Kapitein-eigenaar R. Arends, Harlingen.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Kapitein-eigenaar R. Arends, Harlingen.

Bericht door Ben »

Roy schreef op het binnenvaartforum bij binnen/buitenvaarders:

Hallo Evert,

Zal ik alvast een voorschotje nemen op het verhaal Arends?
De gegevens stammen uit medio 1999.

1e schip
m.s.`Hester`, type luxemotor, 115 ton
door vader van Reijer Arends aangekocht.

2e schip.
m.s.`Hester`, type luxemotor, 175 ton, bouwjaar 1927 , Werf de Jong & v.Vliet in IJsselmonde ( Nederland ) , ex Quo Vadis , ex Secunda Spes.
31,50 x 5,07 m. In 1962 gekocht en is 13 jaar in eigendom geweest.
Voer vaak met rondhout van Texel, i.o.v. Staatsbosbeheer.

3e schip.
m.s.`Vertrouwen`, dit was een schelpenzuiger en gezamenlijk eigendom met zwager Berends.
correctie: de Vertrouwen was alleen eigendom van zijn zwager Berends.

4e schip.
m.s.`Vasco-E`, ex `Friederike`, 1962, 370 ton.

5e schip.
m.s.`Anna Maria`, 650 ton, Deutz motor, verkocht aan Jan Te Siepe als `Maartje`.

6e schip.
m.s.`Ariel`, ex `Vita Nova`, 1350 ton, gebouwd bij Peters in Kampen.

7e schip.
m.s.`Lumare`, nieuwbouw van Peters in Kampen in 1997. Hier voer zijn zoon Dirk Erwin op.

8e schip.
m.s.`Transmare`, nieuwbouw van Peters in Kampen in 1999.

De oudste zoon van Reijer Arends is Jan Reier. (geen typfout!)
Zijn 1e schip.
m.s.`Jens`, ex `Morgenstond`, een kruiplijncoaster.

2e schip.
m.s.`Elan`, ex `Vlieland`van Switynk, gebouwd bij Peters in Kampen, kruiplijner van 1495 ton.

Jan Reijer kennen we tegenwoordig als eigenaar van J.R.Shipping.

Meer gegevens zitten er bij even niet in. Hopelijk is dit een eerste aanzet om meer en exacte gegevens boven water te peuren.

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Bijdrage van Jan Stolp:

Hester bron boek adieu schipper.jpg
Hester bron boek adieu schipper.jpg (135.22 KiB) 2237 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De 2e Hester:
HESTER 1927.jpg
HESTER 1927.jpg (55.26 KiB) 2569 keer bekeken
Foto: collectie B.Th. Gernaat
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Ook al gaat dit onderwerp over Reijer Arends, de eerste eigen schepen van zoon Jan Reier waren in volgorde:
1. 1993 Elan ex Vlieland
2. 1996 Jens ex Scorpio, Morgenstand
3. 1997 Elan, nieuwbouw van Peters, Kampen.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De duitse kuster Fortuna werd later de schelpenzuiger Vertrouwen van zijn zwager H. Berends.
vertrouwen ex fortuna 1939 sietas foto ©b.th. gernaat begin 1978.jpg
vertrouwen ex fortuna 1939 sietas foto ©b.th. gernaat begin 1978.jpg (33.82 KiB) 2568 keer bekeken
DickG

Arends

Bericht door DickG »

Goed initiatief om ook over deze familie wat meer te weten te komen.
De berichten tot nu toe geven mij aanleiding tot de volgende vragen/opmerkingen

1. Weet iemand wanneer Jan Arends (de vader van Reijer en grootvader van Jan Reier) met zijn eerste HESTER in de scheepvaart stapte?
2. In 1998 kocht R. Arends, Texel, de coaster JAVAZEE die werd herdoopt in HESTER. Is dit dezelfde vader Reijer die dus naar Texel is verhuisd?
Ik begrijp overigens dat Arends Sr uit Broek op Langedijk kwam? Weet iemand wanneer het gezin naar Harlingen is verhuisd?
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Dick,

Om even je vragen te beantwoorden:

1.) Weet ik niet.
2.) Dit zijn Gerrit en Margriet Arends en wonen in de Waal op Texel.
De familienaam klopt, de naam "Hester" zou ook kloppen, maar hoe dit in familieverband gebracht moet worden weet ik niet.

m.v.g. Roy
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Arends

Bericht door Dick »

Zou Ben Gernaat wellicht het antwoord op enkele van vorenstaande vragen weten? Veel van de geplaatste foto's zijn uit zijn archief afkomstig en misschien weet hij in welke tijdsperiode de eerste drie binnenschepen (Hester, Hester en Vertrouwen) voeren. De Vasco-E kwam in 1972 dus ik neem aan dat toen de Vertrouwen werd verkocht?

Dick
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Gesprek met Reijer Arends, deel I:
Als antwoord op de vragen en reacties over dit onderwerp, volgt nu een samenvatting van het gesprek dat ik gisteravond had met Reijer Arends,
de vroegere eigenaar van de Hester, wat immers de aanleiding van het onderwerp was.
De vader van Reijer Arends was Jan Arends, die een broer Jacob had. Voor het verhaal beperken we ons tot Jan Arends,
die getrouwd was met Hester Beers. Zij kregen 2 zonen: Reijer en Gerrit; Reijer Arends trouwde met Anni Zegel en zij kregen 3 kinderen:
Jan Reier, Ina en Dirk.
Gerrit en zijn vrouw Margriet kregen 2 kinderen, w.o. Dirk-Jan. Tot zover de stamboom.

Vader Jan Arends was eigenaar van de Twee Gezusters, in 1915 te Alkmaar gebouwd als Catharina, groot 23 ton, in 1921 verlengd
en werd toen 35 ton, in de 20e jaren aangekocht herdoopt in Twee Gezusters.
Na verkoop van dit schip werd in 1955 de Hester(1) gekocht, (zij was gebouwd als Willem Barendsz ??? voor o.a. de vrachtvaart naar Terschelling).
Na het overlijden van zijn vader nam Reijer op 15e jarige leeftijd het schip over en voer er samen met broer Gerrit op.
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Arends

Bericht door Dick »

Vond zojuist op internet nog ene Jacob Arends, geboren ca. 1838 in Basingerhorn, beroep schipper. Woonplaats Zuid-Scharwoude. Zoon van Gerrit Arends. Ik vraag me af of dit misschien de grootvader van Reijer Arends was (zie ook mijn bericht hiervoor), en de eigenaar van de Germa (foto Jan Stolp). Zeer benieuwd of Ben ook de oudere generaties tijdens zijn gesprek met Reijer heeft besproken want het zou wel aardig zijn vast te stellen welke Arends als eerste is gaan varen.
Plaats reactie