Rederij van der Schoot, Harlingen.

van: www.kustvaartforum.com
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Bericht door Dick »

In voorgaande berichten is de HELVETIA-S meerdere malen ter sprake gebracht. Ik las een bericht dat het schip gebouwd zou zijn voor rekening van een zwager (een schroevenfabrikant uit Huissen bij Arnhem) van Van der Schoot en in 1965 werd het schip door Van der Schoot overgenomen.
Vandaag bladerend in oude Moorman's Jaarboeken kwam ik een niet eerder opgemerkte informatie tegen dat de HELVETIA-S eigendom was van N.V. Scheepvaart Mij Seffle van Voorden uit Zaltbommel. Zou het mogelijk zijn dat deze Van Voorden de veronderstelde zwager van Van der Schoot was? Ik kom de naam later weer tegen bij de OOSTMEEP, die volgens mijn gegevens van De Jong & Van der Schoot was, samen met H.A. van Voorden.
Internet geeft aan dat Van Voorden Gieterij in Zaltbommel o.a. scheepsschroeven en straalbuizen ontwerpt en produceert.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Ramona, 1949, opgelegd bij scheepswerf Harlingen en de Westmeep in aanbouw:

Afbeelding
Foto: ©B.Th. Gernaat
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Hier zijn alvast een paar Hank, wie weet waar Roelof nog meekomt. De eerste is volgens mij gemaakt bij binnenkomst in ...... na de brand. En de andere zijn de verlenging in 1970 bij Wilton Feijenoord met bijna 10 meter.
....foto's....
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Willi Bohmer '57 van achteren.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Even een detailfoto van de Oost-Vlieland ergens in Italie 70e jaren
eerste foto van een reeks foto's van Gert Alsema , die op het schip heeft gevaren.
Mvrgr Roelof
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Foto Gert Alsema
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Een aanvaring : de Oost-Vlieland liep de haven van St. Malo binnen , tijdens het manoeuvreren weigerde de brugbediening en stevende met schip op een andere boot af...door het anker te laten vallen kon de schade beperkt worden door een deuk in de verschansing voorop en het andere schip met een scheur in de boeg. Foto Gert Alsema
Mvrgr Roelof
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef: In januari 1970 kocht Red.vd Schoot de Johannes Schupp '61 uit Duitsland en werd herdoopt in Kaap Bol...op dezelfde datum werd de
Noordvaarder verkocht naar Indonesië als Kurnia. In februari werd de
Lecko aangekocht (dus niet in 1969)
Het aantal schepen steeg nog even naar 19 schepen toen in april de Duitse Kamphörn '53 werd aangekocht door Jan vd Schoot als West Vlieland , en in mei het uitgebrande schip de Willy Bohmer als Oost-Vlieland.
Hier is het krantenbericht over deze aankopen:
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De voormalige Oost-Vlieland, bouwjaar 1957, is op 16 juli 2007 herdoopt in Burak S en onder die naam op 24 oktober jl. aangekomen in Aliaga, Turkije voor de sloop.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Oost-Vlieland met thuishaven Vlieland in het najaar van 1977 in een droogdok in Harlingen.

Afbeelding
Plaats reactie