Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

In 1959 had de rederij vier tankers in de vaart onder Nedrlandse vlag.

ASTRIS NAES, NAESS TIGER, NAES LION EN NAESS COMMANDER.

Afbeelding
ASTRID NAESS.

Zijn er nog foto's van de andere schepen.
Varen bij deze rederij kon niet wilder zijn dan de z.g.n. wilde vaart.
Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Roy »

Leuk nieuw topic Jan.
En dan als 1e een ouwe liefde van je...………. :wink: :idea:

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Astrid Naess

Bericht door Gert Schouwstra »

Uit Schip en werf 1956:
Op 6 april 1956 werd van een der hellingen van de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (v.o.f.) te Amsterdam het 24.700 ton d.w. metende dieseltankschip Astrid Naess, in aanbouw voor de Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij N .V., een dochtermaatschappij van de Naess Shipping Company Inc. te New York, onder grote belangstelling met goed gevolg te water gelaten. De doopplechtigheid werd verricht door de 13-jarige Astrid Naess, dochter van de heer E. D. Naess, een Amerikaanse reder van Noorse origine. De Astrid Naess is de eerste van een serie van vier schepen, die de N.D.S.M. in opdracht heeft voor de Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij N.V. Deze rederij heeft bovendien nog enige schepen in bestelling bij andere Nederlandse en buitenlandse werven.

De voornaamste gegevens van de Astrid Naess zijn als volgt: lengte over alles 614 - 6" = 187.350 meter, lengte tussen de loodlijnen 580'-0" = 176.800 meter, breedte 76'-6" — 3.320 meter, holte 42'-6%// = 12.975 meter. De vloeibare lading wordt vervoerd in 30 ladingtanks met een totale inhoud van 1.205.000 cub. ft. De snelheid bij een geladen diepgang van 32'-9" is 15 knopen bij een machinevermogen van 8400 apk. De machine-installatie bestaat uit een 8-cilinder, enkelwerkende tweeslag N.D.S.M.- Stork dieselmotor, cilinderdiameter 750 mm, slag 1500 mm, 8000 apk bij 115 omwentelingen per minuut, ingericht voor zware brandstofolie.

Voor de levering van de benodigde elektrische stroom voor de hulpwerktuigen en de verlichting worden twee dieselgeneratoren en een stoomdynamo geïnstalleerd. Twee Schotse ketels leveren stoom voor de verwarming van schip en lading en voor de aandrijving van de drie turbo-ladingpompen. Deze ladingpompen zijn geplaatst in een pompkamer, die zich vóór de machinekamer bevindt. De turbines van deze pompen zijn in de machinekamer geplaatst. In een kleine pompkamer in het voorschip zijn geplaatst: een brandstofpomp, die de brandstof van de vóór-dieptanks naar de machinekamer kan pompen, en een lens- en ballastpomp. Schip en machines zijn gebouwd in overeenstemming met de voorschriften van het American Bureau of Shipping, de Nederlandse Scheepvaart Inspectie en het Nederlandse
Stoomwezen.

De accommodatie voor officieren en bemanning is zeer comfortabel en solide. Bij de inrichting en materiaalkeuze is in alle opzichten rekening gehouden met brandveiligheid. Het schip wordt uitgerust met de moderne nautische apparatuur, zoals radio, radar, gyro-kompas-installatie enz. Ook de kunstmatige ventilatie, kombuis, pantries, proviandkoelcellen en wasserij-installatie maken de Astrid Naess tot een moderne tanker, die, tezamen met de overige schepen, die de N.D.S.M. en andere Nederlandse werven onderhanden hebben voor rekening van de Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij N .V., een waardige bijdrage vormt tot de historische reputatie van onze Hollandse scheepvaart en scheepsbouw.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Naess Commander

Bericht door Gert Schouwstra »

Ook uit "Schip en werf"
Op 13 april 1957 is bij de Ned. Dok en Scheepsbouw M ij. (v .o .f.) te Amsterdam het 39.000 ton, d.w. metende turbinetankschip Naess Commander aan de Nederlandse Norness Scheepvaart M ij. N .V. overgedragen. ’s Middags is het schip voor de maidentrip via Kaap de Goede Hoop naar Mena al Ahmadi vertrokken. Bij de overname memoreerde de heer ir. A. A. Gaasterland, een der directeuren der N.D.S.M., de uitstekend geslaagde proeftocht, waarbij de Naess Commander , op heden Nederlands grootste koopvaarder, 17% mijl heeft gelopen. Naast de reeds bij de N.D.S.M. in bestelling zijnde 24.700 tons motortanker Naess Lion en een tweede 39.000 tons turbinetanker, hoopte men nog meer opdrachten van de Nederlandse Norness te mogen ontvangen. De heer E. Naess, Noorwegen, aandeelhouder in de rederij, merkte op dat het schip er prachtig uitzag en bij de proefvaart trillingvrij is gebleken. De heer J. A. Pieterse van Wijck , directeur van de Nederlandse Norness Scheepvaart M ij., bracht naar voren dat het contract voor de bouw van dit grootste schip van de Nederlandse tankvloot reeds op 25 november 1954 werd getekend, hetgeen een bewijs is van de vooruitziende blik ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van de tankvaart. Immers, de statistieken tonen aan, dat de grootte van het tankschip gestadig toeneemt en het is een verheugend feit te kunnen constateren, dat Nederland in de rij der grote zeevarende naties zoals Engeland en Amerika in dit opzicht niet ten achterblijft. Dank zij de samenwerking tussen werf, financier en reder is hier een staaltje van hoogstaande scheepsbouwkunst geleverd en de rederij is daarvoor grote dank verschuldigd aan de directie en medewerkers van de N.D.S.M. en aan de heer Posthuma, president-directeur van de Herstelbank. Voor de technische bijzonderheden mogen wij verwijzen naar „Schip en Werf” no. 1 van 11 januari 11. pag. 28, waar wij ter gelegenheid van de tewaterlating een uitgebreid verslag gaven. Behalve de Naess Commander heeft de Nederlandse Norness reeds de Astrid Naess in de vaart. De oplevering van de Naess Lion zal o.o.v. in december 1957 plaatsvinden, de tweede 30.000 tonner zal in 1960 aan de vloot worden toegevoegd, terwijl bij de Kon. M ij. De Schelde te Vlissingen nog een 24.000 ton d.w. tanker op stapel staat.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Naes Tiger

Bericht door Gert Schouwstra »

Ook uit "Schip en werf":
Op 16 november 1957 werd bij de N.V. Koninklijke Mij. „De Schelde” te Vlissingen het motortankschip Naess Tiger, in aanbouw voor de Nederlandse Norness Scheepvaart Mij. N.V., onder zeer grote belangstelling met goed gevolg te water gelaten. De doopplechtigheid werd verricht door mevr. Parker S. Wise, echtgenote van de Marine Manager van de Socony Oil Company te New York, aan welke maatschappij het schip in charter werd gegeven.

Na de tewaterlating voerde als eerste het woord de heer J. M. Hupkes, directeur van „De Schelde”, die zijn voldoening uitsprak over de vlotte tewaterlating. De opdracht voor dit schip werd in samenwerking met de N.D.S.M. te Amsterdam verkregen, alwaar het ontwerp voor het casco werd gemaakt. De voortstuwingsinstallatie wordt vervaardigd door „De Schelde”. Het verheugde de heer Hupkes dat de heer Earling Naess, eigenaar van de Naess Tiger en van de gehele Naess vloot, voldoende vertrouwen in de Kon. Mij. „De Schelde” had om orders te plaatsen voor nog twee schepen en wel voor een tanker van 19.000 ton (Naess Ranger) en voor een tanker van 32.000 ton. Ten slotte dankte hij de doopster voor haar succesvolle bijdrage tot deze tewaterlating en overhandigde haar als herinnering aan deze plechtigheid een fraai geschenk. Zij dankte voor de eer dit schip te hebben mogen dopen waarbij zij bovendien van de gelegenheid gebruik maakte om te verklaren dat Nederland en zijn bevolking haar hart hadden gestolen. Als laatste sprak de heer Naess, die in een geestige toespraak de bijzonder prettige manier waarop „De Schelde” de opdrachten uitvoert prees en hoopte dat dit vierde Naess-schip, dat onder Nederlandse vlag zal varen, mede een schakel zal zijn in de goede vriendschapsbanden tussen de oude en de nieuwe wereld.

De Naess Tiger is een zusterschip van de Astrid Naess, die in 1956 werd opgeleverd en van de Naess Lion, die kortgeleden bij de N.D.S.M. te Amsterdam van stapel liep. De Naess-vloot bestaat uit twaalf eenheden met een gezamenlijke deadweight van 350.000 ton. In opdracht zijn nog 20 schepen van tesamen 800.000 ton, welke vóór 1963 zullen worden afgeleverd. Hiermede zal de Naess-vloot binnen enkele jaren onder de grootste onafhankelijke olievloten ter wereld mogen worden gerekend. De technische bijzonderheden van de Naess Tiger zijn: lengte over alles 614 ' - 8", breedte op spanten 76'-6", holte 42/-6% " , diepgang 32'-8" en deadweight 24.600 ton. De voortstuwing zal geschieden door een Schelde-Sulzer dieselmotor typ e 7R SAD 76 met een vermogen van 8400 apk.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Naes Lion

Bericht door Gert Schouwstra »

30 oktober 1957 werd het motortankschip Naess Lion van helling III der Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Mij. (v.o.f.) te Amsterdam, te water gelaten. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw H. Posthuma-de Langen (Den Haag). De Naess Lion is het derde schip, dat door de N.D.S.M. gebouwd is voor de Nederlandse Norness Scheepvaart Mij. N.V. te Amsterdam. Reeds eerder werden de Astrid Naess (24.700 t.d.w.) en de Naess Commander (39.100 t.d.w.), beide tankers, afgeleverd. De voornaamste gegevens van de Naess Lion zijn: lengte over alles: 614/-6// = 187.3 50 m ; lengte tussen de loodlijnen: 580/-0// — 176.800 m; breedte: 76 '-6 " = 23.320 m; holte: 42'-6.3/4" = 12.975 m. De vloeibare lading kan vervoerd worden in 30 ladingtanks, met een totale inhoud van 1.205.000 cub.ft. De snelheid bij een geladen diepgang van 32'- 9 " is 15 knopen bij een machinevermogen van 8400 apk. De voortstuwing op één schroef geschiedt door een enkelwerkende 2-takt 8 cilinder dieselmotor, fabrikaat N.D.S.M.-Stork; cilinderdiam. 750 mm, slag 1500 mm, 8400 apk bij 115 omwentelingen per min., ingericht voor het gebruik van zware brandstofolie. Voor de levering van de benodigde elektrische stroom voor de hulp werktuigen en de verlichting, worden 2 dieselgeneratoren en een stoomdynamo geïnstalleerd. Twee Schotse ketels leveren stoom voor verwarming van schip en lading en aandrijving van de 3 turbo ladingpompen. Deze ladingpompen zijn geplaatst in een pompkamer, die zich voor de M.K. bevindt. De turbines van deze pompen zijn in de machinekamer geplaatst. Schip en machines zijn gebouwd onder toezicht van American Bureau of Shipping, de Nederlandsche Scheepvaartinspectie en het Nederlandsche Stoomwezen. De accommodatie der opvarenden is zeer modern, met voor ieder bemanningslid een aparte hut, met eetsalons, recreatieruimte. Ook een zwembad op het achtersloependek ontbreekt niet. H et schip is met de meest moderne nautische apparatuur, zoals radio, radar, gyrokompas-installatie enz. uitgerust.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Naess Falcon, ex-Naess Ranger

Bericht door Gert Schouwstra »

En dat was dus ook het einde van de nieuwbouw voor de Nederlandse rederij. De eerder aangekondigde Naess Ranger werd wel gebouwd, maar onder de naam Naess Falcon in de vaart genomen onder Panamese vlag. Dat leverde natuurlijk discussie op, zie het artikel uit Schip en werf hieronder.

Op 4 oktober 1958 heeft bij de Kon. Maatschappij „De Schelde” te Vlissingen de tewaterlating plaats gehad van het motortankschip Naess Falcon, dat gebouwd wordt voor de tot de Naess groep behorende Alliance Shipping Co. S.A., Panama.

De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw P. M. Samuel, echtgenote van de heer Peter M. Samuel, directielid van de bankiersfirma M. Samuel & Co. te Londen en zoon van de oprichter van de Shell, voor welke maatschappij het schip onder chartercontract voor vijf jaren zal gaan varen. Na de tewaterlating werd in het Scheldekwartier het woord gevoerd door de heer J. W. Hupkes, een der directeuren van „De Schelde”, die de doopster het bijltje aanbood waarmede de tewaterlating was verricht, benevens een fraai juwelen souvenir. Na hem hield de heer Erling D. Naess, president-directeur van de Naess Shipping Co. inc. te New York een rede, waarin hij o.a. scherpe kritiek leverde op de gevoerde campagne tegen schepen onder Panamese en Liberiaanse vlag.

De Naess Falcon wordt gebouwd volgens de voorschriften van het American Bureau of Shipping en de eisen van de internationale conventie van Genève en van de internationale conventie voor veiligheid ter zee. De voornaamste bijzonderheden van het schip zijn: lengte over alles 56O'-O", breedte op spanten 71'-9", holte 3 9'-5”, diepgang 29'-\l/2'\ draagvermogen 19.000 ton d.w. Het machinevermogen zal 7800 apk bedragen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Roy »

De "Astrid Naess" heeft na een explosie in de m.k. toch een andere hoofdmotor gekregen ?.
Ik meen dat Jan gedurende dat bakkie ook aan boord zat en het schip New York binnengesleept is.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door k-k »

https://www.storkhotlo.nl/HOTLO/00001/ve ... _explosie/
Roy, De hoofdmotor is in Kiel vervangen. Zie link met rapport van Raad voor de Scheepvaart. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Roy »

Bedankt voor de uitgebreide link Klaas.
Ik ben toch wel wat geschrokken van de staat van technisch onderhoud van zo'n relatief jong schip.
Er kwamen een behoorlijk aantal gebreken voorbij die destijds tot de zaterdagse werkzaamheden behoorden om dat nu juist te voorkomen.

m.v.g., Roy
Plaats reactie