Hier nog iets over de ss Aagtekerk.
En met deze link vind je alles over de ss AAGTEKERK TERUG.
https://www.navsource.org/archives/03/010.htm
GHV schepen "Oldies"
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
De Alphacca, hierboven, werd op 4 april 1942 tussen Kaapstad en Freetown getorpedeerd door de U-505 onder Axel-Olaf Loewe. De torpedo trof het achterschip, precies in het bemanningsverblijf, waardoor 14 man omkwamen. De overige 57 bemanningsleden konden het schip in vier boten, waaronder twee motorsloepen, rustig verlaten.
Nadat de Alphacca was gezonken, naderde de U-505 - die het schip omdat het zo sterk zigzagde, in het donker, boven water varend had aangevallen - de boten. Loewe vroeg de gegevens van schip en lading en kreeg die ook. Daarna informeerde hij of er gewonden waren, of de boten voldoende proviand en water hadden en of er kompassen waren. Ook gaf hij koers en afstand naar Kaap Palmas aan de Ivoorkust. Kapitein Van der Laan van de Alphacca vermeldt dit alles in zijn scheepsverklaring. De twee motorsloepen namen elk een boot op sleeptouw en op 9 april landde men aan de Ivoorkust.
Loewe schrijft in zijn oorlogsjournaal: De mensen zijn dankbaar voor de aangeboden hulp en blijkbaar zonder verliezen in de boten gekomen. Boten zijn goed uitgerust. Gesprek eerst in het Engels, dan in het Duits! We wensen elkaar wederzijds 'Gute Fahrt'. Ironie van het lot. Wij vechten tegen mensen die onze taal spreken.
Er waren wél gewonden, zes man, waarvan er een de volgende dag overleed. In totaal kwamen er dus 15 man als gevolg van deze torpedering om.
Loewe overleefde de oorlog en overleed in 1984, 75 jaar oud.
Bronnen:
Nadat de Alphacca was gezonken, naderde de U-505 - die het schip omdat het zo sterk zigzagde, in het donker, boven water varend had aangevallen - de boten. Loewe vroeg de gegevens van schip en lading en kreeg die ook. Daarna informeerde hij of er gewonden waren, of de boten voldoende proviand en water hadden en of er kompassen waren. Ook gaf hij koers en afstand naar Kaap Palmas aan de Ivoorkust. Kapitein Van der Laan van de Alphacca vermeldt dit alles in zijn scheepsverklaring. De twee motorsloepen namen elk een boot op sleeptouw en op 9 april landde men aan de Ivoorkust.
Loewe schrijft in zijn oorlogsjournaal: De mensen zijn dankbaar voor de aangeboden hulp en blijkbaar zonder verliezen in de boten gekomen. Boten zijn goed uitgerust. Gesprek eerst in het Engels, dan in het Duits! We wensen elkaar wederzijds 'Gute Fahrt'. Ironie van het lot. Wij vechten tegen mensen die onze taal spreken.
Er waren wél gewonden, zes man, waarvan er een de volgende dag overleed. In totaal kwamen er dus 15 man als gevolg van deze torpedering om.
Loewe overleefde de oorlog en overleed in 1984, 75 jaar oud.
Bronnen:
- Scheepsrampen in oorlogstijd
Bezemer deel 2 pagina 784-786
www.uboat.net
edit Ben: verplaatst bericht Maarpool:
Trito
reactie Roy:
Mooie nostalgische plaat Martin !.
Op een zussie van de "Trito", de "Theano" heeft nog een bekend mede forummember gevaren. Mooie schepen en erg hard werken in een lijndienst naar Ierland.
m.v.g. Roy
reactie Ruud:
Ik weet niet of zij al geplaatst is/was,maar hier nogmaals de THEANO 1952©Skyfotos
Trito
reactie Roy:
Mooie nostalgische plaat Martin !.
Op een zussie van de "Trito", de "Theano" heeft nog een bekend mede forummember gevaren. Mooie schepen en erg hard werken in een lijndienst naar Ierland.
m.v.g. Roy
reactie Ruud:
Ahoy,Roy schreef:Mooie nostalgische platen Martin !.
Op een zussie van de "Trito", de "Theano" heeft nog een bekend mede forummember gevaren. Mooie schepen en erg hard werken in een lijndienst naar Ierland.
m.v.g. Roy
Ik weet niet of zij al geplaatst is/was,maar hier nogmaals de THEANO 1952©Skyfotos
Re: GHV schepen "OLDIES".
Weinigen realiseren het zich, maar op het consept C-3, ( speciaal de 10 custom build C-3ers ), is nog een mooi aantal jaren voort borduurd.
De "Amerskerk" van de V.N.S. was hier het eerste fraaie voorbeeld van. Het ontwerp van dit eenlingetje in de V.N.S. vloot was toegespitst op de toenmalige eisen voor de lijnvrachtdienst naar Australie.
De kenmerken ?. Voldoende machine vermogen om een toen geldende dienstvaart aan te kunnen houden, bovendien zwaar gebouwd en getuigd !.
Op zulke schepen was een bootsman nog een echte "boskikker".................!!!.
m.v.g. Roy
De "Amerskerk" van de V.N.S. was hier het eerste fraaie voorbeeld van. Het ontwerp van dit eenlingetje in de V.N.S. vloot was toegespitst op de toenmalige eisen voor de lijnvrachtdienst naar Australie.
De kenmerken ?. Voldoende machine vermogen om een toen geldende dienstvaart aan te kunnen houden, bovendien zwaar gebouwd en getuigd !.
Op zulke schepen was een bootsman nog een echte "boskikker".................!!!.
m.v.g. Roy
Re: GHV schepen "OLDIES".
Hallo Roy.
En wat denk je dan van de Roebiah,heb ik een reisje opgedaan met
Bootsman Ko Kegler,was ook een bewerkelijk scheepje.
groeten
Eef
En wat denk je dan van de Roebiah,heb ik een reisje opgedaan met
Bootsman Ko Kegler,was ook een bewerkelijk scheepje.
groeten
Eef
- Bijlagen
-
- roebiah 1.jpg (65.76 KiB) 11464 keer bekeken
-
- roebiah_1.jpg (39.92 KiB) 11465 keer bekeken
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
Re: GHV schepen "OLDIES".
Hallo Eef,
Da's inderdaad ook een snoepie hoor !.
Infeite waren die baby-flat-toppers hetzelfde als de naoorlogse C-3ers en van beiden hebben er 10 onder de Hollandse vlag gevaren.
Wel wat uiterlijke verschillen, maar net wat je zegt, ook bewerkelijke schepen.
Is het geen vreemd idee dat je als koopvaardijer op een vliegdekschip gevaren hebt !?.
m.v.g. Roy
Da's inderdaad ook een snoepie hoor !.
Infeite waren die baby-flat-toppers hetzelfde als de naoorlogse C-3ers en van beiden hebben er 10 onder de Hollandse vlag gevaren.
Wel wat uiterlijke verschillen, maar net wat je zegt, ook bewerkelijke schepen.
Is het geen vreemd idee dat je als koopvaardijer op een vliegdekschip gevaren hebt !?.
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: GHV schepen "OLDIES".
..foto..
ss Van der Hagen uit 1909 (KPM)
In 1909 en 1910 werden 4 nieuwe (grote) schepen aan de KPM vloot toegevoegd; dat waren de Van Linschoten, de Van Waerwijck, de Van der Hagen en de Van Heemskerk, allemaal ruim 3000 ton.
In 1911 kwamen daar nog bij de Van Cloon en de Van Overstraten van 4519 en 4482 ton.
groeten
Evert Sikkema
ss Van der Hagen uit 1909 (KPM)
In 1909 en 1910 werden 4 nieuwe (grote) schepen aan de KPM vloot toegevoegd; dat waren de Van Linschoten, de Van Waerwijck, de Van der Hagen en de Van Heemskerk, allemaal ruim 3000 ton.
In 1911 kwamen daar nog bij de Van Cloon en de Van Overstraten van 4519 en 4482 ton.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.