GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door George Robinson »

PUNTA DEL ESTE
1945, 3805grt
Consolidated Steel Corporation, Wilmington Delaware (1344) as COASTAL TELEGRAPHER
C1-M class
1948 PUNTA DEL ESTE, Uruguayan Government
Broken up at Brownsville Texas, commenced 1/3/1983

Afbeelding

HUBERT PROM
1945, 3949grt
Pennsylvania Shipyards, Beaumont Texas (336) as SPANISH BOWLINE
C1-M class
1947 HUBERT PROM, Ets. Maurel & Prom, Bordeaux
1968 BARON K.L.
Sank on 8/2/1971 after a collision with the tanker METHONI
230 miles NW of Manila, 17.47N 118.55E

Afbeelding
Groeten
George in Hull
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Jan van der Doe »

Roy,
Namen gegeven aan dit klasse schepen varieren nog al.
o.a. de naam of een county (een deel van een staat/provincie)
nautische namen, zo als KNOT, BED, SPLICE, enz als achtervoegsel
andere weer het voorvoegsel COASTEL, HICKORY,
namen van personen, niet meer in leven,


waarom gebouwd,
er was een type schip nodig dat in staat zou zijn om goederen en personen naar de kleinere eilanden in de Stille Oceaan te vervoeren.
daar voor was een kleiner inter-eiland schip nodig, met een kleinere diepgang, dat de havens, die niet door grotere schepen bevoorraad konden worden,
en de schepen moesten na het einde van de oorlog in staat zijn om als koopvaarder dienst te gaan doen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
arendnet

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door arendnet »

IDNo: 5163699 Year: 1917
Name: SASSENHEIM Launch Date:
Type: Cargo ship Date of completion: 3.17
Flag: NLD Keel:

--------------------------------------------------------------------------------
Tons: 2158 Link:
DWT: 3280 Yard No: 501
Length overall: 86.1 Ship Design:
LPP: 81.2 Country of build:
Beam: 12.8 Builder: Gusto (Smulders)
Material of build: Location of yard: Schiedam
Number of
screws/Mchy/
Speed(kn): 1T-9

--------------------------------------------------------------------------------
Owner as Completed: N.V.Maats SS Sassenheim (van Uden), Rotterdam
Naval or paramilitary marking :
A: *
End: 1970

--------------------------------------------------------------------------------

Subsequent History:
34 IRTYSH

Disposal Data:
BU Split 4.12.70
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Theo Horsten »

Afbeelding

Wat een prachtige foto is dat van de SASSENHEIM. Een open brug en als je naar de toplichten kijkt, dan zie je dat dit olielampen waren, dus volledige elektrische verlichting hadden ze nog niet. Hoeveel hout zal hij meegesleurd hebben? Ik schat dat hij, gezien zijn deadweight, daar toch al gauw een 1300, misschien wel 1500 standaard aan boord had - pakweg 6500 kubieke meter. Reken erop dat zo'n scheepje zijn geld verdiende.
Heel mooi.
Bedankt, Douwe.
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door George Robinson »

EURYBATES
1928, 6443grt
Scott's, Greenock (533) for Ocean SS Co. (Blue Funnel)
Broken up at Ghent, arrived 15/7/1958

Afbeelding

POLYDORUS
1952, 7785grt
Vickers Armstrong, Newcastle (126) as ALCINOUS for Blue Funnel (A. Holt)
1960 POLYDORUS, Dutch flag1976 (April to Nov.) JOHARA, sold to Jeddah agents and re-flagged to Saudi Arabia
in order to get flag preference in the queues at Jeddah
1976 POLYDORUS registered to Elder Dempster Lines
1978 MATINA, Panama
Broken up at Gadani Beach, arrived 23/4/1978

Afbeelding
Groeten
George in Hull
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door George Robinson »

PHRONTIS
1926, 6636grt
Caledon, Dundee (295) for N.V. Nederlandsche Stoom. Mij. 'Oceaan', Amsterdam
1958 RYAD, Saudi Arabia
Broken up at Hong Kong, arrived 25/8/1959

Afbeelding
Groeten
George in Hull
George Robinson
Berichten: 1199
Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door George Robinson »

Earlier Beavers

BEAVERFORD
1928, 10042grt
Barclay, Curle & Co., Glasgow (617) for Canadian Pacific Railway Company
Her end was overshadowed but equally gallant as the well-known loss of JERVIS BAY.
In the fateful convoy HX84, JERVIS BAY engaged ADMIRAL SCHEER for over an hour, allowing the convoy to scatter, but BEAVERFORD with one 4 inch and one 3 inch gun then stood in the way of the more cautious German ship for a further 4 hours or so before being sunk by her shells on 5/11/1940 in position 52.05N 32.18W with the loss of all 77 on board.

Afbeelding

BEAVERHILL
1928, 10041grt
Barclay, Curle & Co., Glasgow (618) for Canadian Pacific Railway Company
Wrecked on 24/11/1944 on Hillyard's Reef, St. John NB

Afbeelding
Groeten
George in Hull
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Douwe J. »

Jawel Roy,
De `Ping An' (9653 brt-1946), (ex `Bermuda Hibiscus', ex 'Beaverglen') van de Teh Hu Steamship Company te Hong Kong Ltd., nov. 1965 gestrand.
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Ben »

Afbeelding
foto: collectie J.A. Ideler.

STAG HOUND 1945 DWT: 10755 Length overall: 139.9 Ship Design: C2-S-AJ1 LPP: 132.6 Beam: 19.2 Builder: North Carolina, Wilmington, Owner United States Lines Co, New York
Subsequent History: 48 PIONEER MAIL - 56 AMERICAN ANGLER - 63 ALCOA TRADER - 69 COLUMBIA BREWER - ANTILLIAN BREWER Disposal Data: BU Kaohsiung 30.4.71
Als Antillian Brewer was zij volgens Miramar eigendom van Vinke & Co., voor welke rederij zij dus maar 2 jaren gevaren heeft.
Roy-

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Roy- »

Vinke - Rotterdam heeft maar heel kort het beheer over de zes Antillian-schepen gehad.
Dit vond plaats middels haar Curacao geregistreerde dochter Antillian Carriers N.V.
De feitelijk eigenaars waren de Columbia Steamship Company Inc., uit Portland Oregon, U.S.A.
Deze schepen voeren hoofdzakelijk tussen de U.S. West Coast en het Verre Oosten. Er zal het nodige "Vietnam werk" mee gedaan zijn !.
In feite zijn deze schepen onder het beheer van Vinke alleen maar uitgevaren. Dit houd in, eigenlijk maar één geladen reis richting eindbestemming. En dat was de sloop.
Wel stoere schepen deze C-2 ers. Ook in deze C-2 klasse waren weer enige verschillen. Dus ook in exacte aanduiding.
Bij interesse zoek ik het even op...............

m.v.g. Roy
Plaats reactie