Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy »

Ik denk toch dat de heer Mulder na bij de Roggebrood als bakzeun gevaren te hebben, naar de zeevaartschool gegaan is.
Immers, alles wat bij de K.P.M. niet als officier voer, was Chinees of Indisch. Als je na al als gezel gevaren te hebben toch naar de zeevaartschool ging, werd dat destijds een kouwe gronder genoemd. Daar kan men best het petje voor afnemen !.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Evert Sikkema »

Ik zag op internet nog een leuk verhaaltje over de Euterpe: https://www.kroonvaarders.nl/verhalen1/SS%20Euterpe.htm

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy »

Mooi die bijdrage van Ben m.b.t. de "Pericles" die verbouwd werd en herboren als "Oranjestad" weer in de vaart kwam.
Persoonlijk vind ik dat het schip er sterk op vooruit gegaan was.
Dat geldt natuurlijk ook voor haar zuster "Socrates" naar "Willemstad". Na de verbouwing veranderde de aanvangsstabiliteit wel drastisch, waar bij ballasten en belading rekening mee gehouden diende te worden. Qua zeegang lagen ze echter als meeuwtjes op / in het water. Eind 1949, begin 1950 gingen de schepen naar de N.D.S.M. waar ze in een record tempo omgebouwd werden tot passagiers schip. De Willemstad" ging al op 13 maart 1950 totaal herboren op haar technische proefvaart, terwijl de Oranjestad" op 12 mei volgde. De 3e mast werd naar achteren verplaatst, terwijl de 4e / achterste mast kwam te vervallen. Ook opvallend was ook dat beide schepen nu een verhoogde bak gekregen hadden. Ze kregen zo'n typische terugvallende bak, een soort schuine whale back zeg maar, wat bij meer K.N.S.M. schepen uitgevoerd was.
( Bij NiGoCo was dat ook te zien bij hun 3 vracht passagiersschepen, "Alhena", "Alnati" en "Aldabi", het 4e schip, de "Altair", werd onafgebouwd door de bezetter geconfisqueerd en ging gedurende de W.O.II verloren. De "Alhena" en "Aldabi" konden max. 45 passagiers meenemen, de "Alnati" 52 passagiers. Ze werden beschouwd als vracht- passagiersschepen. Immers, ze namen meer dan 12 en minder dan 60 passagiers mee ).
Het duo "Oranjestad"/ "Willemstad" werden, volgens de toenmalige regels opgesteld in de Schepenwet, als passagiersschepen beschouwd. Dat lag 'm aan het feit dat ze meer dan 60 passagiers mee konden nemen.
Als "Pericles" / "Socrates", hadden ze 46 bemanningsleden en accommodatie voor 12 passagiers. Hiermee dus gewone lijnvaartvrachtschepen met een maximaal toelaatbare passagiers capaciteit. Na hun verbouwing zag dat er wel even anders uit. Het aantal bemanningsleden steeg naar 87 tot 92 koppen.
Het aantal passagiers dat opgeven wordt verschilt volgens diverse bronnen. Meest genoemd wordt een aantal van 155 passagiers, verdeeld over een 1e en 2e klasse. Hiernaast was er ook nog een groepsaccommodatie waarvan de opgegeven aantallen sterk verschillen. Het zouden er 66 kunnen zijn plus 165 dekpassagiers, maar het laatste aantal komt op mij vrij hoog voor. Maar goed, misschien in het inter Island verkeer in het Caraibische gebied toch weer wel mogelijk.
Wie het precies weet mag het nu komen vertellen............... :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben »

@Roy, in het artikel hieronder wordt geschreven over het aantal passagiers dat ze konden meenemen.

oranjestad willemstad tekst verbouwing.JPG
oranjestad willemstad tekst verbouwing.JPG (156.37 KiB) 3033 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy »

Bedankt Ben, dan gaan we daar van uit !.
By the way; heb je ook nog een tekening van deze schepen van voor de verbouwing ?.

m.v.g., Roy
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy »

De "Euterpe" was destijds een bekende verschijning.
Niet zo vreemd natuurlijk als je 47 jaar voor dezelfde werkgever in de vaart geweest bent. Natuurlijk bejubeld toen ze in de vaart kwam. Immers, moderner kon het niet. Maar er komt ook een tijd dat zo'n schip niet zo populair meer was en dat had alles met de leeftijd te maken. Er werd dan op gescholden als zijnde een ouwe afgeragde bak en moet ik daar met mee !?.
Goed, de "Euterpe" werd in 1903 opgeleverd en in 1950 verkocht voor de sloop naar H.I.Ambacht. Een pracht carrière zo bij elkaar.
Echter, er was ook nog een zussie en wel de "Themis", ook in 1903 op geleverd, maar al in 1916 verloren gegaan. Over dit schip horen we dus niet zo veel. Ze werden beide door de werf Rijkee & Co. op Katendrecht gebouwd. De T.E.M. van 96 npk.= ± 560 apk., goed voor 8½ knopen service speed. kwam bij Mij Fijenoord vandaan. De werf Rijkee & Co. zat zo ongeveer waar nu het sts."Rotterdam" ligt.
Sinds 21 december 1916 wordt de "Themis" als vermist opgegeven. Er wordt vanuit gegaan dat het schip op een mijn gelopen is en met haar lading steenkool, ( reis; New Castle-on-Tyne naar A'dam ), dien ten gevolge vergaan is. Haar hele bemanning van 19 koppen kwam hierbij om het leven.
Zowaar een zeer triest einde van een eerlijke koopvaarder..............

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Evert Sikkema »

Themis BJ 1903.jpg
Themis BJ 1903.jpg (105.56 KiB) 2769 keer bekeken
Hier is ze dan, Roy.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy »

Ja, dat is ze Evert !.
In volle glorie zogezegd...................
Bedankt voor de moeite hoor.

m.v.g., Roy
henk pruiksma
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:24

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door henk pruiksma »

Mijn oom Hendrik Pruiksma heeft diverse keren op New York gevaren (als eerste of tweede stuurman) op de NOTOS. Ik houd mij aanbevolen voor alle informatie over hem heeft of van degenen met wie hij heeft gevaren. Bij voorbaat vriendelijk dank.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben »

@Henk, hij heeft dan op deze Notos gevaren.

notos 1939 boele bolnes foto 1954.jpg
notos 1939 boele bolnes foto 1954.jpg (90.64 KiB) 2692 keer bekeken
Plaats reactie