Re: GHV schepen "Oldies".
Geplaatst: 07 mei 2017 13:30
Die serie van 6 K-schepen van de H.A.L. behoren wel tot m'n favoriete schepen.
Wat hadden die schepen een prachtige lijn zeg !. Eigenlijk waren ze ontworpen en gebouwd voor de vaart naar de Great Lakes. Zover mij bekend zijn ze daar nooit geweest........... Met de opening van de St. Lawrence Seaway waren ze er wel zeer geschikt voor. De H.A.L. nam echter een deel van de aandelen in de Oranje Lijn van de K.P.M. over en later zelf het hele pakket en had hierdoor niet zo'n belang meer om de K-klasse in die trade in te leggen. Ook de opkomende containerisatie speelde hier een grote rol in. Immers, de lijndiensten met containervaart gingen niet meer verder dan Montreal. Vanaf dat punt werden de containers op de treinen van C.P. gezet die inmiddels ook eigen containerschepen hadden.
Goed, we hebben de K-klasse schepen veel op de Oostkust van de V.S. gezien. Mogelijk zijn ze ook ingezet in de West Coast dienst, maar ik heb dat nergens bevestigd kunnen vinden.
De eerste twee schepen weken van de volgende vier schepen af daar ze accommodatie voor 12 passagiers hadden. De opbouw had vanwege de benodigde accommodatie even wat meer body. De afmetingen van de schepen waren hetzelfde, ca. 141 x 19 m., maar de tonnenmaten van de eerste twee weken af. Ze waren in die zin wat groter dan de volgde vier K-schepen.
De 1e vijf schepen kregen een Werkspoor Lugt motor, terwijl het laatste schip een Stork HOTLo kreeg. Dat had een reden. de Werkspoor-Lugt motor was best wel een interessante motor maar gaf erg veel problemen door het verstoken van HFO i.p.v. Marine Diesel. Dit leidde er ook toe dat het 4e en 5e schip in deze serie hermotoriseerd werden middels een De Schelde-Sulzer. Het vermogen bleef hetzelfde t.w. 7.200 apk., goed voor een service speed van 16 knopen.
Bij het in de vaart komen hadden deze schepen een bemanning van 55 koppen, de eerste twee schepen 3 koppen meer i.v.m. de verzorging van de passagiers.
De 1e drie schepen werden in 1970 en-bloc naar Joegoslavië verkocht die er mee op West Afrika ging varen.
Het 4e en 5e schip werden in 1972 vercharterd aan de Ghanese Volta Lines, Takoradi, Ghana en er in 1973 aan verkocht. Ook deze 2 schepen gingen op West Afrika varen !.
de 6e en laatste telg uit dit 6 tal verwisselde in 1973 de nieuwe H.A.L. ten faveure van de Fryske Lloyd, Curaçao en ging als "Tjonger" in charter van de Sudan Line varen. Ook op Afrika maar dat net aan de andere zijde van dit continent..................... Het verdere verloop laten we voor nu maar even buiten beschouwing.
Wat wel typerend is, deze schepen zijn gebouwd voor lijndiensten op de U.S.A. maar kwamen in hun 2e leven stuk voor stuk in lijndiensten naar Afrikaanse wateren terecht.
Nog even dit fraaie 6 tal op een rijtje:
"Kinderdyk", 1956 - 1970, gebouwd bij Kon. Mij "De Schelde", Vlissingen.
"Kloosterdyk",1957 - 1970, gebouwd bij J. Smit, ( Verolme ), Alblasserdam.
"Kerkedyk", 1958 - 1970, gebouw bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
"Kamperdyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke, Lübeck.
"Korendyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke, Lübeck.
"Katsedyk", 1961 - 1973, gebouwd bij Werf Gusto v./h. fa A. Smulders, Schiedam.
m.v.g., Roy
Wat hadden die schepen een prachtige lijn zeg !. Eigenlijk waren ze ontworpen en gebouwd voor de vaart naar de Great Lakes. Zover mij bekend zijn ze daar nooit geweest........... Met de opening van de St. Lawrence Seaway waren ze er wel zeer geschikt voor. De H.A.L. nam echter een deel van de aandelen in de Oranje Lijn van de K.P.M. over en later zelf het hele pakket en had hierdoor niet zo'n belang meer om de K-klasse in die trade in te leggen. Ook de opkomende containerisatie speelde hier een grote rol in. Immers, de lijndiensten met containervaart gingen niet meer verder dan Montreal. Vanaf dat punt werden de containers op de treinen van C.P. gezet die inmiddels ook eigen containerschepen hadden.
Goed, we hebben de K-klasse schepen veel op de Oostkust van de V.S. gezien. Mogelijk zijn ze ook ingezet in de West Coast dienst, maar ik heb dat nergens bevestigd kunnen vinden.
De eerste twee schepen weken van de volgende vier schepen af daar ze accommodatie voor 12 passagiers hadden. De opbouw had vanwege de benodigde accommodatie even wat meer body. De afmetingen van de schepen waren hetzelfde, ca. 141 x 19 m., maar de tonnenmaten van de eerste twee weken af. Ze waren in die zin wat groter dan de volgde vier K-schepen.
De 1e vijf schepen kregen een Werkspoor Lugt motor, terwijl het laatste schip een Stork HOTLo kreeg. Dat had een reden. de Werkspoor-Lugt motor was best wel een interessante motor maar gaf erg veel problemen door het verstoken van HFO i.p.v. Marine Diesel. Dit leidde er ook toe dat het 4e en 5e schip in deze serie hermotoriseerd werden middels een De Schelde-Sulzer. Het vermogen bleef hetzelfde t.w. 7.200 apk., goed voor een service speed van 16 knopen.
Bij het in de vaart komen hadden deze schepen een bemanning van 55 koppen, de eerste twee schepen 3 koppen meer i.v.m. de verzorging van de passagiers.
De 1e drie schepen werden in 1970 en-bloc naar Joegoslavië verkocht die er mee op West Afrika ging varen.
Het 4e en 5e schip werden in 1972 vercharterd aan de Ghanese Volta Lines, Takoradi, Ghana en er in 1973 aan verkocht. Ook deze 2 schepen gingen op West Afrika varen !.
de 6e en laatste telg uit dit 6 tal verwisselde in 1973 de nieuwe H.A.L. ten faveure van de Fryske Lloyd, Curaçao en ging als "Tjonger" in charter van de Sudan Line varen. Ook op Afrika maar dat net aan de andere zijde van dit continent..................... Het verdere verloop laten we voor nu maar even buiten beschouwing.
Wat wel typerend is, deze schepen zijn gebouwd voor lijndiensten op de U.S.A. maar kwamen in hun 2e leven stuk voor stuk in lijndiensten naar Afrikaanse wateren terecht.
Nog even dit fraaie 6 tal op een rijtje:
"Kinderdyk", 1956 - 1970, gebouwd bij Kon. Mij "De Schelde", Vlissingen.
"Kloosterdyk",1957 - 1970, gebouwd bij J. Smit, ( Verolme ), Alblasserdam.
"Kerkedyk", 1958 - 1970, gebouw bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
"Kamperdyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke, Lübeck.
"Korendyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke, Lübeck.
"Katsedyk", 1961 - 1973, gebouwd bij Werf Gusto v./h. fa A. Smulders, Schiedam.
m.v.g., Roy