Oost Atlantic Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Oceaanvaart

Bericht door Dick »

Oceaanvaart behoorde in die tijd volgens mij tot de Lauritzen groep.

Dick
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Nog een een foto van achteren..de laatste aanwinst van OAL in 2006..de Atlantic Sun bjr.'96 ( ex Osterland , ex Sweder ).
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding

Nog even een oudje..een foto van een schip die nog niet geplaatst was..
De ex Anne (ex Anna Bögelund '70) die voor OAL voer totdat het schip in 1973 verkocht werd naar Engeland als Brianthorn. (foto Mike Nash)
Mvrgr Roelof
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Gezien op het Koopvaardij-weblog
Oost Atlantic Lijn heeft weer een schip aangekocht...het is de ex Westerscheldeborg van dhr.HJ.Smith (Wagenborg). Het schip wordt omgedoopt in Atlantic Island..en zal waarschijnlijk weer onder Cypriotische vlag of Bahama's komen te varen.
Mvrgr Roelof
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Atlantic Bay was op 19 februari 2007 verkocht aan Medina Navigation SA , Panama (Seven Seas Management)..het schip werd niet herdoopt.
Werd van de OAL vlootlijst geschrapt.
Mvrgr Roelof
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Net als de Westerscheldeborg , is nu ook de Oosterscheldeborg verkocht aan Oost Atlantic Line...het schip wordt omgedoopt in Atlantic Moon en komt onder Cypriotische vlag te varen.
Afbeelding
Hier nog als Oosterscheldeborg ( foto van Frits Olinga)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Radar schreef:Afbeelding
In mijn archief vond ik deze nog. De Atlantic Coast werd in 1977 opgeleverd door scheepswerf Hoogezand te Hoogezand als Fivel voor J.Bont en H.Dost. In 1981 werd zij aangekocht door Oost Atlantic Lijn. Het schip is na verkoop ik meen in 2003 omgenaamd tot Atlantic Clipper.
Voor Radar en Roelof, de Atlantic Clipper in 2007 in Georgetown:
Afbeelding
Foto: ©Cor Switynk.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

reder C.A. Jansen -Arnhem

Bericht door Gert Schouwstra »

Via Roelof Konigers werd ik op het bestaan van dit topic gewezen.
Die reder C.A. Jansen uit Arnhem was een jongere halfbroer van mijn opa. Ik kan nog wel iets over hem vertellen.

Mijn overgrootvader Geert Schouwstra trouwde in 1893 met Lammechina Vos. Hij overleed op 30 juli 1895 in Leeuwarden op 26 jarige leeftijd aan boord van zijn schip omdat hij stikte in de gassen van een lading mest. Mijn overgrootmoeder bleef achter met haar dochter Bea en een paar maanden later werd mijn grootvader geboren, die naar zijn overleden vader Geert werd genoemd.

Lammichje Vos trouwde het jaar daarop met Cornelis Janssen, een schipper/turfhandelaar uit Emmer-Compascuum. Op 6 december 1898 werd in Groningen hun enigste kind geboren : Cornelis Albertus Janssen, roepnaam Cees. Dit is de latere reder uit Arnhem.

De drie kinderen Bea, Geert en Cees groeiden samen op. Bea was ziekelijk en is nooit getrouwd, mijn opa Geert liet een luxe motor bouwen, de Flevo, en ging varen. En ome Cees ging in de zandhandel vanuit Arnhem. Hij had diverse zandzuigers in de vaart.

Tijdens de oorlog zijn de zandzuigers verdwenen. Cees Janssen had in de oorlogsperiode nog wel een paar binnenschepen. Na de oorlog werd met coasters begonnen, waarvan de Arnhem de eerste was. Maar zo rond 1959 werden alle coasters van de hand gedaan en kwam er dus veel geld vrij. Cornelis Janssen stopte toen met zijn actieve rederschap. Hij had daarna als hypotheekverstrekker nog wel wat scheepvaartbelangen, maar geen actieve bemoeienis.

Met het vrijgekomen geld werden o.a. twee nieuwe kempenaars besteld bij scheepswerf Harlingen voor mijn vader en zijn broer. Zie voor dat verhaal elders op het binnenvaartforum. Mijn vader heette Gerrit Schouwstra en kreeg de Drechtstad, mijn oom Cornelis (jawel vernoemd naar oom Cees) kreeg de Fiducia.

Tijdens de bouw van de Drechtstad ben ik geboren bij de werf in Harlingen op 16 juni 1961. Mijn volledige namen zijn Gerard Cornelis Albertus Schouwstra, ik ben dus vernoemd naar mijn opa Geert en naar zijn halfbroer ome Cees, de reder waar jullie het hier af en toe over hebben.

Enkele jaren later is Cornelis Jansen overleden. Maar ik kan mij nog wel herinneren dat mijn vader 1 keer per jaar afreisde naar zijn weduwe om de aflossing van de hypotheek te voldoen. Dat heeft tot midden jaren '70 geduurd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

:D Bedankt Gert , voor deze waardevolle informatie , dit soort info
geeft een beter beeld over de personen die achter een bepaalde rederij zitten.
Mvrgr Roelof
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Bericht door Huug »

Afbeelding


Deze vond ik vandaag nog in mijn archief een foto van de Atlantic Ocean op de Schelde voor Vlissingen.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Plaats reactie