GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy »

Het is mij bekend dat de "Panagiotis" geen tanker geweest is, alleen dat ze verlengd is en mogelijk gemotoriseerd.
Echter, het schip dat Theo voor ogen heeft roept toch wel wat vraagtekens op. Deze in 1943 als "Luther Burbank" gebouwde Liberty kwam het zelfde jaar als "Eridanus" in de vaart, in 1946 weer "Luther Burbank" om in 1947 de naam "Panagiotis" te krijgen. Op 15 nov.-'55 liep ze bij Kunsan, Zuid Korea aan de grond, brak een week later en werd CTL verklaard. Toch werd ze weer geborgen en naar Pusan gesleept. Hierna werd ze naar Shimonoseki, Japan gesleept en in Tokio verlengd en weer tot één schip gebouwd. Ze kreeg toen de naam "Silla".
Hier houd de informatie in de Liberty bijbel op, maar heeft dit schip later weer de naam "Panagiotis" gekregen ?. Het exemplaar in mijn bezit is een editie uit 1973, maar ik weet niet of dit boek, uitgegeven in 1970, toen ook bijgewerkt is. Ik ben bang van niet.
Blijft de vraag open staan of dit de juiste "Panagiotis" is die bij Terschelling gestrand en gebroken is en of ze inderdaad gemotoriseerd is i.p.v. de originele 3 cil triple van 2.500 ipk.
Om de vraag nog even gecompliceerder te maken, voorgenoemd boek geeft nog een 2e Liberty met de naam "Luther Burbank" in haar index aan en wel op pagina 214. Daar is echter niets van te vinden.
Het verhaal is m.i. dus nog niet waterdicht gebreid................

m.v.g., Roy
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan Stolp »

Wat betreft de Luther Burbank;
Sawyer en Mitchell schrijven in The Liberty ships dat ze 9-72 gesloopt is in Masan ,Zuid Korea.
Groeten
Jan

De tweede editie van 1985
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
Zo gecompliceerd is het niet, Roy. De Luther Burbank ging nog geen twee weken na de tewaterlating naar de US Navy en kreeg daar de naam Eridanus en het onderscheidingsnummer AK-92. Ze deed dienst in de Pacific en speelde een vrij belangrijke rol bij het "island hopping". Bovendien deed ze nogal wat sleepwerk wat je van een Liberty niet direct zou verwachten, maar in tijd van oorlog schilt men desnoods aardappels met een brandbijl. Zo sleepte ze als laatste klus een droogdok van de Amerikaanse basis op het Enewetak Atoll naar Hampton Roads. Zelfs voor een sleepboot geen misse klus, laat staan voor een Liberty. Ze vertrok op 4 februari 1946 van Enewetak en arriveerde op 16 april 1946 op Hampton Roads Virginia.Op 8 mei 1946 was de navy klaar met het schip en gaf het een week later weer terug aan de War Shipping Administration. Het kreeg toen ook de oorspronkelijke naam Luther Burbank weer terug, waarna het schip in James River, Virginia werd opgelegd.

Op 14 februari 1947 koos Livanos haar daar uit de rij en kocht haar voor $544.546, stak er een Griekse vlag op en gaf haar de naam Panagiotis. Ze is nooit gemotoriseerd en heeft altijd met de oorspronkelijke triple gevaren - en gesleept.

De rest is geschiedenis. Op 15 november 1955 gestrand bij Kunsan terwijl ze onderweg was met een lading kolen van Baltimore naar Inchon. Op 21 november 1955 gebroken en CTL verklaard, Livanos kreeg de verzekeringspenningen en iedereen was happy. In september 1956 kocht een bedrijf uit Inchon het wrak. Beide stukken werden geborgen, her en der heen versleept en uiteindelijk in 1957 met een stuk ertussen in de vaart gebracht als Silla. That's all.

De Luther Burbank had het bouwnummer 1099. Sawyer en Mitchell vermelden voor elke Liberty als eerste het bouwnummer en zo vind je de Luther Burbank ook op pagina 133. Het boek is niet van 1973, maar van 1970. In 1973 werd het herzien en opnieuw uitgegeven en toen werd er een aanhangsel toegevoegd zoals je op pagina 203 kunt lezen. Daarin waren de wijzigingen tot eind 1972 verwerkt en op op alfabetische volgorde van de bouwwerven vermeld. Zo vind je op pagina 214 als bouwnummer 1099 van Permanente de SILLA terug met de vermelding dat het schip in september 1972 in Masan, Zuid-Korea, werd gesloopt.

Nou, zo kun je wel weer even vooruit met het bijwerken van je gegevens, dacht ik. :wink:
-------------------------------
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy »

Mooi stukje exacte historie met het einde van deze "Panagiotis" Theo !.
Ook dat het schip als sleepboot ingezet is mag zeer opmerkelijk genoemd worden. Zeker als we bedenken dat een Liberty, ( als losse boot om maar eens een sleepvaart term te gebruiken ), met pijn en moeite 11 knopen liep............... :roll:
Dit afgezien van het bekende gegeven dat een schip ook een maximale rompsnelheid kent.
Blijf de vraag, los van de foto van de "Panagiotis" die Ben plaatste, welke "Panagiotis" is het dan die bij Terschelling gebleven is en of dat inderdaad, als zijnde een verlengde Liberty, een motorschip was.............. :roll: :?: :idea:

m.v.g., Roy
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan Stolp »

Ik meen toch dat dat schip Panagathos heette..

https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?980
Groeten
Jan
Deze was dus ook verlengd maar staat hier gewoon met zijn triple.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Theo Horsten »

Kijk, Jan, daar hebben we iets aan. Dat is hem, de Panagathos, een Liberty die in 1943 werd gebouwd als Ralph Barnes, in 1955 met ongeveer 11 meter werd verlengd en op 27 oktober 1965 op Ameland strandde en verloren ging. Overigens wordt nergens over ombouw tot motorschip gesproken.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy »

Tja, als ik de verkeerde naam van die gestrande Liberty voor ogen heb en dat op het forum zet, dan kan je lang zoeken............... :!:
Het was dus de "Panagathos". Het leek veel op de andere naam, maar daar heb je weinig aan........... :roll:
Sorry voor de ribut die ik getrapt heb. :shock:

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan van der Doe »

Ben blij dat ik mijn boeken nog niet heb weggegooid.

Prettig week einde.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Evert Sikkema »

Panagathos november 1965.jpg
Panagathos november 1965.jpg (320.94 KiB) 2092 keer bekeken
Jaren geleden stond deze tekening van Reint de Jonge in de Blauwe Wimpel.
Het jaar kan ik niet meer achterhalen, want ik heb alleen deze tekening bewaard, maar het zal voor 1993 geweest zijn, want Reint de Jonge is op 30 oktober 1993 overleden.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan Stolp »

Het houdt ons scherp Roy,het vinden van iets is mooi maar de zoektocht is zo mogelijk nog leuker!!

Groeten
Jan
Plaats reactie