Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door George Robinson »

BLOEMENDAEL
BLOEMENDAEL1931.jpg
BLOEMENDAEL1931.jpg (102.35 KiB) 1562 keer bekeken
1931, 10509grt
Gotaverken, Gothenburg (459) as PAN GOTHIA, tanker for Red. A/B Transoil (+ later owners)
1946 WILLEM BARENDSZ, Nederlandsche Mij. voor de Walvischvaart (Vinke & Co.), Amsterdam
and converted to whale factory ship
1955 renamed BLOEMENDAEL, same owners
1961 NITTO MARU, Japan and re-converted to tanker
1965 NICHEI MARU
Broken up at Aioi, arrived 29/09/1966
Groeten
George in Hull
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door joop 1 »

kan vreemd gaan met een schip gebouwd als tanker verbouwd als walvis /fabriekschip en weer terug verbouwd naar tanker
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door Ben »

De Bloemendael werd gebouwd als tanker Pan Gothia:
pan gothia 1931 götaverken, göteborg.JPG
pan gothia 1931 götaverken, göteborg.JPG (160.23 KiB) 1452 keer bekeken
Foto: collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door Ben »

pan gothia 1954 götaverken götaborg.jpg
pan gothia 1954 götaverken götaborg.jpg (339.44 KiB) 1411 keer bekeken
Foto: collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door Ben »

burl s. watson 1961 rederij maasvliet scheepvaart mij. rotterdam werf uddavalla.jpg
burl s. watson 1961 rederij maasvliet scheepvaart mij. rotterdam werf uddavalla.jpg (315.28 KiB) 1339 keer bekeken
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door Geert D »

Die laatste twee ,, zo zouden SCHEPEN gebouwd moeten worden,ook nu.
gr. geert
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door k-k »

Laten we blij zijn Geert dat we deze beauties ook in het echt hebben gezien. Ik dan wel niet in volle glorie op zee, maar wel voor de wal of in de haven. Heb er toen van genoten en deze plaatjes halen die herinneringen weer op. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door Roy »

Ja, de Rederij Maasvliet, ( Van Ommeren ), berederde vanaf 1954 vier + later twee van deze prachtige tankers die aanvankelijk onder de Nederlandse vlag en later onder Liberiaanse vlag geëxploiteerd werden. De eigenaar was de Amerikaanse Cities Service Group. In 1965 werden de vier ondergebracht bij de Liberiaanse dochter Grand Bassa tankers Inc., Monrovia. De laatste twee werden ondergebracht bij Grant Cape Tankers Inc., Monrovia.

1."W.Alton Jones", (1), 1954.
2."Statue of Liberty", 1954.
3."Cradle of Liberty", 1954.
4."Liberty Bell", 1954.
Allen stoomturbine voortgestuwd van 22.000 apk. goed voor een service speed van 16½ knopen, maar konden ook 18 knopen lopen !.
In 1959 en 1961 kwamen er nog twee tankers bij t.w.:
5."W. Alton Jones", (2).
6."Burl S.Watson".
De eerste vier tankers werden door Newport News, Virginia, U.S.A. gebouwd.
De andere twee werden gebouwd door de Zweedse Sörviksvarvet A/V., Uddevalla. Het waren flinke tankers voor hun tijd. Begin jaren 70 werden ze verlengd en verdiept tot bij 69.000 tdw. Er was trouwens nog een 3e tanker die niet door Maasvliet berederd werd. Dat was de "J. Ed Warren" die op 8 april 1963 opgeleverd werd.
De 1e "W. Alton Jones" werd in 1959 hernoemd in "Cities Service Valley Forge" en later "Land of Liberty".
De tanker is bij Mitsubishi, Kobe, Japan verbouwd tot boorschip "Western Offshore IX", in 1985 werd de naam "Ocean Clipper". Misschien drijft het boorschip nog wel, maar met de huidige malaise in de offshore ben ik hier niet zeker van.

m.v.g., Roy
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door AnneKJ »

Hoi Roy,

Volgens mij, zijn alleen de W. Alton Jones (2) en de Burl S Watson ondergebracht bij Maasvliet. De eerste vier door Van Ommeren Management.

Grt.

Anne
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Tank- en bulkschepen GHV "Oldies"

Bericht door Roy »

Mogguh Anne,

Je hebt domweg gelijk !.
De lijst van schepen behorende tot de Cities Service Group heb ik een jaar of vier geleden samen gesteld. Dit gebeurde in een tijd dat ik nog bij collega forum Kombuispraat actief was. Daar zaten één of twee mensen bij die via V.O. op deze tankers geplaatst waren. Zo ben ik, mede door Google na te speuren, op een aantal gegevens uitgekomen waar ik voor het bovenstaande relaas uit geput heb.
Nu blijkt het ook dat de oprichtingsdatum van Maasvliet Scheepvaart Maatschappij N.V. op 2 juni 1961 was. De deelnemers in Maasvliet zijn ook bekend, als dit tenminste klopt...............
50% Van Ommeren.
50% Pierson, Heldring & Pierson.
Er werd ook gesuggereerd dat Cities Service ook financieel in Maasvliet geïnteresseerd was, maar mij lijkt het onwaarschijnlijk.
Wel staat vast dat V.O. de managers waren en ook agent voor de Cities Service Co. was.
Nu rest mij om het hele verhaal nog eens goed na te speuren. Zeker nu ik ook bepaalde jaartallen niet correct vermeld heb. 't Wordt weer een hele klus daar 2½ jaar geleden m'n externe schijf gecript werd en alles wat ik had en niet uitgeprint had, fijn weg was...............

m.v.g., Roy
Plaats reactie