OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

van: www.kustvaartforum.com
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

OLAU Line schepen, historie, heden en toekomst.

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Beide schepen OLAU Hollandia en de OLAU Britannia liggen opgelegd in Zuid Engeland.

Beide schepen hebben van 1989 resp. 1990 gevaren tot begin mei 1994 voor OLAU tussen Vlissingen en het Engelse Sheerness. Daarna hebben ze (in bare boat charter) gevaren voor P&O op de lijn Portsmouth-Le Havre. Helaas is ook deze lijn gestopt.

Beide schepen liggen momenteel (oktober 2005) "opgelegd", naast elkaar in de rivier Fal in Zuid-West Engeland.
Ik vind het triest dat deze 2 prachtige schepen uit Nederland zijn verdwenen.
Kennen jullie beide schepen, heb je nog foto's of ervaringen met de Olau-twins?
Louis_

Bericht door Louis_ »

Afbeelding
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Prachtige foto's!
De terminal in Sheerness is in de jaren '90 vernieuwd van binnen, maar ziet er van buiten klassiek Engels uit. Later werd deze terminal gebruikt door Eurolink. De (in 1994 nog redelijk nieuwe) terminal in Vlissingen is gewoonweg met de grond gelijk gemaakt. In mei 2005 (11 jaar na de teloorgang van OLAU) ben ik nog bij de vertrekhaven van OLAU wezen kijken. Aan 1 opslagloods kun je nog de kleuren en logo's van OLAU zien.

Ik vind OLAU nog steeds de beste ferry-operator met de mooiste schepen ooit.

Enkele recente artikelen over de OLAU-twins vind je hier:
https://www.ybw.com/forums/printthread.p ... ype/thread

Zijn er meer OLAU-fans met leuke info?
Fred Janssen
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 dec 2004 17:41
Locatie: Hoek van Holland

Bericht door Fred Janssen »

Ik heb ook nog een foto van een Olau ferry, welk ik heb genomen vanaf de Noblesse in 1984.
Een leuk verhaal hierbij is, dat mijn huidige vrouw, toen nog mijn vriendin, helemaal vanaf Vlissingen met de Olau en de trein naar Exmouth was afgereisd om bij mij te kunnen zijn. Wat we niet wisten, was dat we vanuit Exmouth orders kregen om naar Vlissingen te gaan. Dus als ze even geduld had gehad, had ze die hele reis niet hoeven maken, maar ja, als je alles van tevoren weet. Onderweg naar Vlissingen werden we ingehaald door de Olau ferry, want ik weet niet meer precies welk van de twee het was, die haar 3 dagen daarvoor naar Engeland had gebracht.

Mvgr Fred.

Afbeelding
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Hallo Fred,

Wat een leuk persoonlijk verhaal. Het waren de Olau's uit de beginjaren 80 met hun Pielstick motoren. Als OLAU deze niet had omgeruild voor de nieuwe twins had de OLAU volgens mij nog wel bestaan (minder personeel, minder luxe, maar toch prachtige schepen).

Het is heel eenvoudig te achterhalen waar je huidige vrouw mee de oversteek heeft gemaakt.
Elke dag was de dienstregeling hetzelfde. Namelijk de vertrektijd uit Vlissingen als volgt:
12.00 uur OLAU BRITANNIA
22.30 uur OLAU HOLLANDIA
De OLAU Britannia-1 heeft in 1984 een aanvaring gehad met chemicalien-schip Mont Louis. De stoere OLAU Britannia drukte de Mont Louis vervolgens op een zandbank en vervolgde haar reis zonde noemenswaardige schade.

Ook ik heb prachtige herinneringen aan het OLAU-tijdperk, dat helaas voorbij is...
Met vriendelijke groet,

Robert
pluijm

Bericht door pluijm »

Op Fakta om Fartyg lees ik net, dat beide ex Olau schepen zijn gekocht door SNAV Italie.
De nieuwe naam van de Olau Hollandia wordt SNAV Sardegne, terwijl de ex Olau Brittanlia straks SNAV Lazio gaat heten.
groeten
Jan van der Pluijm
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

De OLAU-twins zijn afgelopen donderdag uit het Engelse Falmouth vertrokken naar hun toekomstige werkgebied voor https://www.snav.it te Italie. Op dit moment zijn ze op AIS te zien. Ze varen in oostelijke richting door de straat van Gibraltar de Middelandse zee binnen.
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Een zusterschip van de OLAU-twins vaart tegenwoordig tussen IJmuiden en Newcastle, namelijk de "King of Scandinavia" voor DFDS.

Het is de voormalig "Nils Holgersson" van de moedermaatschappij van OLAU, de TT-line uit Duitsland.

In december 2006 ga ik een retourtrip met dit schip maken, om zo een beetje OLAU-history te kunnen opsnuiven.

Voor een ander jaar staat een trip gepland met de beide OLAU-twins, die tegenwoordig voor SNAV ingezet worden op de lijn Napels - Palermo. Ze zijn overgekocht en dus nu geen eigendom meer van TT.

Enkele leuke links, voor de liefhebbers:

https://www.faktaomfartyg.nu/olau_hollandia_1989.htm
https://www.faktaomfartyg.nu/olau_britannia_1990.htm
https://www.faktaomfartyg.nu/nils_holgersson_1987.htm
https://www.faktaomfartyg.nu/peter_pan_1986.htm

EDIT 05 jan 2012: Webadres Faktaomfartyg geactualiseerd
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Hierbij een foto van twee (oudere) zusters van de befaamde OLAU-twins, namelijk de ex TT-ferries: NILS HOLGERSSON (thans King of Scandinavia en PETER PAN (thans Princess of Norway). Beide mooie oldies varen per 29 mei 2007 voor DFDS op de lijn IJmuiden - Newcastle.

Afbeelding

Ondanks het feit dat het niet de mooie nieuwe OLAU-twins betreft en de schepen onder andere zijn ontdaan van hun prachtige schoorstenen en het zwembad op het K-dek, blijf ik dit ook mooie schepen vinden.

Groet,

OLAU-liefhebber
jan willemsen.

oud medewerker.

Bericht door jan willemsen. »

Hallo OLAUferry liefhebber.
Bij toeval zag ik je onderwerp op dit forum.
Van 1991 tot 1994 (tot het eind dus) heb ik bij de OLAU line gewerkt.
Niet als opvarende (dat waren allemaal Germanen) maar als walmedewerker.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met de OLAU maar als ik jouw een plezier kan doen met wat ik er nog van weet (en heb) dan moet je het maar laten weten.

Afbeelding
Afbeelding
Hier de OLAU BRITTANNIA die de buitenhaven van Vlissingen verlaat.
Te zien is dat de donkere wolken zich al boven de ferry dienst samenpakken.

Met groeten, Jan W.
Plaats reactie