GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
joop 1
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05 nov 2013 17.20 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door joop 1 » 10 apr 2018 17.20 14:20

Roy wat had de antonie onderin staan was ook niet gering voor zo.n klein bootje ik ben een keer met de lingestroom met een pomphuis aan dek van 6 ton ( en dat is bast zwaar voor een bootje van 17 meter) van clackton gekomen deze bootjes slingerden als een gek maar toen was het een heel andere boot slingerde veel trager al wat boven water als gewicht zit vertraagt het slingeren is mijn ervaring het moet niet zo zijn dat een schip topzwaar word begrijp mij niet verkeerd
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.


Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Theo Horsten » 10 apr 2018 17.20 16:13

Zwaar slingeren komt alleen door een laag zwaartepunt. Slinger je bijvoorbeeld tien graden de ene kant op en tien graden de andere kant op en je doet daar, pakweg, tien seconden over, dan kun je dat bezwaarlijk zwaar slingeren noemen. Maar ga dan maar eens op 30 meter boven het dek de lamp van van het voortoplicht verwisselen, dan wil je daarboven wel heen en weer vliegen! Dus reken erop dat je op die moderne feeders met een opbouw waarvan je soms de indruk krijgt dat ze daar staande, of hangend in de kleerkast moeten slapen, flinke halen maakt. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarom wrede schepen zijn. Ik denk eerder dat ze daar alle moeite moeten doen om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden met weinig onderwaterschip en zoveel mogelijk lagen aan dek. Schepen waarbij als gevolg van een voor deze tijd totaal achterhaald systeem van scheepsmeting waarvan de uitkomst bepalend is voor de berekening van havengelden en andere heffingen, de grenzen opgezocht worden om het tonnage te drukken. Google op "initial safety assessment of small container feeders" en vind een bijzonder interessant rapport van de TU-Delft. Dat kan stof tot heel diep nadenken geven. :shock:

------------------------------------Afbeelding

Maar een sleepbootje van 7,5 meter breed of een supplier van goed 12 meter breed, heeft natuurlijk niets te maken met een schip als de Camphuys en daar hadden we het over en dat was mijn vraag. Vanwaar de gedachte dat die wreed zou zijn en zwaar zou slingeren? Daar zie ik geen enkele reden voor.
Het blijven interessante zaken, dat is zeker. Door verschillende omstandigheden ben ik al een poosje wat minder actief, maar hier wilde ik toch even voor uit mijn sluimertoestand komen. :D
---------------------

GEORGE ROBINSON
Berichten: 983
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door GEORGE ROBINSON » 19 apr 2018 17.20 07:35

MANOERAN of the Nederland Line at Vancouver, photos by Walter Frost, Vancouver Archives. Completed in 1922 by Forth S.B. at Alloa on the Forth, became AMSTELSLOT in 1956 and broken up in 1958.
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost2.jpg
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost2.jpg (112.81 KiB) 85 keer bekeken
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost.jpg
MANOERAN1921_ForthAlloa_Frost.jpg (150.6 KiB) 85 keer bekeken
Groeten
George in Hull



Plaats reactie