Pagina 1 van 144

Geplaatst: 15 jul 2006 14:45
door arendnet
Hier nog iets over de ss Aagtekerk.

Afbeelding


En met deze link vind je alles over de ss AAGTEKERK TERUG.

https://www.navsource.org/archives/03/010.htm

Geplaatst: 21 feb 2008 17:25
door Douwe J.
Alphacca 1928
Afbeelding

Geplaatst: 14 mar 2008 19:19
door Theo Horsten
De Alphacca, hierboven, werd op 4 april 1942 tussen Kaapstad en Freetown getorpedeerd door de U-505 onder Axel-Olaf Loewe. De torpedo trof het achterschip, precies in het bemanningsverblijf, waardoor 14 man omkwamen. De overige 57 bemanningsleden konden het schip in vier boten, waaronder twee motorsloepen, rustig verlaten.
Nadat de Alphacca was gezonken, naderde de U-505 - die het schip omdat het zo sterk zigzagde, in het donker, boven water varend had aangevallen - de boten. Loewe vroeg de gegevens van schip en lading en kreeg die ook. Daarna informeerde hij of er gewonden waren, of de boten voldoende proviand en water hadden en of er kompassen waren. Ook gaf hij koers en afstand naar Kaap Palmas aan de Ivoorkust. Kapitein Van der Laan van de Alphacca vermeldt dit alles in zijn scheepsverklaring. De twee motorsloepen namen elk een boot op sleeptouw en op 9 april landde men aan de Ivoorkust.

Loewe schrijft in zijn oorlogsjournaal: De mensen zijn dankbaar voor de aangeboden hulp en blijkbaar zonder verliezen in de boten gekomen. Boten zijn goed uitgerust. Gesprek eerst in het Engels, dan in het Duits! We wensen elkaar wederzijds 'Gute Fahrt'. Ironie van het lot. Wij vechten tegen mensen die onze taal spreken.

Er waren wél gewonden, zes man, waarvan er een de volgende dag overleed. In totaal kwamen er dus 15 man als gevolg van deze torpedering om.
Loewe overleefde de oorlog en overleed in 1984, 75 jaar oud.

Bronnen:
  • Scheepsrampen in oorlogstijd
    Bezemer deel 2 pagina 784-786
    www.uboat.net

xxx

Geplaatst: 08 sep 2008 18:48
door maarpol
Afbeelding

MV Leto
NV Maatschappy Zeevaart

Groeten

Geplaatst: 11 sep 2008 11:00
door arendnet
Hallo Evert
Hier nog een beetje Amerskerk

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 14 sep 2008 13:05
door Ben
edit Ben: verplaatst bericht Maarpool:

Afbeelding
Trito

reactie Roy:

Mooie nostalgische plaat Martin !.
Op een zussie van de "Trito", de "Theano" heeft nog een bekend mede forummember gevaren. Mooie schepen en erg hard werken in een lijndienst naar Ierland.
m.v.g. Roy

reactie Ruud:
Roy schreef:Mooie nostalgische platen Martin !.
Op een zussie van de "Trito", de "Theano" heeft nog een bekend mede forummember gevaren. Mooie schepen en erg hard werken in een lijndienst naar Ierland.

m.v.g. Roy
Ahoy,
Ik weet niet of zij al geplaatst is/was,maar hier nogmaals de THEANO 1952©Skyfotos
Afbeelding

Re: GHV schepen "OLDIES".

Geplaatst: 10 dec 2008 20:25
door Roy-
Weinigen realiseren het zich, maar op het consept C-3, ( speciaal de 10 custom build C-3ers ), is nog een mooi aantal jaren voort borduurd.
De "Amerskerk" van de V.N.S. was hier het eerste fraaie voorbeeld van. Het ontwerp van dit eenlingetje in de V.N.S. vloot was toegespitst op de toenmalige eisen voor de lijnvrachtdienst naar Australie.
De kenmerken ?. Voldoende machine vermogen om een toen geldende dienstvaart aan te kunnen houden, bovendien zwaar gebouwd en getuigd !.
Op zulke schepen was een bootsman nog een echte "boskikker".................!!!.

m.v.g. Roy

Re: GHV schepen "OLDIES".

Geplaatst: 10 dec 2008 21:50
door eefh
Hallo Roy.
En wat denk je dan van de Roebiah,heb ik een reisje opgedaan met
Bootsman Ko Kegler,was ook een bewerkelijk scheepje.
groeten
Eef

Re: GHV schepen "OLDIES".

Geplaatst: 10 dec 2008 22:16
door Roy-
Hallo Eef,

Da's inderdaad ook een snoepie hoor !.
Infeite waren die baby-flat-toppers hetzelfde als de naoorlogse C-3ers en van beiden hebben er 10 onder de Hollandse vlag gevaren.
Wel wat uiterlijke verschillen, maar net wat je zegt, ook bewerkelijke schepen.
Is het geen vreemd idee dat je als koopvaardijer op een vliegdekschip gevaren hebt !?.

m.v.g. Roy

Re: GHV schepen "OLDIES".

Geplaatst: 12 jan 2009 10:45
door Evert Sikkema
..foto..
ss Van der Hagen uit 1909 (KPM)
In 1909 en 1910 werden 4 nieuwe (grote) schepen aan de KPM vloot toegevoegd; dat waren de Van Linschoten, de Van Waerwijck, de Van der Hagen en de Van Heemskerk, allemaal ruim 3000 ton.
In 1911 kwamen daar nog bij de Van Cloon en de Van Overstraten van 4519 en 4482 ton.

groeten
Evert Sikkema