Rederij van der Schoot, Harlingen.

van: www.kustvaartforum.com
DickG

Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door DickG »

Kent iemand de achtergrond van de Rederij van der Schoot? Ik heb weleens gelezen dat de Van der Schoots in Harlingen een fabriek van kokosmatten en een handelmaatschappij hadden. De naam daarvan is mij echter niet bekend. Ook waren ze eigenaar van Scheepswerf Harlingen. Wie waren de De Jong's waren van de Rederij De Jong & Van der Schoot?
DickG

Van der Schoot

Bericht door DickG »

De Van der Schoot's waren/zijn bij mijn weten een echte Harlingse familie. Jan van der Schoot, een van de Gebroeders, heeft kort op Vlieland gewoond maar is daarna weer naar Harlingen teruggekeerd.
Mijn vraag richt zich vooral op de achtergronden van de familie in het Harlingse (kokosmattenfabriek, handelmaatschappij, fam. de Jong etc) Ik hoop dat iemand daar meer over weet.

Dick
BramM
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 mar 2005 01:00
Locatie: Siddeburen

Bericht door BramM »

De fam. de Jong had de Coenraad-K en de Frisia in de jaren 60. Zij waren tevens de eigenaren van de snoepfabriek Frisia, in Harlingen beter bekend als de "spekkiesfabriek" Kees v.d. Schoot is/was getrouwd met een van de dochters van de Jong. Willem de Jong heb ik mee gevaren op de Coenraad-K. Henk Keller was toen kaptein en Piet Waar 1e machinist.
groet,
BramM
Douwe J.
Berichten: 1784
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Bericht door Douwe J. »

Hallo mannen,

Cornelis vd Schoot 1962
Afbeelding

Pollendam 1960
Afbeelding

5 dec. 2014 - edit moderator: foto's opnieuw geplaatst, overgenomen van shipspotters.nl
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Roy-

Bericht door Roy- »

Vanmorgen gedurende een bakkie een op-en-top Harlinger "geintervieuwd". Dat leverde het volgende op.

Kees v.d. Schoot is getrouwd met een dochter van De Jong.
Zij zouden 4 kinderen hebben.
Dit zouden Richtje, Caroline, Jan en Martin zijn.

Richtje is getrouwd met Dirk de Boer, welke van Terschelling komt.
Dirk de Boer is samen met Kees v.d.Schoot en Spaansen eigenaar van de "Zeezandexpress". Dit is een voormalige Oost Duitse hopper die de naam "Seelowe" of "Seewolf" gehad zou hebben.
Een van deze 2 schepen is weer doorverkocht en zou nu de "Eemshorn" uit Yerseke kunnen zijn. De "Zeezandexpress" is echter ingrijpend verbouwd en verlengd.

De kokosmattenfabriek wordt thans afgebroken. Op dit terrein worden nieuwe woningen gebouwd.

Naast Scheepswerf "Welgelegen" in Harlingen zou Kees v.d. Schoot ook eigenaar van Tille Scheepsbouw in Kootstertille geweest zijn.
( Deze werf was van oorsprong van Kramer & Booy die deze werf opgezet hebben nadat ze hun activiteiten in Spaarndam opgeheven hadden ).

Kees v.d.Schoot schijnt op Vlieland een hele straat woonhuizen te hebben, welke zo successievelijk aan z'n kinderen overgedaan worden.
Er woont nog steeds familie op Vlieland.

De naam Welgelegen wordt nog steeds gebezigd m.b.t. totaal andere zakelijke aangelegenheden.
Onder deze naam worden een soort ressorts a la Centerpacks geexploiteerd. Dit vindt plaats in Spanje, Griekenland en Cuba.

Een andere activiteit is Landindustrie in Sneek, welke zich met milieu techniek bezig houdt. ( Zij sponsoren tractor pulling wedstijden. De tractor schijnt "Landa" te heten en is uitgerust met een helicoptermotor ).

In Harlingen vindt nog steeds scheepsonderhoud plaats onder de naam Welsec.
Dit is een afkorting van Welgelegen Schilder En Classifiseerbedrijf.

Blijven de geschiedenis en bemoeienis met de "Westmeep" en "Oostmeep", alsmede het duo "Vliehors" en "Vlieree" nog onderbelicht.

Zoals al eerder aangegeven, maar niet door mijn informatiebron bekend, ( mogelijk is hij te jong ), was er ook nog een rederij De Jong & v.d. Schoot, met de "Pollendam" van 1960 en de "Cornelis v.d.Schoot van 1962.

Dan nog even de Fa. de Jong als snoepfabriek in Harlingen.
Dan ook nog maar even de "Coenraad K" en "Frisia" erbij vermeld.
Ik heb er geen datasheet van, maar nu staat alles wat ik tot op heden weet even op een rijdje..........

Puzzelse...........m.v.g. Roy
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Van der Schoot

Bericht door Dick »

Roy,

Dit is interessante achtergrondinformatie. Ik probeer het in te passen in wat ik van deze familie meen te weten.
Er zijn drie Cees van der Schoot's (geweest), de vader van Jan en Dirk (zijnde de reders Gebr. van der Schoot) en de beide zoons van Jan en Dirk, zijnde Cees Jzn en Cees Dzn. Ik vraag me af wie de Cees is die jij bedoelt; ik veronderstel Cees Jzn., de latere directeur van Scheepswerf Harlingen.
Ik heb inmiddels ook informatie dat Marten de Jong, directeur (eigenaar?) van Suikerfabriek Frisia in Franeker, mede-eigenaar was van diverse Kuhlman schepen. Daar was overigens ook een K. de Jong bij betrokken, een broer? Ik veronderstel dat Marten en W.H. de Jong (wie dit is weet ik ook niet), partners van Van der Schoot waren in de Rederij De Jong en Van der Schoot (Westmeep, Oostmeep, Vliehors, Vlieree). De Pollendam en Cornelis van der Schoot waren gewoon van Van der Schoot.
Weet jouw bron hoe de kokosmattenfabriek precies heette?

Dick
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Het was de firma Holwerda die in 1956 zijn zinnen had gezet op een standaardcoaster die bij Scheepswerf Jansen in Leer gebouwd werd
na het aanschouwen van de Marco Polo bnr.25 besloot Holwerda ook een paar te bestellen , hier vond het contact plaats met de Harlinger zakenleden Gebr.vd Schoot en spoedig kwamen er 4 schepen van de helling :
bnr.28 '56 Harlingen - Gebr.vd Schoot
bnr.29 '56 Helvetia S- red Helvetia(vd Schoot ea)
bnr.30 '57 Drenthe - Holwerda
bnr.32 '57 Hendrik Holwerda
bnr.33 '57 Tjerk Hiddes -Gebr.vd Schoot

De schepen waren in beheer bij Scheepvaartkantoor Holwerda die de bevrachting weer uitbesteedde.
Mvrgr Roelof
Roy-

Bericht door Roy- »

D´r is toch nog een element dat aan m´n bovenstaande relaas ontbreekt.
Van der Schoot schijnt ook nog een camping op Terschelling gehad te hebben. Deze camping heette Zevenster.
Of dit een apart B.V.tje aan de Van der Schoot stam was weet ik even niet.
Het is wel een gegeven dat Scheepswerf Welgelegen in Harlingen, ) toen nog van Van der Schoot ', een order geboekt had voor de bouw van twee kruiplijners van 3000 ton.
Dit waren de `Waddenzee` en de `Iersezee`. De opdrachtgever kon echter niet meer aan haar verplichtingen voldoen en canseled het order.
Toch zijn deze 2 schepen voor eigen rekening-risico gebouwd.
De `Iersezee`werd voor een andere eigenaar afgebouwd als `Kaap Hoorn`.
De `Waddenzee` werd voor Jan Te Siepe uit Zwolle afgebouwd.
Die bracht hem in Zevenster B.V. onder, met als thuishaven Harlingen.
Dit had ook weer te maken met financiele steun uit de provincie Friesland.
Dezelfde B.V. kon wel eens van Van der Schoot overgenomen zijn.
Met de `Waddenzee` en de `Maartje`werden veel jachttransporten uitgevoerd. Met 1e naar de Middelandsezee en met de 2e naar de Baltic.
Deze rederij is eind 90tiger jaren verkocht aan Spiethoff daar jachttransporten een grotere vlucht gingen nemen.
Vandaag de dag bestaat Sevenstar nog steeds aan de Spliethoff boom m.b.t. het jachtentransport.
Zover ik weet heeft Jan Te Siepe er inmiddels niets meer mee te maken.
De `Waddenzee` is ook al lang en breed verkocht.

Dat wilde ik nog even toevoegen.

m.v.g. Roy
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hoe heette dan de eigenaar van de Helvetia S, dit was een bekende schroevenfabrikant uit Huissen bij Arnhem en een zwager van de Van der Schoot's.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Douwe J.
Berichten: 1784
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Bericht door Douwe J. »

Hallo Wrijfhout,

Volgens de Moorman is de Helvetia S 1956 PEQF
MAK 390 Pk. Gebouwd bij Martin Jansen uit Leer.
Eigenaar Gebr.v/d Schoot Harlingen.
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Plaats reactie