Naam bekend, maar historie niet.

van: www.kustvaartforum.com
Jan Stolp
Berichten: 1765
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Jan Stolp » 22 nov 2017 17.20 22:03

Zo zag ik de Mi Amigo in 1966 bij de Z.S.M. in Zaandam.
Groeten
jan
Bijlagen
mi amigo zsm.jpg
mi amigo zsm.jpg (52.94 KiB) 590 keer bekeken


Grashapper
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jul 2016 17.20 16:30

Stranding "Claus Dreyer" bij Ameland in 1904

Bericht door Grashapper » 10 jun 2018 17.20 22:17

Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig voor de site "Amelander Historie" een verhaaltje te schrijven over de stranding van de driemastschoener "Claus Dreyer" op 30 december 1904 bij Ameland (paal 18). Dit schip was onder kapitein Kriene Stellamans (veel kranten noemen hem abuisievelijk Stelleman) met een zevenkoppige bemanning onderweg van Londen naar Hamburg. Het was geladen met ballast en is na een moeizame berging op 27 april 1905 vlotgetrokken door de sleepboot 'Anna Sophia' uit Defzijl (in de kranten overigens Anna/Annie Sophie genoemd!) en teruggesleept naar haar thuishaven Bremen. In de digitale kranten uit die tijd zijn hierover diverse berichtjes verschenen en ook het strandingsrapport van Ameland is voorhanden (zie Noord Hollands Archief, archief KNRM, archiefnummer 63, inventarisnummer 14).

Aan de leden van het Kustvaartforum heb ik de volgende specifieke vragen:

1. De herkomst
Wie kan mij vertellen waar de "Claus Dreyer" gebouwd is en voor welke rederij het voer? Uit de krantenberichten valt op te maken dat het schip nog maar drie jaar oud was (dus gebouwd 1901).

2. De lading
Als niet kust-/scheepvaartkenner snap ik niet helemaal wat het vervoeren van ballast precies inhield. In het strandingsrapport staat dat de ballast bestond uit leem. Werd er nog iets met dat leem gedaan?

3. Het vervolg
Wie kan mij zeggen wat er van dit schip geworden is? Na april 1905 komt de naam niet meer voor in de kranten. Op internet zie ik hem wel bij een rijtje scheepsnamen. Is dit schip dan steeds van naam veranderd? Dat rijtje namen luidt: SS Partner, ex Willy Taaks, ex Alma Stein, ex Walküre, ex Claus Dreyer.

Uiteraard is alle informatie van harte welkom.

Met veel dank,

Thijs Gras.

Gert Schouwstra
Berichten: 3487
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Gert Schouwstra » 11 jun 2018 17.20 13:14

Dag Thijs,

Gebruikelijk is dat een schip bij verkoop een nieuwe naam krijgt. En er is nog een naam in het rijtje toe te voegen.het wordt dan: Helene, ex Partner, ex Willi Taaks, ex Alma Stein, ex Walküre, ex Claus Dreyer. Levensloop van 1901 tot 1965. SS betekent stoomschip, het is dus blijkbaar in de loop der jaren verbouwd van zeilschoener tot vrachtschip.
Er moet iets over het schip geschreven staan in "Seemannsschicksale Band 4", maar die heb ik niet. Mogelijk nog wel tweedehands te koop.

Afbeelding

Een zeilschip is leeg bijna niet te varen, het drijft dan als een kurk op de golven. Als het schip dan van A naar B moet voor een nieuwe lading, neemt het daarom ballast in. Dat is een lading die wel gewicht oplevert en vrijwel geen waarde heeft, maar in elke haven wel verkoopbaar is. Zand, grint, leem, stenen zijn daar goede voorbeelden van.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Gert Schouwstra
Berichten: 3487
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Gert Schouwstra » 11 jun 2018 17.20 13:58

De CLAUS DREYER was van Reederei Claus Dreyer in Bremen.
Als PARTNER was het schip halverwege de jaren '20 van Reederei W & W (Wilhelm & Walter) Giermann in Lubeck.
Als HELENE was het schip in 1930 van Otto Garms in Hamburg. Roepletters: QHJP. (bron Lloyds register 1930-1945)
3 mast schoener, met oliegestookte 3 cyl stoommachine, fabrikaat Deutsche Werke in Kiel.
Gebouwd in 1901 bij scheepswerf Conrad Luhring in Hammelwarden.
afmetingen: 112-6 x 22-2 x 7-7 voet = 34,29 x 6,76 x 2,31 meter. 190 BRT, 164 / 99 ton
Vanaf 1931 tot voorbij 1945 staat de HELENE geregistreerd met kapitein-eigenaar J. Gronemeier in Hamburg. Roepletters: DITH.
Daarna ben ik hem kwijt maar er zit in het Staatsarchiv in Hamburg een dossier "231-5 Amtsgericht Hamburg - Schiffsregister" wat tot 1965 loopt.

Misschien dat er in dit boek nog iets staat:
H. Karting: Geschichte der Lühring-Werft in Hammelwarden und der dort gebauten Segelschiffe. Hauschild, Bremen 1993
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Grashapper
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jul 2016 17.20 16:30

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Grashapper » 11 jun 2018 17.20 16:50

Indrukwekkend weer hoe snel de forumleden mij weer van de gevraagde informatie kunnen voorzien!! Zeer bedankt Gert Schouwstra, hiermee kan ik mijn verhaal van leuke informatie voorzien! Ik zal nog kijken of ik verder kom met de aangedragen literatuur, voor dit bescheiden stukje voor een website gaat het kopen van die boeken wel een beetje te ver, maar wie weet kom ik erachter. De titels zien er veelbelovend uit!

Gert Schouwstra
Berichten: 3487
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Gert Schouwstra » 12 jun 2018 17.20 09:30

Als je een literair uitstapje wilt maken is over de gebroeders Giermann ook nog wel wat te melden. Zij waren de laatste kapiteins op de Duitse grote zeilschepen na de 1e Werelddoorlog en tijdens die oorlog actief als kaperkapitein voor de Kriegsmarine.

Overigens heeft mijn opa, Geert Schouwstra (1895-1968) tijdens de 1e Wereldoorlog als matroos op zo'n grote zeilschoener gevaren. Daarna is hij getrouwd en in de binnenvaart gegaan, want mijn oma was altijd bang op ruim water.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.



Plaats reactie