GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 3583
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 08 aug 2018 17.20 17:37

Zeker veel vermogen Jan.
Ik heb het eens vergeleken met een zelfde soort schepen die rond dezelfde tijd gebouwd zijn, maar het vermogen overtrof de tonnenmaat echt niet. Wel apart dus wat je geconstateerd hebt.

Die schepen van de N.N.S.L. kwamen ook hier in Holland. Ergo, ze dokten nogal eens bij Boele-Bolnes...….

m.v.g., Roy


Jan van der Doe
Berichten: 6669
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Jan van der Doe » 20 aug 2018 17.20 18:31

Afbeelding
RACISCE

Geb.
Brt. 9.500 ton.
Afm. 151,00x21,60x10,57(14,40)mtr.
Verm. M.A.N. 11.225 PK.
Sn. 22 Kn. Geb. voor Mediteranska Plovidba te Korcula/Yugoslavia.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

GEORGE ROBINSON
Berichten: 1043
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door GEORGE ROBINSON » 18 okt 2018 17.20 19:11

KAMPERDYK at Vancouver 30/04/1969, City of Vancouver Archives - Walter Frost
Kamperdyk_300469_Frost.jpg
Kamperdyk_300469_Frost.jpg (106.19 KiB) 141 keer bekeken
Groeten
George in Hull

GEORGE ROBINSON
Berichten: 1043
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door GEORGE ROBINSON » 18 okt 2018 17.20 19:15

SIMALOER (1921-1941) Nederland Line at Vancouver, City of Vancouver Archives - Walter Frost
SIMALOER1921_Frost.jpg
SIMALOER1921_Frost.jpg (124.99 KiB) 140 keer bekeken
Groeten
George in Hull

Roy
Berichten: 3583
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 18 okt 2018 17.20 21:24

De "Kamperdyk" was het 4e schip uit een serie van 6 zusterschepen.
De eerste 5 schepen kregen een Werkspoor-Lugt motor en de laatste een Stork-HOTLo.
De 4e en 5e A-dyk werden gehermotoriseerd en kregen een Schelde-Sulzer. De Werkspoor-Lugt motor bleek erg veel problemen te geven met het voeren van H.F.O. De eerste 3 schepen werden en-block naar Yoegoslavie verkocht en gingen op West Afrika varen. Het 4e en 5e schip gingen in hun nadagen ook op West Afrika varen. En raad eens, de 6e en laatse eenheid van deze serie ging na verkoop voor de Sudan Line varen en wel op Oost Afrika.
Even de serie op een rijtje.
1e."Kinderdyk", 1956 - 1970, gebouw bij Kon. Mij "De Schelde", Vlissingen.
2e."Kloosterdyk", 1957 - 1970, gebouwd bij Jan Smit Czn., Alblasserdam.
3e."Kerkedyk", 1958 - 1970, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
4e."Kamperdyk", 1959 - 1973, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
5e."Korendyk", 1959 - 1972, gebouwd bij Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck.
6e."Katsedyk", 1961 - 1973, gebouwd bij N.V. Werf Gusto v/h. Fa. A.Smulders, Schiedam.

De "Kinderdyk" en "Kloosterdyk" hadden een iets forsere midscheeps. Dat kwam omdat ze accomodatie voor 12 passagiers hadden. De volgende 4 schepen konden geen passagiers meenemen.
Oorspronkelijk waren deze schepen bedoelt om naar de Great Lakes te varen, maar dat is, ( bij mij weten ), nooit gebeurd. Ze werden ingelegd in lijndiensten naar de Amerikaanse Oostkust en Westkust, mogelijk ook naar Mexico.

Persoonlijk vond ik dit zeer fraaie lijnvaart vrachtschepen, zeker de eerste twee schepen.

m.v.g., Roy



Plaats reactie