Red de Noordborg.

van: www.kustvaartforum.com
willem269
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 sep 2010 08:25

Re: Red de Noordborg.

Bericht door willem269 »

Ik kreeg deze week, ook voor Schuttevaer, te maken met Dick van der Kamp en en passant vroeg hij of ik niet iets kon doen voor/over de Noordborg. Ik heb het bij Schuttevaer gedropt en die vonden het een goed idee. Dick stuurde me een verhaal van een tijd geleden en via Google vond ik dit recente bericht: https://www.eemsbode.nl/nieuws/43002/noo ... -delfzijl/ tamelijk identiek aan het verhaal dat Dick me al stuurde. Ik wil duidelijk een ander verhaal maken en ben dus met jullie tips en anecdotes al blij. Toch leuk om een paar feiten te kunnen melden waardoor het schip bekend/berucht is geworden. Wie weet komt er nog meer. Ik zal hier melden wanneer het verhaal in Schuttevaer staat.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Theo Horsten »

------------------
Als ooit nog serieus overwogen gaat worden om de Noordborg te behouden, zou besloten moeten worden in welke staat hij dan wordt teruggebracht: tot die van 1962, het bouwjaar, of tot 1975 toen Wagenborg het schip verkocht. En dan bedoel ik wat uitvoering en uitrusting betreft. Ik ben van mening dat je dan terug zou moeten gaan naar 1962, Je zou de KH radar en de KH autopilot en de SAR vhf eraf moeten halen en niet meer terugplaatsen, want dat waren verworvenheden van later, toen de tijd voor deze schepen eigenlijk al voorbij was. Wij moesten het doen met een magnetisch kompas, een Atlas echolood en de radiorichtingzoeker van de Radio Holland Zeemeermin of de Becker telefonie-installatie. Dat was alles. Je had nog niet eens een slingerruit. In de winter was het pure armoe. Dat is wat je op de bezoekers van het jaar 2030 of daaromtrent over zou moeten proberen te brengen. Als er dan nog iemand naar zo'n schip, waarop of waaraan niks bijzonders te zien is, komt kijken.
Wat die elektronische uitrusting betreft: radar was het aller- allerlaatste dat aan boord werd geplaatst. Als eerste kwam de vhf. Als ik het wel heb was dat toen je zonder vhf niet meer naar de Vättern mocht. De Vänern en de Scheren volgden direct daarna. Zonder vhf mocht je niet meer zonder loods door de Scheren. Dat was de aanleiding om vhf aan boord te zetten en niks anders. Het tweede was de Kelvin Hughes autopilot omdat er met een man minder werd gevaren. En als aller, allerlaatste de radar, toen we op de Elbe simpelweg niet meer werden beloodst als het zicht zelfs maar een tikkie minder dreigde te worden. Nou, ga dan maar eens met slecht zicht zonder loods klooien op een gevaarlijke rivier als de Elbe.

Maar die kennis over deze schepen, dat gevoel dat je toen had, dat gaat verloren met de mensen die in die tijd, nu zo'n vijftig jaar geleden, met deze schepen voeren. Met heel veel plezier, laat daar vooral geen misverstand over bestaan, maar zelfs dat kun je onmogelijk duidelijk maken aan de tegenwoordige generatie, laat staan aan komende. Dat gevoel van intens plezier in je werk sterft samen met ons uit. Als je goed, heel goed nagaat wat nu eigenlijk het plezier was van het varen met deze schepen, dan is dat niet uit te leggen. Als ik na 40+ jaren scheepvaart, na op 40+ verschillende schepen te hebben gevaren, van 300 tot 300.000 ton, terugdenk aan varen, aan het plezier van varen, als ik me gewoon een reis voor de geest tracht te halen, dan is dat niet het gevoel dat je krijgt als je als je als kapitein voor het eerst met een beest van 250.000 deadweight aan de vaart gaat en tot de ontdekking komt dat ook dat maar gewoon een schip is, maar dan denk ik telkens weer terug aan de zomers in de Oostzee met een van de zusters van de Noordborg. Dát waren de goede dagen en misschien wel de beste jaren van ons leven, dus laat niemand denken dat ik geen warme gevoelens heb voor een schip als de Noordborg. Desondanks heb ik nog geen honderd euro over voor het behoud van dat schip, want het is weggegooid geld. Nog even en dan ben ik dood en het zegt de tegenwoordige zeevarenden niets meer en de komenden helemaal niets. Omdat het niets bijzonders is.

Gevoelens, dat zijn het en die zijn bijzonder, maar die kun je niet conserveren of restaureren en al helemaal niet overbrengen alleen maar door ergens een mooi opgeknapt bootje neer te leggen. Die gevoelens sterven samen met jou. Als je nu zou proberen om aan jonge mensen duidelijk te maken wat het plezier was, wat een voldoening het gaf om geen 185 standaard losse planken mee te sleuren maar 191,5 op een scheepje dat ontworpen was voor 165 tot 170 standaard, dan zouden ze - als je geluk had - beleefd luisteren en denken: laat opa maar lekker lullen. Maar dát was het. En in de winter vloekend en scheldend zonder radar toch zonder veel vertraging daar te komen waar je wezen wilde omdat daar je lading lag en dat je dan je stijfbevroren kleden er eerst af en later weer goed op die verrekte houten luiken moest zien te krijgen. Dat gaf een grote voldoening - die de huidige generatie niets zegt en de komende helemaal niks. Die tijd is voorbij en de Noordborg is niks bijzonders.

Anecdotes zeg je, Willem... Over de Noordborg. Over Gerrit Rijkers die, liggend in Brunsbüttel vanwege de mist en omdat hij zonder radar niet werd beloodst, toch een loods aan boord wist te krijgen omdat hij de loodsdienst er over de telefoon van had weten te overtuigen dat de Noordborg tegenwoordig radar aan boord had. En dat die loods aan bood stapte en vroeg waar die radar dan wel was en dat Gerrit riep: "Jawohl, wir haben zwei radars!" en het stuurhuisraam aan die ouderwetse leren treincouperaampjesriem eerst half liet zakken en daarna helemaal onder het slaken van de kreet: "Das ist Kleinbild und das ist Groszbild!" Ik meen dat hij daarna nog twee dagen heeft gelegen tot het eindelijk opklaarde en hij zonder loods de Elbe afvoer. Lachen, gieren, brullen, mensen, maar de tegenwoordige generatie heeft geen idee wat daar zo leuk aan was en denkt opnieuw: laat die seniele ouwe zak toch lekker lullen. :D

Succes met je verhaal. Wie nog iets wil, kan zijn tijd beter steken in het (laten) opstellen van een goed, onafhankelijk surveyrapport met een goede, eerlijke, reële berekening van de kosten die gemaakt moeten worden om het schip in een bepaalde, duidelijk omschreven staat te brengen en hoeveel manuren daarmee gemoeid zijn, met daarnaast een goed, betrouwbaar, reëel overzicht van de exploitatiekosten voor de komende twintig jaar. Die twee documenten met twee duidelijke bedragen als eindresultaat, zullen de besluitvorming waarschijnlijk aanzienlijk makkelijker maken.

--------------
Ridderkerk
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Ridderkerk »

Ik denk als iedereen "even" langs Slikkerveer komt die een mening heeft over het al dan niet "bewaren voor het nageslacht" van de Noordborg, maar tot 1 conclusie kan komen: aan het behouden / restaureren van de Noordborg is geen eer te behalen.
Het schip ziet er zo verschrikkelijk uit, gewoonweg een hopeloos geval.
Bovendien is het zeker geen reclame voor dhr. v.d. Kamp, om een schip zo te laten aftakelen. En niet dat ik een geboren pessimist ben, want als een "echte Slikkerveerder", en dan ook nog met de naam Van Vliet, heb ik toch een zwak voor schepen. Zelfs heb ik oude rotten die op diverse scheepswerven hier in Slikkerveer en Bolnes hebben gewerkt, gevraagd naar hun mening of zij een restauratie zien zitten. Aan anderen, die nog daartoe in staat waren, heb ik gevraagd of zij evt. hand- en spandiensten kunnen / willen verrichten of adviezen kunnen geven als er daadwerkelijk aan het schip gewerkt zou gaan worden. Hun antwoord was heel duidelijk: aan dit schip valt niets meer te doen.
Bovendien: het schip ligt "gewoon te liggen", zonder dat er ook maar enige info ergens staat / hangt waarom of waarvoor dat schip hier ligt en
dat er misschien gedacht wordt aan restauratie / behoud van het schip.
Kortom: de liefhebbers zullen eerst het schip moeten komen bekijken, en dan evt. een goed doortimmerd bedrijfsplan / exploitatieoverzicht gaan maken. Dan kan er pas verder gepraat worden. Maar volgens mij is tegen die tijd de Noordborg waarschijnlijk al verschroot.
Jammer, maar ik denk niet dat het redden van de Noordborg een haalbare kaart is.

Huib van Vliet.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy »

We kunnen gerust stellen dat een coaster als de "Noordborg" commercieel gezien volledig uit de tijd is. Dit moge dan ook als een waarheid als een koe beschouwd worden.
Echter, met een beetje creatief denken zou zo'n met schip, gesteld dat ze een stationaire bestemming krijgt, best wel wat aan te vangen zijn.
De ruimtelijke inhoud die de ruimen bieden, kan voor velerlei doeleinden geschikt gemaakt worden. Na aanschaf van een dergelijk schip moet er ook nog eens een gemeente gevonden worden die het schip een gratis ligplaats aanbied met de nodige walaansluitingen. Eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als men in ogenschouw neemt dat woonschepen en arken ook allemaal aan de walaansluiting moeten of al zitten. Dit is allemaal demontabel daar ook een woonschip / ark om een aantal jaren, ( ik meen om de 4 jaar ), de helling op moet om de certificaten van onderhoud te kunnen behouden.
Er kunnen allerlei soorten verenigingen verzonnen worden die gebruik van zo'n schip kunnen maken. Ook als moederschip voor een scouting groep kan zo'n coaster prima dienen. De accommodatie is zelfs prima voor een beheerders paar te gebruiken. Dat kan makkelijk zonder dat er veel aan de indeling veranderd hoeft te worden. Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling, gezien het behoud van de historische waarde van een schip van het bouwjaar 1962. Opzich kan schip als de "Noordborg" beschouwd worden als zijnde eentje van dertien uit een dozijn. Maar daar kan ook juist de reden voor behoud gezocht worden. Immers, er zijn een hele ris van deze schepen gebouwd met als specifieke doel, hoofdzakelijk zout naar de Baltic te verschepen en hout op te halen. Zo werden er ook Wagenborg coasters, afgeladen met hout, tot ver op de Limburgse Maas te vinden !. Dat was natuurlijk mede mogelijk door de masten strijkbaar te maken !.
Neen, eigenlijk vind ik het onbegrijpelijk dat nog niemand, met wat slordige dollars op zak, op ideeën gekomen is om een schip als de "Noordborg" een nieuwe toekomst te geven. Deels als museumschip, deels met een nuttige functie.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Red de Noordborg.

Bericht door k-k »

Roy, We zullen de werkelijkheid onder ogen moeten zien. Theo zijn verhaal is geen speld tussen te krijgen. Nog even en dan is het beetje ijzer dat er van de Noordborg over is verroest en levert het karkas niets meer op. Gelukkig hoeft ze maar een klein stukje Noord af te leggen naar een sloperij. Laten we blij zijn met onze herinneringen en wat foto's. Heb er nooit op gevaren, maar herinner me als kind de reisjes door het Winschoterdiep met deze "reuzen" op de kant. Van Groningen tot aan Hoogezand hoorde je continue het geratel van de klinkhamers. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Roy »

Hallo Klaas,

Tja, zoveel mensen, zoveel wensen is het gezegde. Dat geldt natuurlijk ook voor opinies op maritiem gebied.
Dat ik er anders tegenaan kijk wil nog niet zeggen dat ik het aan het juiste eind heb. Daar en tegen is het ook een gegeven dat ik ook achter m'n ideeën sta. Zolang er geen schaar door welke sloper dan ook ingezet wordt, blijf ik hoop houden dat iemand er wel brood in ziet en toch een succes van de conservering van de "Noordborg" weet te maken.

Ik duik er in, een goede nachtrust, m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Evert Sikkema »

Model coaster Noordborg 20171014.jpg
Model coaster Noordborg 20171014.jpg (146.74 KiB) 2807 keer bekeken
En als de Noordborg er tzt niet meer is kunnen de liefhebbers van dit soort coasters altijd nog het model kopen. Kosten € 349,- inclusief vitrinekast € 548,- (Bootmodel.nl in Balkbrug)

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Red de Noordborg.

Bericht door peelander »

Ooit werd dit schip
aiglon.jpg
aiglon.jpg (37.47 KiB) 2784 keer bekeken
de Aiglon voor FL. 750.000 te koop aangeboden.
De verkoper/eigenaar, Verbrugge, was zo aan het schip verknocht, dat hij, om haar van de sloop te redden, de kimkielen waren verrot, haar tenslotte om niet aanbood als de bereidheid er maar was om haar te behouden. Hier op Shipspotters https://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?t=339 is de afloop te vinden. Je kan vrezen, dat het met de Noordborg dezelfde weg gaat.
groeten
Jan van der Pluijm
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Red de Noordborg.

Bericht door Binnenvaarder »

Nog maar eens een plaatje. 19 dec 2015. I.v.m. tewaterlating Kinderdijk moest ze even van haar plaats.
mvg
Geert
Bijlagen
Noordborg 02.jpg
Noordborg 02.jpg (160.12 KiB) 2655 keer bekeken
Noordborg 03.jpg
Noordborg 03.jpg (117.07 KiB) 2655 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
willem269
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 sep 2010 08:25

Re: Red de Noordborg.

Bericht door willem269 »

Zo ziet ze er nog strak uit!
Plaats reactie