GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
hank
Berichten: 735
Lid geworden op: 14 jan 2005 17.20 16:07

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door hank » 27 apr 2018 17.20 18:16

Hollands Dreef.

Het Nedlloyd boek en het K.J.C.P.L. boek vermelden verkoop JUNI 1970.
Marisdata en het K.P.M. boek vermelden Mei 1972 als verkoop datum.

Hank.


Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17.20 16:20

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Da Silva » 27 apr 2018 17.20 22:56

Heren, mijn wel gemeende excuses. Ik denk, dat ik op het verkeerde been ben gezet door het boek "Nedlloyd 25 jaar maritiem". Op blz 231 vond ik bijgaande tekst. Ik zie het nu ook. Bovenaan de tekst verwijzen ze naar de Hollands Diep. Maar halverwege de tekst gaat het ineens over de Hollands Dreef.

Grt Mario
IMG_20180427_0002.jpg
IMG_20180427_0002.jpg (35.44 KiB) 530 keer bekeken

Roy
Berichten: 3437
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 29 apr 2018 17.20 16:20

Helaas is de fusie van de N.S.U. / Nedlloyd op het 1e zicht wat onoverzichtelijk. Ik heb me er voor enige tijd geleden eens in verdiept en getracht om een overzicht te krijgen van het grijze verleden tot het bittere einde.
In dit geval, ( m.b.t. de H.V.M./ K.P.M. ), heb ik er een stukje uitgelicht.

In 1968 had NiGoCo haar aandelen pakket in de V.N.S. aan de V.N.S. verkocht.
In het najaar van 1968 verkocht / ruilde de H.A.L. haar aandelen in de V.N.S. met de K.R.L. en verkreeg zo een 25% aandeel in Smit Lloyd.
De aandelen die Van Ommeren in de V.N.S. had werden aan de R.I.L. verkocht.
De interesse die de K.N.S.M. in de V.N.S. had werden aan de S.M.N. verkocht.

Op 29 september 1969 werden bekend dat de overgebleven rederijen naar mogelijkheden zochten om tot een fusie te komen.
Op 24 oktober 1969 werd bekend gemaakt dat de fusie definitief was. ( Achteraf bleek in september alles al in kannen en kruiken te zijn.......).
In januari 1970 werden ale aandelen in de S.M.N., K.R.L., R.I.L. en V.N.S. ter omwisseling aangeboden tegen aandelen in de N.V. Nederlandse Scheepvaart Unie.
Op 20 januari 1970 was de N.S.U. officieel een feit. Per 9 februari 1970 werden de Holland Oost-Azi lijn en de Nedlloyd Lijnen, (sinds 1963),/ Far East dienst samengevoegd en voortgezet als Nedlloyd.
De R.I.L. bleef nog wel als zelfstandige rederij operen, hetgeen tot 1 mei 1977 duurde en toen overging in Nedlloyd.

Het ligt er dus maar aan wat aangehouden wordt wanneer we van een gezamelijke vloot van de Neddloyd moeten gaan spreken.
Persoonlijk hou ik 1 juli 1970 aan.

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door Roy op 08 mei 2018 17.20 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

GEORGE ROBINSON
Berichten: 1000
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door GEORGE ROBINSON » 07 mei 2018 17.20 19:23

The former AALSDYK (ex GUATEMALA VICTORY) of Holland America seen here at Vancouver in 1964 as HONGKONG CLIPPER, photo by Walter Frost, Vancouver Archives
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost2.jpg
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost2.jpg (110.24 KiB) 284 keer bekeken
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost.jpg
AALSDYKasHongkong_Clipper_160164_Frost.jpg (95.99 KiB) 284 keer bekeken
Groeten
George in Hull

Roy
Berichten: 3437
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 20 mei 2018 17.20 12:18

Over die "Aalsdyk" is nog wel wat te vertellen hoor.
Het was de 1e Victory van de H.A.L. Gebouwd in 1944, aangekocht in 1946 en verkocht in 1960.
De H.A.L. had de meeste Victories van alle Nederlandse rederijen, t.w. 12 stuks. Hiervan waren er 6 Speed- en 6 Slow Victories.
De "Aalsdyk" behoorde tot de Speed Victories die als aanduiding VC2-S-AP3 hadden. De "Aalsdyk" was ook de 1e Victory die de vloot weer verliet en wel op 22 november 1960 de Liberiaanse vlag hees. De laatste was de "Amsteldyk" die 22 november 1967 de vloot verliet en onder de Panamese vlag verder als "Helena" ging.

m.v.g., Roy



Plaats reactie