Miska 1974 ex Deo Gratias ex Deo Volente ex Cargoliner II.

van: www.kustvaartforum.com
wams
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 dec 2004 11:35
Locatie: zwolle

Bericht door wams »

Volgens mij zijn die tunnels die vanaf de schroef naar voren lopen aan beide kanten om het schip recht achteruit te kunnen halen (nihil schroefeffect) de oude Breezand had dit ook.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Dat de Cargo-Liners een groot vaargebied hadden, blijkt wel uit onderstaand overzicht:

Afbeelding
Belletje

Bericht door Belletje »

De rede dat er ingebouwde tunnels werden gemaakt op deze zee-rivierschepen is om heel gemakkelijk zonder ballast met leeg schip te varen.
Bij achter uitslaan was het even behelpen maar ook daar wen je aan want er werden ook al heel guaw kopschroeven gezet die 360 graden konden draaien.

Wat Fakse Ladeplats betreft daar word wel op zaterdag geladen maar niet op zondag er word wel eens op zondag gevaren maar als dat gebeurd dan heb in Abenra gelost want dat is de enige haven waar kalk gelost word op zaterdag en als je dan voor maandag morgen terug wil zijn in fakse dan bestaat de kans dat je op zondag een paar uurtjes moet varen.

Ik heb het heel wat zomers gedaan maar vaak probeerde ik/we op zaterdag avond met de Nederlandse schepen in Fakse te blijven liggen na het laden.Of als we in Abenra gelost hadden in Svendborg te komen om de zaterdag avond gepast te vieren.
BEST GEZELLIG!!!!!!

grtn W-H Mastenbroek
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Vaak zag je dat in de Denemarkenvaart, de auto('s) ging(en) mee:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Jolly, de gezinsuitbreiding is er. Arend en zijn vrouw Lenny werden vorige week verblijd met een zoon: Arend-Jan. Maar eens afwachten of er nu een grotere auto aan boord komt.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De tewaterlating van de Cargo-Liner I in 1973:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Over schaalvergroting gesproken. Brengt de Deo Gratias nu 1000 ton naar Koopmans in Leeuwarden, in het verleden was 500 ton met een zeeschip wel het maximum. Op deze foto van 1971 de Farel met zo'n 500 ton.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Deo Gratias maandagochtend in het Eemskanaal, onderweg van Köge, Denemarken naar Leeuwarden:

Afbeelding
Foto: ©Arend Hartman
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Deo Gratias maakte zijn laatste reis in 2006 met 1000 ton tarwe van Köge naar Koopmans Meelfabrieken in Leeuwarden. Op de bovenste foto ligt zij in Kolding, waar ze in 2006 ook regelmatig is geweest en op de andere foto achteruitvarend, voor de 5x, het Van Harinxmakanaal in.

Afbeelding

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Manja, een zusterschip van de Deo Gratias. Ik zag net op AIS, dat de Deo Gratias weer in haar tweede homeport Leeuwarden is aangekomen.

Afbeelding
Plaats reactie