Naam bekend, maar historie niet.

van: www.kustvaartforum.com
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door joop 1 »

Ben het pass schip lijkt mij de reliance Stukje Historie:
Op 10-02-1914 te watergelaten - 20-11-1915 opgeleverd als Johan Heinrich Burchard (Hamburg-Amerkanische Packetfahrt A.G. - Hamburg/Duitsland)
Het schip voer 29 november 1915 haar proefvaart en werd door de oorlogsomstandigheden niet in de vaart gebracht. Op 8 juni 1916 werd het schip door de KHL aangekocht met de conditie dat oplevering pas na de oorlog zou zijn.
20 januari 1920 pas overgenomen en ze vertrok op 3 februari 1920 van Bremenhaven naar Amsterdam. Onderweg probeert een Britse kruiser het schip nog te verhinderen naar Amsterdam te varen, doch door dichte mist mislukt deze actie. (Dit i.v.m. art. 33 - mochten geen Duitse schepen worden overgedragen aan andere mogendheden)
Op 19 mei 1920 vertrekt het schip voor haar eerste reis van Amsterdam naar Buenos Aires. Op 7 augustus 1938 brak er aan boord van de Reliance, liggende te Hamburg brand uit, welke zware verwoestingen aanrichtte.
Het schip was de kosten van het herstel niet meer waard en werd geabandonneerd door de verzekeraars en werd na enige jaren te Hamburg te hebben gelegen, op 4 januari 1940 door assurandeuren voor de sloop verkocht aan Fried. Krupp.
Gedurende 1941 werd het schip in Wesermunde gesloopt.
Bijlagen
reliance.jpg
reliance.jpg (267.02 KiB) 3054 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door p.arendz »

Theo Horsten schreef: 01 jul 2017 13:42 [...]In 1950 werd ze omgebouwd tot reefer en in 1957 geschrapt uit de boeken. Maar de foto moet dus gemaakt zijn tussen 1 juli 1930 en juni 1941,
Moi Theo,
Wat geeft jouw het idee dat ben's foto's vóór WW2 gemaakt zouden zijn? Ook hier lijken alle patrijspoorten verdwenen.
(& ben's toelichting De foto's zijn gemaakt vanaf de Nederlandse kustvaarder Martje, die tussen 1951 en 1953 in Amerika en Cuba gevaren heeft. kwam wel een beetje als mosterd na de maaltijd natuurlijk)
Hartelijke groet,
---Peter.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door p.arendz »

Moi Joop,
Dan zullen ben's foto's wel niet zijn genomen vanaf de Martje. Die werd in 1951 gebouwd. :roll:
Hartelijke groet,
---Peter.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben het wel met Joop eens dat het de RELIANCE moet zijn. Maar hoe komt die nou in het fotoalbum van een schip wat in 1951 gebouwd is?
1914 tot 1916 Johan Heinrich Burchard (Joh. C. Tecklenborg A.G. Schiffswerft & Maschinenfabrik - Geestemunde)
1916 tot 1922 Limburgia (KHL)
1922 tot 1923 Reliance (American Ship & Navigation Corp - New York/USA)
1923 tot 1926 Reliance (Atlantic Mail Corporation (United American Lines Inc, Panama/R.P.)
1926 tot 1940 Reliance (Hamburg-Amerika Linie - Hamburg/Duitsland).
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Theo Horsten »

Peter schreef:Wat geeft jouw het idee dat ben's foto's vóór WW2 gemaakt zouden zijn?
Ben had mij enigszins op het verkeerde been gezet door te zeggen dat hij niets over de Placida kon vinden. Vandaar dat ik niet verder kwam dan dat ze in 1941 was aangekocht door de US Navy, omgedoopt tot RUBY en dat ze op 26 december 1945 "for disposal" was. Pas daarna zag ik dat haar hele geschiedenis gewoon op Miramar staat en dat ze, toen ze in werd teruggegeven aan de Maritime Commission, haar oude naam Placida weer terugkreeg. Die foto is dus gemaakt na 1950., nadat ze was omgebouwd tot reefer, nog steeds als Placida. Toen kreeg ze weer masten en bomen.
Ben kijkt altijd op Miramar, maar omdat hij niets kon vinden, deed ik dat niet. Ik bekeek het schip en dacht: dat is een jacht geweest. Ik tikte "Yacht Placida" in op Google en dan rolt alles eruit wat je maar wilt weten. Zo zat dat dus. :D
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door p.arendz »

De Reliance had ook een zusterschip, de Resolute. Heeft ook voor de KHL gevaren als Brabantia.
Ben schreef: 09 jan 2014 19:18 Links de Brabantia en rechts de Limburgia:
Brabantia (Links)  (rechts Limburgia).JPG
Brabantia (Links) (rechts Limburgia).JPG (96.86 KiB) 3120 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

Gert Schouwstra schreef: 01 jul 2017 21:41 Ik ben het wel met Joop eens dat het de RELIANCE moet zijn. Maar hoe komt die nou in het fotoalbum van een schip wat in 1951 gebouwd is?.....
@Gert, na de foto van de Reliance komt de United States. Misschien had de eigenaar van het fotoalbum de foto gekregen.


united states en martje rechts.jpg
united states en martje rechts.jpg (57.27 KiB) 3193 keer bekeken
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door p.arendz »

ben bedankt voor het terugzetten van de foto's van de KHL-schepen.
Maar was het nou de Reliance of de Resolute?
RelianceResulute.jpg
RelianceResulute.jpg (84.78 KiB) 3180 keer bekeken
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door joop 1 »

de resolute is in 1943 in brand geschoten en gezonken dus de foto is ouder als 51 geld voor beide schepen schepen zijn ook beide hetzelfde wie het weet mag het zeggen
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Da Silva
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jul 2017 17:20

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Da Silva »

Goeieavond.

Ik zie een verschil op het sloependek. De Reliance heeft het sloependek aan de voorzijde gedeeltelijk gesloten. Bij de Resolute is het op deze en op andere foto's op het internet open.

Grt.

Mario
Plaats reactie