (72.71 KiB) 3323 keer bekeken
Het Balkengat van boven af.
GOUDEN LEEUW.jpg
GOUDEN LEEUW.jpg (330.38 KiB) 3323 keer bekeken
IJsselmondse Hoofd met Watertoren, postkantoor en de Gouden Leeuw, waar ik 53 jaar geleden mijn eerste afspraakje met Dorothy had.
groeten
Jan van der Pluijm
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Jan,
Een vraagje, een klein stukje verder in de Bovenstraat woonde ook een van der Pluijm, was in de jaren 70/80 brugwachter bij de Havendienst Rotterdam, toevallig familie?
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door A Vriend »

Wester-Eems Rotterdam 1961 (dita-Smits).jpg
Wester-Eems Rotterdam 1961 (dita-Smits).jpg (132.46 KiB) 2540 keer bekeken
Heb er nog een blauwe maandag op gevaren in 1959 toen hij Dita Smits was.In Rotterdam aan boord. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door peelander »

Binnenvaarder schreef: 20 jan 2018 19:51 Jan,
Een vraagje, een klein stukje verder in de Bovenstraat woonde ook een van der Pluijm, was in de jaren 70/80 brugwachter bij de Havendienst Rotterdam, toevallig familie?
mvg
Geert
Hoi Geert,
Nu pas zie ik je vraag van januari 2018.
Hij is geen familie van mij. Ik heb de vraag aan mijn vrouw gesteld, die tot 1970 op de Bovenstraat 96 woonde, maar ook zij kent hem niet.
groeten
Jan van der Pluijm
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door Binnenvaarder »

Jan,
Alsnog bedankt voor je berichtje, was het ook totaal vergeten. De grijze cellen worden minder scherp dan ca 40 jaar geleden :lol:
Ik hoopt dat het niet met alles zolang duurt voordat je reageert :mrgreen: Heb je de staatsloterij gewonnen ga je na ca 20 maanden het lot verzilveren, helaas meneer :lol:
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door A Vriend »

Rotterdam.jpg
Rotterdam.jpg (221.99 KiB) 1380 keer bekeken
Ooit eens gescant ergens uit. Wie herkent deze locatie? Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rotterdam "toen"

Bericht door piet42 »

rotterdam schiehaven Lloyd kade,

Het grote schip vooraan met de 2 pijpen is de Willem Ruys. Erachter aan de kade ligt de Kota Inten. Het donkere bakstenen gebouw in de linkerbovenhoek is het Lloyd-gebouw
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie