Wm H. Müller & Co. N.V.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door Ben »

Voor "Kluisgat": De Westridge, ex Arnoudspolder in 1951 gebouwd bij scheepswerf Pattje in Waterhuizen, in charter bij Wm. H. Müller:

Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door joop 1 »

dat lijkt overtoom wel zo snel. U vraagt en wij draaien . je zou zeggen dat Ben ze zo uit zn achterzak haalt gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Hendrik1927
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2016 21:10

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door Hendrik1927 »

Beste Peter Jager,
Doordat ik via Google zocht naar een foto van de Domburgh zag ik hier je bericht van mei 2007.
Nee, ik heb niet gevaren, maar ik heb je vader als 2e Stuurman op de Domburgh wel ontmoet. Ik was namelijk de assistent van de heer J.F. Knaake, Inspecteur Nautische en Technische Dienst van de Stoomvaart Mij. "Zeeland" en ging in de tijd dat de "Zeeland" dit schip min of meer "in beheer" had (1971/1972?) meestal op vrijdagavond in de Prinses Margriethaven naar boord voor eventuele bijzonderheden. Ik heb daar o.a. Kapitein Heeren (?), 1e Stuurman/aflos Gezagvoerder Maat, je vader en de HWTK Algra ontmoet en nog een paar andere bemanningsleden. De naam Rodrigues herinner ik mij wel, maar verder kan ik me geen namen herinneren (het is tenslotte ook al zo'n 45 jaar geleden). Feitelijk had ik het meeste te maken met Stuurman Maat. Mijn eerste bezoek op de Domburgh was op een zondagmiddag, toen ik "ter kennismaking" naar boord ging. Ik meen dat je vader toen de wacht had.
De Domburgh voer toen in de containerdienst van de St.Mij. "Zeeland" op Harwich/Parkeston Quay.
Ik ben 1 keer op dinsdagavond naar boord gegaan, toen de Domburgh na een aanvaring (meen ik) met wat schade was binnengelopen.

Nadat de containerdienst met de Domburgh was opgeheven, solliciteerde Stuurman Maat (en ik meen me te herinneren ook Rodrigues) bij ons. Maat kwam als Stuurman in dienst en heeft later tot zijn pensionering als Gezagvoerder gevaren. Ik meen, dat Rodrigues als matroos bij ons kwam. Behalve Kapitein Nap (die - naar ik meen - een kantoorfunctie, of althans een walbaan bij Müller kreeg) zeggen de andere namen die je noemt mij niets.
Aangezien de Zeeland-schepen onder de GHV vielen, zal je vader niet bij ons hebben gesolliciteerd. Is hij wel blijven varen?

Mag ik eens van je horen of je - behalve mijn reactie - ook van anderen nog antwoord heb gekregen op je vraag van mei 2007?

Met vriendelijke groeten,

H. den Hartog.



Bericht door Peter Jager » 15 mei 2007 16:21

Ben benieuwd of er lezers van dit Müller-forum zijn die nog hebben gevaren met mijn vader Gerrit Jager. Hij heeft van 1957 tot en met het einde per eind 1972 (toen inmiddels BZ van de Maatschappij Zeeland het aanspreekpunt voor de laatste Müller-zeevarenden was).
Begonnen op de Parijsvaarders, die in 1957 nog voorbij de stad Parijs kwamen om af te meren aan Quay d'Austerlitz. Nadien werd nog maar tot Parijs (dus benedenstrooms van het centrum) gevaren. Mijn vader heeft in die jaren op bijna alle KHV-schepen van Müller gevaren. Zijn laatste schip was de GHV-boot "Domburgh", waarvoor mijn vader van de SI dispensatie had gekregen om, uitsluitend op de dienst Rotterdam - Harwich/Parkstone Quay, met zijn SKA als 2e stm te mogen varen. Dit was de periode na ombouw tot cellulair containerschip, waarbij de midscheepse accommodatie in haar geheel, met uitzondering van de gesloopte passagiersaccommodatie, op het achterschip was geplaatst.
Mijn vader voer o.a. met kapitein Nap, kapitein Heere of Heeren, kapitein Francken, de vele Scheveningers zoals kapt. Maarten Zuurmond en diverse leden van de familie Korving. Op de "Domburgh" was een hwtk genaamd Algra, ook voer kok 'ome Theo' o.a. op deze boot, maar ook op de "Brittenburgh". De "Domburgh" had in haar nadagen bij Müller gezellen van de Kaapverdische Eilanden, zoals bootsman Rodrigues, matroos Miguel en bediende Julio.
Wellicht gaat er bij sommigen van u een lampje branden bij het lezen van deze namen. Mijn vader zelf liep aan boord vrijwel steevast rond met zijn alpinopet op het hoofd.
Peter Jager
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door Ben »

Hallo Hendrik, ik denk dat Peter Jager jouw bericht niet leest op dit forum, hij is geen geregistreerd gebruiker meer.
Of hij moet al via Google zoekend jouw bericht lezen.
Hendrik1927
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2016 21:10

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door Hendrik1927 »

Oh, jammer dan, maar nou ja, het was voor mij ook niet zo belangrijk. Ik was op dit forum gekomen na zoeken op Google naar een foto en wat gegevens van de Domburgh. Dat Jager niet meer reageert is natuurlijk ook niet zo gek .....hij stelde zijn vraag 9 jaar geleden,, dus wat wil je?
In elk geval mijn dank voor je reactie.
Luuk Wiehink

Illustratie Muller & Co

Bericht door Luuk Wiehink »

IMG_2739.jpg
IMG_2739.jpg (531.21 KiB) 2209 keer bekeken
Ik ben op zoek naar deze originele illustratie. Hij schijnt afkomstig te zijn van dit forum, zo staat het vermeld in de biografie van Anton Kröller. Heeft iemand enig idee van wie deze illustratie is? En hoe ik hem zal kunnen krijgen?

Groeten, Luuk Wiehink
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door Ben »

cronenburgh 1927 neptun rostock.jpg
cronenburgh 1927 neptun rostock.jpg (303.07 KiB) 2161 keer bekeken
IDNo: 5027558 Year: 1927 Name: THERESIA L.-M.RUSS Flag: DEU Tons: 1694 DWT: 2700 LPP: 78.5 Beam: 12.7 Builder: Neptun AG, Rostock
Subsequent History: 45 EMPIRE CONCRETE - 46 VELSEN - 47 CRONENBURGH - 55 ASTOR Disposal Data: BU La Spezia 9.3.70, work began 27.3.70 [Industrie Varie SIV]
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door Roy »

Die advertentie van Muller & Co. kwam je in vele maritiem gerelateerde bladen tegen.
Dus wat is origineel ?.

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door Ben »

Fes in charter voor Wm. H. Müller
Fes in charter voor Wm. H. Müller
fes 1962 e.j. smit westerbroek.jpg (291.88 KiB) 2019 keer bekeken
OldTrashCollector

Re: Wm H. Müller & Co. N.V.

Bericht door OldTrashCollector »

Ik heb in mijn bezit een delftsblauw bord van het 25 jarig jubileum van C Roodnat, 1927-1953.
Iemand bekend/gewerkt met deze persoon?
Foto volgt die moet ik nog verkleinen.
Plaats reactie