GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door hank »

Hollands Dreef.

Het Nedlloyd boek en het K.J.C.P.L. boek vermelden verkoop JUNI 1970.
Marisdata en het K.P.M. boek vermelden Mei 1972 als verkoop datum.

Hank.
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Da Silva »

Heren, mijn wel gemeende excuses. Ik denk, dat ik op het verkeerde been ben gezet door het boek "Nedlloyd 25 jaar maritiem". Op blz 231 vond ik bijgaande tekst. Ik zie het nu ook. Bovenaan de tekst verwijzen ze naar de Hollands Diep. Maar halverwege de tekst gaat het ineens over de Hollands Dreef.

Grt Mario
IMG_20180427_0002.jpg
IMG_20180427_0002.jpg (35.44 KiB) 3557 keer bekeken
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Helaas is de fusie van de N.S.U. / Nedlloyd op het 1e zicht wat onoverzichtelijk. Ik heb me er voor enige tijd geleden eens in verdiept en getracht om een overzicht te krijgen van het grijze verleden tot het bittere einde.
In dit geval, ( m.b.t. de H.V.M./ K.P.M. ), heb ik er een stukje uitgelicht.

In 1968 had NiGoCo haar aandelen pakket in de V.N.S. aan de V.N.S. verkocht.
In het najaar van 1968 verkocht / ruilde de H.A.L. haar aandelen in de V.N.S. met de K.R.L. en verkreeg zo een 25% aandeel in Smit Lloyd.
De aandelen die Van Ommeren in de V.N.S. had werden aan de R.I.L. verkocht.
De interesse die de K.N.S.M. in de V.N.S. had werden aan de S.M.N. verkocht.

Op 29 september 1969 werden bekend dat de overgebleven rederijen naar mogelijkheden zochten om tot een fusie te komen.
Op 24 oktober 1969 werd bekend gemaakt dat de fusie definitief was. ( Achteraf bleek in september alles al in kannen en kruiken te zijn.......).
In januari 1970 werden ale aandelen in de S.M.N., K.R.L., R.I.L. en V.N.S. ter omwisseling aangeboden tegen aandelen in de N.V. Nederlandse Scheepvaart Unie.
Op 20 januari 1970 was de N.S.U. officieel een feit. Per 9 februari 1970 werden de Holland Oost-Azi lijn en de Nedlloyd Lijnen, (sinds 1963),/ Far East dienst samengevoegd en voortgezet als Nedlloyd.
De R.I.L. bleef nog wel als zelfstandige rederij operen, hetgeen tot 1 mei 1977 duurde en toen overging in Nedlloyd.

Het ligt er dus maar aan wat aangehouden wordt wanneer we van een gezamelijke vloot van de Neddloyd moeten gaan spreken.
Persoonlijk hou ik 1 juli 1970 aan.

m.v.g., Roy
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door George Robinson »

The former AALSDYK (ex GUATEMALA VICTORY) of Holland America seen here at Vancouver in 1964 as HONGKONG CLIPPER, photo by Walter Frost, Vancouver Archives
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost2.jpg
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost2.jpg (110.24 KiB) 3311 keer bekeken
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost.jpg
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost.jpg (95.99 KiB) 3311 keer bekeken
Groeten
George in Hull
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Over die "Aalsdyk" is nog wel wat te vertellen hoor.
Het was de 1e Victory van de H.A.L. Gebouwd in 1944, aangekocht in 1946 en verkocht in 1960.
De H.A.L. had de meeste Victories van alle Nederlandse rederijen, t.w. 12 stuks. Hiervan waren er 6 Speed- en 6 Slow Victories.
De "Aalsdyk" behoorde tot de Speed Victories die als aanduiding VC2-S-AP3 hadden. De "Aalsdyk" was ook de 1e Victory die de vloot weer verliet en wel op 22 november 1960 de Liberiaanse vlag hees. De laatste was de "Amsteldyk" die 22 november 1967 de vloot verliet en onder de Panamese vlag verder als "Helena" ging.

m.v.g., Roy
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door George Robinson »

The Dutch cargo ship ALGENIB at Hamburg on 20 May 1963
1937, 5556grt, 429.2ft. x 58.7ft., single screw motor vessel
Built by Deutsche Werft, Hamburg for Van Nievelt, Goudriaan & Co.
Photo by Uli Wessmann
ALGENIB UW.jpg
ALGENIB UW.jpg (100.21 KiB) 2915 keer bekeken
Groeten
George in Hull
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Thank you George for posting this curious picture of the "Algenib" moored at Hamburg.

De "Algenib", (2), en haar 3 zusters "Alioth", "Alkaid" en "Alphard", waren In Duitsland besteld door het Unilever concern. Unilever had nogal wat geld in Duitsland zitten maar kon het in die jaren, ( midden jaren 30 ), niet loskrijgen. Vandaar dat ze het plan opgevat hadden om schepen in Duitsland te laten bouwen en ze hierna te verkopen. Er werd contact gelegd met NiGoCo die om nieuwe tonnage zat te springen en zo was de deal al gauw gemaakt. Ze werden dan ook volgens specificaties van Van Nieveld gebouwd. Aanvankelijk 2 stuks, maar later uitgebreid naar 4 schepen. De "Alioth" was het 1e schip dat opgeleverd werd en was hiermee tevens het 1e motorschip bij Van Nieveld Goudriaan & Co. Alle schepen werden in 1937 tussen 11 mei en 15 oktober aan NiGoCo opgeleverd. Daar ze door Unilever besteld waren, kregen ze direct al de bijnaam "margarine schepen".
Alhoewel NiGoCo gedurende de W.O.II zware klappen kreeg te verduren, ging van dit viertal alleen de "Alioth" verloren.
In de 2e helft van de jaren 60 ben ik nog eens aan boord geweest van de ex "Alkaid" die toen als "Garoufalia" bij Boele-Bolnes aan de werf lag. Bijzonder fraai kon ik het schip niet vinden, maar ze zullen ongetwijfeld goed voor NiGoCo gevaren hebben. De overgebleven 3 schepen werden in 1963 / 1964 naar het buitenland verkocht en dat is geen gekke score voor G.H.V. schepen die ook gedurende de W.O.II intensief hebben moeten werken. Gelukkig wel aan de geallieerde zijde...………..
Ze hadden allen een M.A.N. diesel van 3.200 apk., 6 cil., 2 takt, e.w. in de m.k. staan, goed voor een service speed van 11½ knopen.
Hierna hebben er weinig M.A.N. karren bij de NiGoCo vloot gedraaid. Alleen de 2 bulkcarriers, 2 aangekochte K.H.V. reefers en het D.D.R. standaardschip "Aludra", (4), dat tijdens de bouw van een Noorse opdrachtgever overgenomen was. Men raakte erg gehecht aan Stork, Werkspoor en later S.W.D., ook weer enkele uitzonderingen daargelaten.


Goed, ik kon toch niet slapen, dus dit maar even uit m'n vlootlijstjes gepeurd...…………. :roll: :idea:

de rust, gr., Roy
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door George Robinson »

Thanks Roy, understood re Unilever, same reason for some ships built in Germany for Palm Line and also many trawlers for the Grimsby fleet which were also within the Unilever group.
Groeten
George in Hull
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Thanks for replay George.
May by I need to explain the way of the sale of the Unilever ships.
The intension was to build the ships and put them up for sale on the free market. At the same time there was a friendly connection by CEO's in Rotterdam. Thats, in international perspective, still the same. Thats why Unilever en NiGoCo found each other and came to an agreement about the sale of 4 vessels to NiGoGo.
Unilever was, in financial way, not involved in NiGoCo.
I know that Palm Line, ( or there 3 founding companies ), also took a few of those newbuildings. Which vessels, I don't know.
I did not know about de Grimsby trawlers. Learning all the time !.

regards, Roy
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door George Robinson »

Here is ETHIOPIAN later BENIN PALM
ETHIOPIAN1936.jpg
ETHIOPIAN1936.jpg (73.18 KiB) 2811 keer bekeken
ETHIOPIAN1936asBENINPALM.jpg
ETHIOPIAN1936asBENINPALM.jpg (78.62 KiB) 2811 keer bekeken
1936, 5424grt, DESCHIMAG - Seebeck, Wesermünde (896) for the United Africa Company as ETHIOPIAN
5/1940 - 5/1946 in service as a boom carrier
1949 BENIN PALM, Palm Line
1959 FANEROMENI
Broken up at Izumi-Ohtsu, commenced 30/05/1961

The other Unilever vessels built in Germany were LEONIAN / MENDI PALM, GAMBIAN / GAMBIA PALM and TAKORADIAN / TAKORADI PALM all by Deschimag, and GUINEAN / KANO PALM with LIBERIAN / VOLTA PALM by Howaldtswerke, Hamburg
Groeten
George in Hull
Plaats reactie